1 123abc skrev:
Exakt så byter du lättast mellan osym och sym fäll bara in stolpen lite högre.
Sedan är det bara att fälla in slutblecket efter det nya låshuset om du inte får till plösmåttet så kan du byta blecket i efterhand till ett med större plösmått eller dra in slutblecket lite om det inte är mycket som krävs utöver det du kan justera.
Tack för förtroende-boosten!
 
  • Gilla
Davspa
  • Laddar…
Fick du dit slutblecket?
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Fick du dit slutblecket?
Som du märkt är det hängslen och svångrem här!
Vill inte stå 23.00 med en olåst dörr, så började med att söka upp ett slutbleck som kan passa det gamla låset med ca samma format som 1487. Svårt att hitta hos både Bauhaus och K-rauta (tyckte du nämnde ASSA 1887?) men hittade denna som jag tror ska funka (lite mindre plösmått än befintliga)
Hand håller ett slutbleck från Dorma för en dörrlåsinstallation, synliga hål för låscylinder och låskolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ska ge mig på det stora steget så fort jag hinner nu!
Tack som undrar och tidigare hjälp!
 
Dorma DS9002 är lika ASSA 1887-2.
Dom motsvarar 1487-2 som används vid connect lås och Yale doorman.
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Dorma DS9002 är lika ASSA 1887-2.
Dom motsvarar 1487-2 som används vid connect lås och Yale doorman.
Aha perfekt! Då stämmer ögonmåttet någotsånär i alla fall!

Tänkte på placeringen av slutblecket, då måste jag ju först montera YALE, för att sedan se exakt höjd på haken.
Är det enklast sen att bara stänga dörren med haken ute, så man ser höjden var "ribban" ska hamna (+1mm haken)?
 
Odlmag Odlmag skrev:
Aha perfekt! Då stämmer ögonmåttet någotsånär i alla fall!

Tänkte på placeringen av slutblecket, då måste jag ju först montera YALE, för att sedan se exakt höjd på haken.
Är det enklast sen att bara stänga dörren med haken ute, så man ser höjden var "ribban" ska hamna (+1mm haken)?
Du kan mäta efter haken men då är det enklare att haka på slutblecket och sedan höja det lite och markera höjden eller göra en markering lite högre upp.
1mm är för lite det måste vara lite mer än så för att garantera funktionen.
Om du hakar på slutblecket med regeln ute så märker du var man ligger åt båda hållen och du bör vara ungefär i mitten av det om du hellre vill mäta höjden så.
 
  • Gilla
rodak och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du kan mäta efter haken men då är det enklare att haka på slutblecket och sedan höja det lite och markera höjden eller göra en markering lite högre upp.
1mm är för lite det måste vara lite mer än så för att garantera funktionen.
Om du hakar på slutblecket med regeln ute så märker du var man ligger åt båda hållen och du bör vara ungefär i mitten av det om du hellre vill mäta höjden så.
Då är vi igång! :)
Liten fundering bara, hur mkt "fritt utrymme" behöver låshuset?
Som det är nu får man trycka in den (inte så hårt) sista biten, medan det tidigare låg nästan löst i dörren.
 
Odlmag Odlmag skrev:
Då är vi igång! :)
Liten fundering bara, hur mkt "fritt utrymme" behöver låshuset?
Som det är nu får man trycka in den (inte så hårt) sista biten, medan det tidigare låg nästan löst i dörren.
Ett låshus bör inte behöva tvingas in då det kan påverka funktionen om det spänner däremot är det inte ovanligt att det är lite trögare just när stolpen trycks på plats då det är tajtare runt stolpen.
Om du tycker att det känns för trögt så ta ut lite med ett stämjärn eller rasp.
Du har ett äldre 565 låshus som var lite smalare än de senare låshusen och då är det ganska vanligt att man får bredda lite i urtaget i dörren då det vanligtvis spänner lite för mycket.
 
  • Gilla
rodak och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ett låshus bör inte behöva tvingas in då det kan påverka funktionen
Dåså!
Svart dörrhandtag på brun träddörr med synliga urtagningar och den gamla ringen som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En dörr med omärkt urtagning och synlig äldre urtagning för lås till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörr med nyinstallerat lås, urtagningar syns, gammal ring sticker ut bakom låsplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Världens längsta tråd för ngt så enkelt :)
Däremot satt ju urtagningarna ngt för långt bak i dörren, så fick raspa ur dem ngt så det skulle passa (man ser gamla ringen sticka ut till höger om låset).
Närbild på justerat lås och urtagning i träprofil, spår av tidigare låsring syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men med öppen dörr och allt inpassat märkte jag såklart att Bauhaus hade ju glömt meddela att jag skulle ta ett separat paket från infodisken med skruvarna :) Så visst är det alltid ngt som skiter sig...
Och tur att man inte gjorde det när det var -15 ute, inte så najs med öppen dörr i 1h då!

Låset funkar kanon, men appen är väl ingen höjdare. Den behöver man ju inte använda så ofta dock...

Två följdfrågor dock!
Dörren är ju profilerad vilket gör att stycket inte sitter tätt mot dörren överallt. Ska man dra lite svart silikon där?
Närbild av en dörr med ett nyinstallerat lås där man ser gamla hålet till höger samt ett mellanrum mellan lås och dörrprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag skulle gärna tajta till plösmått er, det är lite glapp.
Men det sitter som berget, hur mkt ska man ta i för att justera? Eller ska man skruva ur blecket och justera på annat sätt?
 
Det skadar inte att dra lite fog där.

Det finns som sagt lite olika saker att göra angående plösmåttet där allt beror på hur mycket det skiljer.
Det vanliga är att justera i slutblecket (jag tycker inte det krävs jättemycket kraft)
Brun dörr med ett ASSA justerbart slutbleck monterat, delvis i närbild.
Det går även att dra in slutblecket lite till eller så byter man till ett annat slutbleck t.ex 1487-3, 1489-11, 1489-12, 1487-11, 1487-12, LP713, LP719 osv.
Om det är lite så räcker det att justera det slutbleck du har om du byter så hade jag bytt till ett justerbart slutbleck 1489-11, 1489-12, 1487-11, 1487-12 (-11 och -12 är för olika plösmått 1487 eller 1489 är valfritt men jag föredrar 1487).
https://static-mpc-spear-staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=44335
https://www.assaabloyopeningsolutio...12.1201-ASSA-Slutbleck-1487-11-till-13-Sv.pdf
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
1 123abc skrev:
men jag föredrar 1487).
[länk]
[länk]
Ok, ska kika på dessa.
Tycker inte de gick att rubba alls, med både skruvmejsel och bända eller med en lite tång...

Men märkte imorse också att dörren går liiite för långt in förbi blecket, för när man stänger utifrån så larmar den när man låser. Då får man dra ut den ngn millimeter innan haken går fri igen.

Så känns som själva dörren går för långt in, och sen när haken är i så är inte dörren spänd, utan glappar lite.
Problemet borde alltså vara det motsatta, blecket sitter för långt ut...
Kanske går att löse med en P-list runt karmen så dörren studsar ut lite, och samtidigt spänner lite.
Och lite bättre isolering :)
 
Odlmag Odlmag skrev:
Ok, ska kika på dessa.
Tycker inte de gick att rubba alls, med både skruvmejsel och bända eller med en lite tång...

Men märkte imorse också att dörren går liiite för långt in förbi blecket, för när man stänger utifrån så larmar den när man låser. Då får man dra ut den ngn millimeter innan haken går fri igen.

Så känns som själva dörren går för långt in, och sen när haken är i så är inte dörren spänd, utan glappar lite.
Problemet borde alltså vara det motsatta, blecket sitter för långt ut...
Kanske går att löse med en P-list runt karmen så dörren studsar ut lite, och samtidigt spänner lite.
Och lite bättre isolering :)
Antingen byter du slutbleck eller så flyttar du in det du har lite så plösmåttet blir lite större.
Bäst är nog att byta slutbleck till ett 1487-12 så kan du justera tills du finner det perfekta läget men det ligger lite längre in (3,5mm) så du får jobba lite igen.
 
  • Gilla
rodak och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det, bytte du slutbleck?
 
1 123abc skrev:
Hur gick det, bytte du slutbleck?
Satte en P-list i karmen, så det blev mindre dragit kring dörren!
Tycker det hjälpte tillräckligt! Nu behöver man inte justera dörren innan man låser.

Långsiktigt är väl planen att byta blecket också, men de var inte så lätta att hitta på "vanliga" ställena (Bauhaus/K-rauta)... Så tar det när det är lite varmare ute och man har lite framförhållning. Får väl beställa på nätet kanske...

Återigen, stort tack för all hjälp och engagemang!
 
Odlmag Odlmag skrev:
Satte en P-list i karmen, så det blev mindre dragit kring dörren!
Tycker det hjälpte tillräckligt! Nu behöver man inte justera dörren innan man låser.

Långsiktigt är väl planen att byta blecket också, men de var inte så lätta att hitta på "vanliga" ställena (Bauhaus/K-rauta)... Så tar det när det är lite varmare ute och man har lite framförhållning. Får väl beställa på nätet kanske...

Återigen, stort tack för all hjälp och engagemang!
Spring inom en låssmed eller välsorterad järnhandel så fixar dom ett slutbleck till dig och det bör bli billigare än en nätbutik+frakt, har du tur så har dom det på hyllan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.