1 377 860 läst · 2 811 svar
1378k läst
2,8k svar
Yale doorman
Jag har problem med att få dit låshus med borrskyddet på, men det är nog som du säger, att man måste göra utrymmet större på bredden, även om det tar emot att göra åverkan på en helt ny dörr. Men det är väl det enda rätta!1 123abc skrev:Kontrollera längden på vred pinnen som kan vara lite för lång.
Kontrollera att det går lätt att trycka dit och ta bort låshuset i urtaget i dörren, det ska inte spänna något.
Kontrollera att låshuset ligger vinkelrätt i urtaget mot den plana insidan, allmänt råd även om yale doormans vredfunktion inte är speciellt känslig för detta.
Hade du problem att få dit borrskyddet på låshuset eller att få låshus med borrskydd att passa i dörrbladet?
Om det inte finns plats för borrskyddet i urtaget för låshuset i dörrbladet så är troligtvis urtaget inte tillräckligt brett och måste då breddas lite med en hammare och ett stämjärn, detta kan även vara orsaken till att du har problem med att vredet inte fjädrar tillbaka då urtaget spänner mot låshuset.
Tack för utförligt svar!
Jag jobbar som säkerhetstekniker, så jag har lite mer verktyg för det, spänner fast en grej på dörren som jag sätter på borrmaskin på och sen har jag en fräs i änden på en stång som jag kan föra in. Det gör det mycket smidigt att göra nya urtag!
Ja, det kanske är svårt för en med begränsade verktygstillgångar. Får nog bli ett vasst stämjärn, eller multicutternX xdigger skrev:
En tanke bara. Vem gör inbrott idag genom att borra låskistan?
Se även till att ha ytterligare en ingång utan Doorman eller borrskydd så låssmed kan hjälpa er in genom att borra kistan om ni behöver ta er in om låsen krånglar...
Se även till att ha ytterligare en ingång utan Doorman eller borrskydd så låssmed kan hjälpa er in genom att borra kistan om ni behöver ta er in om låsen krånglar...
De togs fram just för att det gick en våg med just denna typen av inbrott i södra Sverige vilket ledde till nya krav, flera inbrott skedde medan de boende fortfarande sov i husen.Dizzy84 skrev: