Jag vill bara tacka @123abc för de grymt bra och detaljerade beskrivningarna i denna tråd, samt även @Odlmag som startade tråden! Jag slutförde precis en installation av ett Yale Doorman V2N i en slagport från 50-talet som jag renoverar och med hjälp av beskrivningarna så gick det galant! Det blev en del jobb med rasp och stämjärn men det gick smidigt. Speciellt ritningen och beskrivningen för var slutblecket skall placeras i förhållande till låshuset var väldigt hjälpsamt.

Stort tack @123abc !
 
Ska installera Yale doorman och behöver lite hjälp. Hålen i dörren hamnar inte rätt med Yale doorman låshuset, behöver lite hjälp med hur jag ska gå vidare. Antingen tar jag bara upp större hål i dörren och hoppas att de täcks med täckbrickorna eller så tar jag ut i övre delen när jag fäller in låshuset. Även då behöver jag ta ut större samt att det kan bli svårt att fästa nedre skruven till låshuset i något.

Någon som kan ge lite råd? Tex @123abc ?

Foton där Yale låshuset använder samma skruvhål som tidigare låshus.
Trädörr med befintliga hål där det nya Yale Doorman låshusets skruvhål inte matchar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yale doorman låshus installerat i träytterdörr med synliga skruvhål och täckbrickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ att höja låshuset lite (svårt att höja mer för då finns inget att fästa nedre skruven i)
Installation av Yale doorman låshus i träddörr med synliga skruvhål och platsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr med existerande hål som inte matchar nya Yale Doorman låshusets placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns täckplåtar (tunna utan profil) som borde gå att använda. Jag har ett doorman men i en nyare dörr så det passade, men på en äldre dörr fick jag sätta sådan plåt på utsidan för att en nyare låskista skulle passa.

Jag fick i bägge dörrarna stämjärna bort en hel del material...

Om kistan är i kläm är risk låset inte funkar som det ska.

Fyll nedre skruvhålet med kemiskt trä, det är som jag förstår inte skruvarna som ska ta kraften.
 
J JohanLun skrev:
Finns täckplåtar (tunna utan profil) som borde gå att använda. Jag har ett doorman men i en nyare dörr så det passade, men på en äldre dörr fick jag sätta sådan plåt på utsidan för att en nyare låskista skulle passa.

Jag fick i bägge dörrarna stämjärna bort en hel del material...

Om kistan är i kläm är risk låset inte funkar som det ska.

Fyll nedre skruvhålet med kemiskt trä, det är som jag förstår inte skruvarna som ska ta kraften.
Rekommenderar du Mao att jag ska flytta upp låshuset lite (alternativ 2)?
 
Flytta upp låshuset borde väl inte funka, då stämmer det ju inte med slutblecket
 
M Mapet890 skrev:
Flytta upp låshuset borde väl inte funka, då stämmer det ju inte med slutblecket
Behöver ta upp större hål för slutblecket för båda alternativen. För alternativ 1 slipper jag göra hålet större för låshuset eftersom det passar med skruvhålen från det gamla låshuset.
 
Jag hade inte höjt stolpen det är bra som det är.
Däremot så får du borra upp urtaget lite för att allt ska bli rätt.
Lägger in lite text från en annan tråd
https://www.byggahus.se/forum/threa...nad-mellan-olika-butiker.462303/#post-4835208

hålen man borrar genom dörren är ⌀42-44mm men standard vred eller cylinderring är ⌀52mm, Yale doorman L3 är 50,3mm och täcker hålen i dörren däremot är det inte säkert att den täcker över märken i dörren eller färgskillnad på målad dörr efter vred/cylinderring och då kan en täckskylt vara att rekommendera av estetiska skäl.
Täckskyltarna (artnr: 50156675) som följer med eller köpes lösa är 62mm breda.
Det finns även PO Janssons täckskyltar i rostfritt (PO116 och PO117) som är 62mm breda och billigare än original täckskyltarna.​
Nu har du annat dorndjup på det gamla låshuset men jag tycker inte det är 20mm som skiljer, nya har dorndjup 50mm och det alternativa är dorndjup 70mm (doorman finns inte i dorn 70mm).
Vad är det för dorndjup på det befintliga låshuset?
Du behöver borra upp urtaget för att ett doorman låshus ska passa men om du borrar med hålsåg eller tar upp det på annat sätt är valfritt.
Om du ska borra med hålsåg så gör en styrmall först av en planka eller plywood bit CC mellan hålen är 111mm samt 50mm dorndjup.
Ett problem med 70mm dorndjup är att täckskyltarna inte täcker över det gamla hålen utan det krävs att du specialbeställer täckskyltar.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag hade inte höjt stolpen det är bra som det är.
Däremot så får du borra upp urtaget lite för att allt ska bli rätt.
Lägger in lite text från en annan tråd
[länk]

hålen man borrar genom dörren är ⌀42-44mm men standard vred eller cylinderring är ⌀52mm, Yale doorman L3 är 50,3mm och täcker hålen i dörren däremot är det inte säkert att den täcker över märken i dörren eller färgskillnad på målad dörr efter vred/cylinderring och då kan en täckskylt vara att rekommendera av estetiska skäl.
Täckskyltarna (artnr: 50156675) som följer med eller köpes lösa är 62mm breda.
Det finns även PO Janssons täckskyltar i rostfritt (PO116 och PO117) som är 62mm breda och billigare än original täckskyltarna.​
Nu har du annat dorndjup på det gamla låshuset men jag tycker inte det är 20mm som skiljer, nya har dorndjup 50mm och det alternativa är dorndjup 70mm (doorman finns inte i dorn 70mm).
Vad är det för dorndjup på det befintliga låshuset?
Du behöver borra upp urtaget för att ett doorman låshus ska passa men om du borrar med hålsåg eller tar upp det på annat sätt är valfritt.
Om du ska borra med hålsåg så gör en styrmall först av en planka eller plywood bit CC mellan hålen är 111mm samt 50mm dorndjup.
Ett problem med 70mm dorndjup är att täckskyltarna inte täcker över det gamla hålen utan det krävs att du specialbeställer täckskyltar.
Dorndjupet på gamla låshuset är ca 55mm. Tänker mig nog att jag borrar flera hål med vanlig träborr och sedan mejsel för att få tillräckligt stort hål
 
P perka99 skrev:
Dorndjupet på gamla låshuset är ca 55mm. Tänker mig nog att jag borrar flera hål med vanlig träborr och sedan mejsel för att få tillräckligt stort hål
Det blir bra och det är inte så mycket som måste borras.
Du bör använda täckskyltar till det montaget.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Glömde fråga om det är L3 eller V2N du monterar.
 
1 123abc skrev:
Glömde fråga om det är L3 eller V2N du monterar.
Det är l3, hålen i dörren är klara, nu är det slutblecket som ska på plats. Några tips på det? Behöver ta upp större hål i karmen för det nya slutblecket 1487-2
 
1 123abc skrev:
Du kan mäta efter haken men då är det enklare att haka på slutblecket och sedan höja det lite och markera höjden eller göra en markering lite högre upp.
1mm är för lite det måste vara lite mer än så för att garantera funktionen.
Om du hakar på slutblecket med regeln ute så märker du var man ligger åt båda hållen och du bör vara ungefär i mitten av det om du hellre vill mäta höjden så.
Lite osäker vad du menar åt båda hållen? Ska det vara lite mellanrum mellan regeln och slutblecket när jag hänger på det?
Dörrlås med monterat slutbleck och regel synligt för att visa mellanrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 629245
 
Redigerat:
P perka99 skrev:
Det är l3, hålen i dörren är klara, nu är det slutblecket som ska på plats. Några tips på det? Behöver ta upp större hål i karmen för det nya slutblecket 1487-2
Mät plösmåttet på det gamla slutblecket innan du börjar montera.
Höjden på slutblecket tar du ut enligt bild i inlägg #2
P perka99 skrev:
Lite osäker vad du menar åt båda hållen? Ska det vara lite mellanrum mellan regeln och slutblecket när jag hänger på det?
Det är överkurs men det är möjligt att ta ut höjden genom att kontrollera max måttet uppåt och nedåt och sedan ta ut ungefär mitten, strunta helt i det och utgå från instruktionen på bilden istället, det bästa är att utgå från låshusets övre stolpskruv.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Mät plösmåttet på det gamla slutblecket innan du börjar montera.
Höjden på slutblecket tar du ut enligt bild i inlägg #2

Det är överkurs men det är möjligt att ta ut höjden genom att kontrollera max måttet uppåt och nedåt och sedan ta ut ungefär mitten, strunta helt i det och utgå från instruktionen på bilden istället, det bästa är att utgå från låshusets övre stolpskruv.
Finns det något spelrum med 1mm mellan översta skruven och slutblecket? Ganska lätt att det blir fel där
 
P perka99 skrev:
Finns det något spelrum med 1mm mellan översta skruven och slutblecket? Ganska lätt att det blir fel där
Det finns vissa toleranser det gör inget om det blir 1mm fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.