T
Jag ger upp, har konstant röd lampa i pucken efter 20 försök att fabriksåterställa och sen installera om, vid alla tillfällen avslutar appen med att säga att pucken hittat och anslutit till Wi-Fi, men sen endast röd lampa. Skitgrejer!

• Gilla
  • Ledsen
Jodåsatteh och 2 till
  • Laddar…
Precis pratat med supporten (man fick träna på sin obefintliga norska). Enligt honom kan man testa att stänga av mobildata i telefonen, återställa connect sedan låset. Installera låset i Yale appen, och sedan connecten. Även flytta connecten så den INTE sitter på samma väg som låset, men inte mer än 4m bort. Funkade inte detta, så skulle jag återkomma.

T
JLyck JLyck skrev:
Precis pratat med supporten (man fick träna på sin obefintliga norska). Enligt honom kan man testa att stänga av mobildata i telefonen, återställa connect sedan låset. Installera låset i Yale appen, och sedan connecten. Även flytta connecten så den INTE sitter på samma väg som låset, men inte mer än 4m bort. Funkade inte detta, så skulle jag återkomma.
Låter ju helt orimligt att mobildatat skulle påverka, sen ska grejerna alltså inte sitta på samma vägg?! Hur skulle pucken kunna känna av det?

Ja, jag är heller inte riktigt såld på hans ”lösning”. Får testa när jag kommer hem. Annars blir det ett samtal till.

Fick lite skärmdumpar på @jockz0rz fungerande unifi AC Pro inställningar igår och kunde jämföra med mina.

Skillnader i konfiguration:
Wireless network: IGMPv3 påslaget (jag avslaget).
VHT40 (2.4G), VHT80 (5Ghz), (jag kör VHT20, VHT40)
Jag har meshing påslaget (han av).
Band steering; off, (jag har prefer 5G).

Vi sitter hela familjen hemma med jobb/skola så jag får vänta med att labba med detta till det lugnat ner sig lite.

Skicka till mig!

Känns som att mycket strul hade kunnat skippats om de bara hade stöd för trådat nätverk, känns som att det är för mycket att hoppas på att de kommer ut med en ny version av Connect så får hoppas att de löser problemet via mjukvaran och att det inte blir för instabilt.

Nope, fungerade inte här. Och norrmannens ”lösning” hjälpte föga. Fick prata med en annan norrman, och han gav mig en mailadress till utvecklingsavdelningen i Sverige. Får se ifall de återkopplar. Annars får man ha tag på en gammal router och testa workaround.

Verkar som en del upplever problem med Unifi och Connect. Men hur fungerar det om ni bara kör L3 ihop med Yale Access utan Connect? Har ni fått det att fungera och att problemet uppstår först när Connect ska kopplas till Wi-Fi? Det som är lite konstigt är ju att en del upplever problem men hos vissa andra som också kör med Unifi så verkar det fungera OK, finns en tråd på FB om samma typ av problem.

Själv upplever jag inga problem med en vanlig dual-band router, har olika namn på 5 GHz och 2,4 GHz dock.

https://www.facebook.com/groups/653091942166031/permalink/938874563587766

Inga problem med låset och yale appen. Problemet är connecten, så ingen fjärrstyrning än av låset. Men Bluetooth och främst automatisk upplåsning fungerar ypperligt.

JLyck JLyck skrev:
Nope, fungerade inte här. Och norrmannens ”lösning” hjälpte föga. Fick prata med en annan norrman, och han gav mig en mailadress till utvecklingsavdelningen i Sverige. Får se ifall de återkopplar. Annars får man ha tag på en gammal router och testa workaround.
En workaround att testa kan ju vara att skapa ett lokalt Wi-Fi med hjälp av en annan mobil och se hur det fungerar.

Steg1. Testa ovanstående (2,4 GHz) med ett separat nätverksnamn och lösenord. Fungerar det OK att koppla ihop Connect med låset så testa sedan steg 2.

Steg 2. Koppla bort Connect från låset igen. Stäng av Unifi. Skapa på nytt ett lokalt Wi-Fi med annan mobil och namnge sedan nätverket med samma SSID och lösenord som till Unifi. Koppla upp din andra mobil mot samma nätverk och testa att koppla ihop Connect med låset.

Steg 3. Slå på Unifi-nätverket igen och stäng sedan ned det lokala Wi-Fi från mobil 2. Hoppas att de fungerar nu.

Ovanstående har funkat för mig i andra sammanhang när en del trådlösa prylar har krånglat.

Vad har du för telefon förresten? Tänker om det kan finnas någon annan gemensam nämnare för de som upplever problem.

Detta ska testas ikväll. Har en IPhone 12 pro.

Min Connect är också lite svajig. Går 1-2 veckor sen tappar den Wi-Fi trots att AP är 50cm i från.

Fick precis en notis i Yale appen att frugan låst upp dörren (jag är på jobbet), gick in och kollade, men nej. Det står fortfarande att connect är offline. Fick ingen notis igår om att frugan låste upp, då var connecten inte inkopplad.

T
Jag har en tp-Link router, dock dual band men med olika ssid. Kör även 12 Pro

Tycker låset är mycket bra i sig och med appen i luren, det är ju Connect delen som blivit utvecklad av lowest bider, troligtvis nån arbetsmarknadsåtgärd i låglöneland under Corona.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.