Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag kör ju med vanlig RK 1,5mm2, en del misstag vill man ju göra själv oxå..... Skulle bara säga att jag nu lagt ut 500 meter tråd och maskinen fungerar som den ska, den har inte klippt överallt ännu men den lokaliserar tråden som den ska, och klipper enligt manualen.
Det finns fortfarande ställen i trädgården som inte blivit Worxifierade så maskinen står stilla lite överallt, men det är ju bara att fixa tråden eller kapa lite buskar och starta om,
Vet inte om jag skrev det tidigare, men jag var hos den lokala trädgårdsreparatören och skulle köpa nya knivar till klippon, men de var slut, fick se en handjagare som jag frågade pris på, jag fick den gratis så han slapp slänga den.
Den maskinen är perfekt till de breda kanterna, tror att det räcker att göra det varannan vecka, sen blir det nog en batteridriven trimmer som man kan köra med var tredje vecka.... någon som har tips på prisvärda trimmers, skicka PM så slipper vi skräpa ner tråden...

Salle
 
Jag håller med klippare vinglar hela vägen tillbaka till laddaren även om slingan ligger rakt, dock har den aldrig missat utan tar sig fram, fast det går sakta.
 
Jag blir tokig på det där wobblandet när klipparen ska följa begränsningskabeln.
20120521_214807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klipparen följer slingan som ligger 10 cm från plattkanten till höger i bild, svänger vänster 2 gånger för att SEN (som jag i min enfald trodde) åka parallellt med krönet på slänten på ett avstånd på 30-45 cm.
När den wobblar ner mot slänten orkar den inte hålla kursen och glider till gräsytan nedanför slänten. Sen går den ett varv till runt tomten för att glida ner på samma ställe. Never ending story... GRRRR!
Sopskaftet längst bort i bild visar slingans läge efter diverse justeringar, uppskattningsvis 60 cm in från krönet på slänten. Då verkar det fungera.

Ingen annan som har stött på detta eller liknande problem?

Tips mottages tacksamt ;-)

Anm)
Det är den här slänten jag provade när klipparen var ny. 25 grader (47% lutning).
Ner gick bra, men inte upp. Jag provade lägga slingan snett men då orkade klipparen inte hålla kursen och gled ner nedanför slänten. Då beslutade jag att klippa slänten med en vanlig gräsklippare och bara låta roboten klippa den "plana" ytan ovanför. Men med slingan placerad enligt bild så blir remsan så smal att det nästan inte ens lönt...

/Peter
 
Redigerat:
Duke skrev:
Jag har en studsmatta men två olika zoner som jag kopplar om på min frigge. Jag har dessutom en switch jag kan stänga av framsidan på huset med (det växer dåligt där).
Intressant det där med möjligheten att kunna stänga av delar där det växer dåligt samt att kunna växla mellan zoner.

Frågor:
Kan båda zonerna nå laddaren individuellt?
Laddaren ligger på den del av tomten som du INTE stänger av, antar jag?
Hur har du kopplat?

 
Stickan56 skrev:
Detta är säkert en prisvärd produkt men att kalla den likvärdig med HQ Automower är väl ändå att ta i.
Jag har startar min tredje säsong nu men en 220AC kompletterad med SMS och GPS.

MVH Stickan
Rent mekaniskt förvånande likvärdig men mjukvaru- och finessmässigt stor skillnad, liksom priset ...
 
Bankeryd skrev:
Hej, Jag har forskat lite vad det är för kabel. Om man kollar upp beteckningarna på kabeln ser man att det är en vanlig kopplingstråd i PVC på 0.8mm2 (18 AWG) med temperaturområde -30 till +105 grader C utan mekanisk last på kabeln. Datablad finns här: [länk]
Elfa (www.elfa.se) har en kabel som stämmer in och innehåller med råge det temperaturområde som originalkabeln har [länk] den borde funka utan problem.
Funkar säkert eftersom den verkar likvärdig. Priset blir ju också likvärdigt med HQ kabel, 100 m för 558 kr, 300 m för drygt 900 kr.
 
Stickan56 skrev:
Detta är säkert en prisvärd produkt men att kalla den likvärdig med HQ Automower är väl ändå att ta i.
Jag har startar min tredje säsong nu men en 220AC kompletterad med SMS och GPS.

MVH Stickan
Ne det kan man inte helt men landroiden är mycket prisvärd, med tanke på att man får ge 10 000:- mer för en 220AC plus en massa tusen lappar för gps o sms. Visst man får vad man betalar för, och för dom 8100.- jag gav för min så har jag fått en riktigt bra maskin minst lika tyst som 220AC.
 
MBygga skrev:
Funkar säkert eftersom den verkar likvärdig. Priset blir ju också likvärdigt med HQ kabel, 100 m för 558 kr, 300 m för drygt 900 kr.
Elfa anger priser exkl moms och då landar 305 m kabel på 1136:-. Så det blir t.o.m. dyrare än HQ.

MBygga, var handlar du HQ kabel till det priset?
 
falmark skrev:
Elfa anger priser exkl moms och då landar 305 m kabel på 1136:-. Så det blir t.o.m. dyrare än HQ.

MBygga, var handlar du HQ kabel till det priset?
Ja det stämmer ju, tittade int ordentligt. http://www.gplshop.se i Göteborg har 150 m för 700 kr, dvs. billigare meterpris än Elfas 100 metare och 250 m för 1000 kr, dvs. något dyrare per meter (18 öre) jämfört med 300 m Elfa.
 
MBygga skrev:
Ja det stämmer ju, tittade int ordentligt. [länk] i Göteborg har 150 m för 700 kr, dvs. billigare meterpris än Elfas 100 metare och 250 m för 1000 kr, dvs. något dyrare per meter (18 öre) jämfört med 300 m Elfa.
Jag köpte 150m Gardena kabel på Bauhaus idag för 699:- funkade alldeles utmärkt och är säkert lika säker som HQ det stod t.o.m Husqvarna på den :)
 
johan119 skrev:
Jag köpte 150m Gardena kabel på Bauhaus idag för 699:- funkade alldeles utmärkt och är säkert lika säker som HQ det stod t.o.m Husqvarna på den :)
Husqvarna äger gardena så det är inte så konstigt :)
 
johan119 skrev:
Jag köpte 150m Gardena kabel på Bauhaus idag för 699:- funkade alldeles utmärkt och är säkert lika säker som HQ det stod t.o.m Husqvarna på den :)
Ja, Gardena ingår ju i HQ gruppen och deras maskin är en kopia på HQ305, så tråden är säkert exakt densamma.
 
Saxat från Robotnyheter
http://robotnyheter.se/2012/05/19/landroid-ny-robotgrasklippare-till-lagt-pris/#more-11572

"En stor nackdel är att Landroid ej går att använda om din granne också har en robotgräsklippare med sin slinga inom 4,5 meter från din egen. Så länge din granne inte har någon robotgräsklippare (eller en utan slinga) är det dock inga problem. Om man lyckas skärma av signalerna från grannens slinga kan det dock fungera ändå. Det verkar även som vissa har löst problemet genom att byta ut originalslingan mot den som används till Husqvarna Automower."
=============

Jag har lite svårt att tänka mig att det skulle ha någon som helst betydelse då det bara är en "dum" ledare...

/Peter
 
Redigerat:
Hur funkar det med andra robbotklippare har dom samma problem med att de måste va 4.5 m till grannens HQ? Eller är det bara landroid som har detta problemet?
 
frippe80 skrev:
Hur funkar det med andra robbotklippare har dom samma problem med att de måste va 4.5 m till grannens HQ? Eller är det bara landroid som har detta problemet?
Vad jag hört är det bara worx som lider av detta...
 
  • Gilla
marcurious
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.