1 123abc skrev:
Svårt att se om det motsvarar 1487-4 eller 1487-3 men om det är 20,5mm plösmått så bör det vara 1487-4 men du får mäta så det blir rätt.
Hur brett är slutbleckets stolpe?
[bild]
[bild]
[bild]
Svårt att säga om det är 45mm eller 43,5mm, se bild nedan. Vilket slutbleck tror du blir bäst?

Sedan har jag stött på ett annat problem. Om jag sätter in Yales låsstolpe i det befintliga urtaget i dörren så täcker inte Yale-enheten det befintliga hålet för dörrhandtaget, samt att
Jag behöver ta ur en hel del av det utstickande snickeriet på själva dörren. Jag antar att lösningen är att flytta ner både låsstolpen och slutblecket enligt bilden nedan? Dock blir det en utmaning eftersom det inte finns något att skruva låsstolpens översta skruv mot. Behöver då också ta bort en del av snickeriet, men mindre. Vad är den bästa lösningen?

• En dörrkarm med en skruv och ett urtag för låsstolpe där en tumstock visar mått på 45mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörr med ett metallbleck och ett måttband som visar måttet 20 cm för att mäta avståndet på blecket.
    Skapa konto
  • Close-up av en träddörr med en silverfärgad slutbleck installerad, delvis täckt av en svart plastdetalj och en exponerad kabel synlig i kanten av dörren.
    Skapa konto
  • En hand håller en svart Yale-låsstolpe upp mot en träfiberdörr för att prova passformen. Ett befintligt urtag och hål för dörrhandtaget syns i dörren.
    Skapa konto
  • En hand håller i en Yales låsstolpe, monterad på en träyta, och visar hur den inte täcker hålet för dörrhandtaget.
    Skapa konto
  • Närbild på en trädörr med hål för dörrhandtag och lås, samt en hand som håller en kabel med flerfärgade sladdar.
    Skapa konto
  • Närbild av en dörrkant där en metallisk del av en Yales låsmekanism är insatt, omgiven av mörkt trä och inomhusbelysning.
    Skapa konto
A ahlmjohan skrev:
Svårt att säga om det är 45mm eller 43,5mm, se bild nedan. Vilket slutbleck tror du blir bäst?

Sedan har jag stött på ett annat problem. Om jag sätter in Yales låsstolpe i det befintliga urtaget i dörren så täcker inte Yale-enheten det befintliga hålet för dörrhandtaget, samt att
Jag behöver ta ur en hel del av det utstickande snickeriet på själva dörren. Jag antar att lösningen är att flytta ner både låsstolpen och slutblecket enligt bilden nedan? Dock blir det en utmaning eftersom det inte finns något att skruva låsstolpens översta skruv mot. Behöver då också ta bort en del av snickeriet, men mindre. Vad är den bästa lösningen?
Finns täckbricka att sätta bakom låset. Jag fick göra hålen större i dörren för att få allt att passa
Elektroniskt dörrlås med knappsats installerat på en träfärgad dörr, vilket krävde utvidgning av hålen för korrekt montering.
Skapa konto

A ahlmjohan skrev:

Det ser ut som om det slutbleck du har motsvarar 1887-4 och då ska det vara slutbleck 1487-4 till Yale Doorman.

Jag reagerar på bilderna då du verkar ha ett finskt Yale doorman istället för den svenska.
Finska Yale doorman har annat låshus som inte motsvarar det låshus som tidigare satt i dörren.
När det gäller mönstret på dörren så kan de vara i vägen och orsaka problem.

Tittade lite noggrannare på bilderna och om jag åkt ut till en kund som ville ha Yale doorman i den dörren hade jag rekommenderat kunden att välja Nimly pro touch istället pga dörrbladets utsida.

1 123abc skrev:
Det ser ut som om det slutbleck du har motsvarar 1887-4 och då ska det vara slutbleck 1487-4 till Yale Doorman.

Jag reagerar på bilderna då du verkar ha ett finskt Yale doorman istället för den svenska.
Finska Yale doorman har annat låshus som inte motsvarar det låshus som tidigare satt i dörren.
När det gäller mönstret på dörren så kan de vara i vägen och orsaka problem.

Tittade lite noggrannare på bilderna och om jag åkt ut till en kund som ville ha Yale doorman i den dörren hade jag rekommenderat kunden att välja Nimly pro touch istället pga dörrbladets utsida.
Hmm, okej. I lokala handeln får jag tag på 1487-3, kan det funka också?

Nu har jag tyvärr det lås jag har, är det fortfarande möjligt att montera detta Yale med täckskylt på dörren tror du? Som det ser ut kan jag nog karva ur och flytta ner låsstolpen ca 10mm och ändå ha trä att skruva i översta skruven. Då ser låser ut att täcka de befintliga hålen med täckskyltar. Går det sedan att justera slutbleckets höjd så det passar själva låsstolpen med tryckesfall? Finns(k) 😬 det några andra negativa konsekvenser eller saker att ta hänsyn till med den finländska varianten? Tack för att du hjälper till!

.

• Närbild på en gammal trälåda med en metalldel och en trälinjal bredvid som indikerar en mätning.
    Skapa konto
  • En hand håller i en dörrkarm med ett infällt lås märkt "ABLOY BL907" monterat i en träram, bredvid en kopplingskabel, inomhus i ett garage eller arbetsutrymme.
    Skapa konto
A ahlmjohan skrev:
Hmm, okej. I lokala handeln får jag tag på 1487-3, kan det funka också?

Nu har jag tyvärr det lås jag har, är det fortfarande möjligt att montera detta Yale med täckskylt på dörren tror du? Som det ser ut kan jag nog karva ur och flytta ner låsstolpen ca 10mm och ändå ha trä att skruva i översta skruven. Då ser låser ut att täcka de befintliga hålen med täckskyltar. Går det sedan att justera slutbleckets höjd så det passar själva låsstolpen med tryckesfall? Finns(k) 😬 det några andra negativa konsekvenser eller saker att ta hänsyn till med den finländska varianten? Tack för att du hjälper till!
Det enda negativa med finska varianten är att jag har dålig koll på finska lås och kan inte mått eller lämpliga slutbleck i huvudet.
Skillnaden mellan 1487-4 och -3 är ganska liten så det går att flytta in ett -3 och använda där det ska vara -4 men nu har du finska doorman och den ska inte ha connect slutbleck.
Kanske stämmer slutbleck (vastarauta) Abloy LP714?
Annars kan det vara möjligt att använda ett finskt slutbleck med lös bom där bommen kan placeras i rätt höjd för förreglingskolven, jag har dålig koll men tror de slutblecket hette Boda/Abloy 4020 i de äldre beteckningarna men har inte koll på vad de heter nu mer.

1 123abc skrev:
Det enda negativa med finska varianten är att jag har dålig koll på finska lås och kan inte mått eller lämpliga slutbleck i huvudet.
Skillnaden mellan 1487-4 och -3 är ganska liten så det går att flytta in ett -3 och använda där det ska vara -4 men nu har du finska doorman och den ska inte ha connect slutbleck.
Kanske stämmer slutbleck (vastarauta) Abloy LP714?
Annars kan det vara möjligt att använda ett finskt slutbleck med lös bom där bommen kan placeras i rätt höjd för förreglingskolven, jag har dålig koll men tror de slutblecket hette Boda/Abloy 4020 i de äldre beteckningarna men har inte koll på vad de heter nu mer.
Aj aj aj, det här blev mycket krångligare än vad jag hade hoppats på… Undrar hur jag ska få tag på ett sådant slutbleck. Har du något förslag på hur jag ska gå vidare om jag ger mig tusan på att sätta in detta lås? Går det att få tag på något bleck från en svensk butik som skulle kunna funka tror du? Skulle vara evigt tacksam om du skulle hitta någon lösning!

A ahlmjohan skrev:
Aj aj aj, det här blev mycket krångligare än vad jag hade hoppats på… Undrar hur jag ska få tag på ett sådant slutbleck. Har du något förslag på hur jag ska gå vidare om jag ger mig tusan på att sätta in detta lås? Går det att få tag på något bleck från en svensk butik som skulle kunna funka tror du? Skulle vara evigt tacksam om du skulle hitta någon lösning!
Du kan beställa slutbleck hos en låssmed.
Om du bor högt upp i landet så har låssmederna bättre koll på finska lås än jag har.

• Gilla
ahlmjohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.