partyoverallt partyoverallt skrev:
Det känns pisamt att nämna det med vi hade samma problem. DET VAR BATTERIERNA!
Jag hade bytt batterier 2 gånger, men aldrig till nya ur ny förpackning.
Det var konstigt att allt funkade med låset utan att låsa. Vi fick inte heller någon varning.

Min slutsats är att det behöver mycket mer "juice" för att låsa än för att låsa upp, gå in i menyer, koppla till wifi etc.

Detta förklarar även att det funkade "ibland", när batterierna fått vila lite.
Ser det lite som en leksaksbil som blir trögare när batterierna håller på att ta slut.

Har nu googlat och beställt marknadens bästa uppladdningsbara batterier, kom fram till att det var Panasonic eneloop, men utmana gärna om ni anser annat!
Bytte med batterier till Panasonics dyrare variant. Samma problem. Sedan började jag skruva ännu en gång i allt som gick att skruva både i låset och karmens låsdel. Plötsligt började det funka varje gång och funkat nu över 1 vecka.

Om batteriteorin stämmer är detta riktigt illa därför att låset är extremt känsligt för små variationer i batterikapaciteten. I teorin borde det betyda att vi hade behövt byta batterier otroligt ofta så fort kapaciteten minskar något.

Affären jag köpte det av sa att börja med att koppla till wifi och uppdatera låset då dom hade ett helt gäng lås med exakt samma problem förra sommaren. Yale släppte en uppdatering som löste detta.

Jag hade ej kopplat till wifi medan det krånglade. Gjorde detta i samma veva som jag skruvade i allt som gick. Därför var det antingen uppdatering som gjorde det eller att jag skruvade och något la sig rätt tror jag... vem vet ‍♂️.

• Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
Mitt lås installerades för drygt en månad sedan. Ikväll fick jag också felmeddelande "motor jam". Gick inte att låsa. Läste här och bytte batterierna. Nu verkar det fungera igen. Jag har heller inte fått någon varning att batterierna börjat ta slut. Min fundering är då - hur ofta behöver man byta batterier? Hur ofta byter ni andra batterier?

Jag har ett installerat och har stött på konstiga fel som alla gånger visat sig att det har behövt bytas batterier.
Det här är på ett sommarhus så det räcker att byta en gång per år men skulle det suttit på ytterdörren så skulle jag byta batterier 2-3 ggr per år.

P
Nya batterier av kvalitets märke och som inte legat hos nån lågprisbutik i 3 år efter datumet på paketet är en bra början på alla problem med yale doorman låsen , och där man bör börja innan man lägger speciellt mycket tid såvida inte dörren ändrat inställning / läge. har hjälpt flera vänner med problem som inte har haft lysande varning för låg batterinivå men där det efter en massa strul så byter man batterier och plötsligt funkar allt igen..

Så byt batterier till nya top kvalitet batterier som duracell eller liknande.. innan man börjar mickla med dom låsen.. prata med en servicestation som sa samma sak.. första vi gör är att byta batterier i dom oavsett om kunden säger att dom nyss bytt.. för ofta är det nå gammalt dom har haft legat nånstans

Det sparar massor med problem

I så fall rekomenderar jag oss alla att köpa uppladdningsbara batterier för det kommer betala tillbaka sig självt inom en kort tid om låset är så pass känsligt.

Riktigt dåligt att en produkt som är extremt avgörande för ens säkerhet och försäkringsvillkor är så oförutsägbar och utan varning för lågt batteri slutar funka korrekt.

P
Det finns varning för lågt batteri..

Men har man konstiga problem så är steg ett alltid att stoppa i nya batterier för inte sällan så har folk några "nya" ligger som man själv satt i med nåt åt fel håll osv som låg och skräpar men dom är köpte hos nån lågprisbutik och har legat sen dom var nya för 3 år sen..men bara för dom troligen är oanvända och kvar i förpackningen så anses dom vara "nya batterier"
Det funkar utmärkt på fjärren till tv dosan men låsen kan vara känsliga.. tråkigt att ta dit reparatör som sätter i nya kvalitetsbatterier och sen är felet borta.. och ja det händer rätt ofta enligt kompisen som jobbar med lås..

sen ibland är det fel där dörrar sväller av fukt och vissa blöta årstider ändrar storlek så låset kärvar och reglingen i låset går tungt och drar då troligen mer ström än det borde och batterierna tar slut i förtid

när allt är som det ska så funkar dessa lås riktigt bra och så även batterivarningen

P polaris78 skrev:
Det finns varning för lågt batteri..

Men har man konstiga problem så är steg ett alltid att stoppa i nya batterier för inte sällan så har folk några "nya" ligger som man själv satt i med nåt åt fel håll osv som låg och skräpar men dom är köpte hos nån lågprisbutik och har legat sen dom var nya för 3 år sen..men bara för dom troligen är oanvända och kvar i förpackningen så anses dom vara "nya batterier"
Det funkar utmärkt på fjärren till tv dosan men låsen kan vara känsliga.. tråkigt att ta dit reparatör som sätter i nya kvalitetsbatterier och sen är felet borta.. och ja det händer rätt ofta enligt kompisen som jobbar med lås..

sen ibland är det fel där dörrar sväller av fukt och vissa blöta årstider ändrar storlek så låset kärvar och reglingen i låset går tungt och drar då troligen mer ström än det borde och batterierna tar slut i förtid

när allt är som det ska så funkar dessa lås riktigt bra och så även batterivarningen
Ja som sagt du säger det själv indirekt. Jag håller fortfarande fast vid det jag säger att låset är galet känsligt för batterikapacitet. Det som gör det hela ännu värre är ett mjukvarusystem som inte känner av att batterinivån faktiskt är för låg utan säger bara "motor jam". Grovt missvisande och farligt då detta ska vara barriären mellan dig och din familj och inbrottstjuven på andra sidan.

Under mina långa samtal med bland annat Yale så sa dom att just Motor Jam inte brukar bero på fel installation då själva låsmomentet sker inne i kistan. Så länge dörren kan stängas så ska motorn kunna vrida om inne i kistan så att handtaget ej går att dra ner. Så just detta fel beror nästan alltid på elfel eller mjukvara.

Dock nämnde dom att man ska kolla över längd på pinnen för vredet och att denna ej blev böjd eller skev när man klippte av den.

Sa samma argument till Yale att dom medvetet säljer ett låssystem där kassa batterier gör att låset inte låser utan att systemet känner av och varnar för det. Dom höll med att det är oaceptabellt men att för nu uppmanas man byta batterier ofta och att "dom jobbar på det".

H Hamzter skrev:
Okej jag körde med det slutblecket som visas på bilden, men fick ändå samma meddelande. Förstod inte hur plösmåtten justerades, tills nu, (tummen mitt i handen) men har nu fört dem till sitt ytterläge och nu funkar det klockrent tusen tack för hjälpen.
Hej, vad heter detta slutblecket. Har samma problem!

Mvh

Karlbusen Karlbusen skrev:
Jag löste detta genom att köpa ett slutbleck med justerbart plösmått, då har du två skruvar där detta kan justeras efter vad som passar din dörr.
Sitter i samma båt, vad heter slutblecket? Artikelnummer, benämning?

Tack på förhand!

Misslyckad låsmanöver :) vilken känslig grej detta är.
Jag har samma problem och det hänger ihop med temperaturen utomhus. När det kryper ner mot 0 grader så är dörren mycket känsligare, min snabba analys är att träet rör på sig. Här kommer lite snabbfakta om min dörr och vad som händer.

1. Yale Doorman L3 (inköpt för 6 månader sedan)
2. Problem när temperaturen rör sig minus till plusgrader. Under ett dygn.
3. Nu är det 1 grad ute och den strular då testade jag följande:
3a: Stängde dörren höll den mot mig från insidan och försökte låsa - Misslyckad LMÖ.
3b: Stängde dörren tryckte dörren lite lätt utåt och försökte låsa - Funkade perfekt.

Just nu har jag för mycket spelrum och den behöver justeras, men jag tänker avvakta och testa när det blir lite varmare. Nu går det att låsa dörren ändå.

Upplever ni samma problem gällande temperaturväxlingar?

J J-hus skrev:
Misslyckad låsmanöver :) vilken känslig grej detta är.
Jag har samma problem och det hänger ihop med temperaturen utomhus. När det kryper ner mot 0 grader så är dörren mycket känsligare, min snabba analys är att träet rör på sig. Här kommer lite snabbfakta om min dörr och vad som händer.

1. Yale Doorman L3 (inköpt för 6 månader sedan)
2. Problem när temperaturen rör sig minus till plusgrader. Under ett dygn.
3. Nu är det 1 grad ute och den strular då testade jag följande:
3a: Stängde dörren höll den mot mig från insidan och försökte låsa - Misslyckad LMÖ.
3b: Stängde dörren tryckte dörren lite lätt utåt och försökte låsa - Funkade perfekt.

Just nu har jag för mycket spelrum och den behöver justeras, men jag tänker avvakta och testa när det blir lite varmare. Nu går det att låsa dörren ändå.

Upplever ni samma problem gällande temperaturväxlingar?
Ja, jag känner igen mig i det du beskriver, har samma upplevelse. Ibland går det lätt och ibland får jag trycka till dörren lite för att inte få misslyckad låsmanöver.

• Gilla
J-hus
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Ja, jag känner igen mig i det du beskriver, har samma upplevelse. Ibland går det lätt och ibland får jag trycka till dörren lite för att inte få misslyckad låsmanöver.
Lite svårt att veta hur man ska justera blecket för detta problem, men man får väl testa lite till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.