peternicklas skrev:
Kommer inte ihåg maxlängd på den modellen. Kan du enkelt kapa slingan med 50 m.?
Tyvärr inte så som tomten är, går gör det alltid men inte utan jobb och behöva i så fall antingen dra upp den som redan ligger eller köpa ny.

Men kan det spela någon roll? Supporten vet om längden på slingan.

Klart man hade kunnat göra det för att testa utesluta problem. Men nu testar jag det dem föreslog så får vi se om den stannar där igen. Har svårt att tro de ligger i gatan som du säger. Men samtidigt säger supporten att den ska klara av den lilla lutningen där är.
 
peternicklas
b0dd3 skrev:
Tyvärr inte så som tomten är, går gör det alltid men inte utan jobb och behöva i så fall antingen dra upp den som redan ligger eller köpa ny.

Men kan det spela någon roll? Supporten vet om längden på slingan.

Klart man hade kunnat göra det för att testa utesluta problem. Men nu testar jag det dem föreslog så får vi se om den stannar där igen. Har svårt att tro de ligger i gatan som du säger. Men samtidigt säger supporten att den ska klara av den lilla lutningen där är.
Stannar den även på platser utan lutning?
Det jag ville kolla är om laddstationen sänder för svag signal. Du kan även ta en vanlig kabel, vilken som helst och skapa en ny slinga utan att röra den som ligger. Jag tror inte att lutningen är problemet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Stannar den även på platser utan lutning?
Det jag ville kolla är om laddstationen sänder för svag signal. Du kan även ta en vanlig kabel, vilken som helst och skapa en ny slinga utan att röra den som ligger. Jag tror inte att lutningen är problemet.
Ok, ja det kan ju vara en anledning. Men vad är det som gör att den stannar just där och inte direkt på något annat ställe? Ja det har hänt på plan yta med, ca 30m från laddstationen. Men bara 2 gånger.
 
En uppdaterad och (förhoppningsvis) god nyhet angående zonklippning. Idag aktiverade jag 4st zoner i menyn (jag ska bara ha 2 zoner men detta på rekommendation av supporten). Zon1 1m 50%, zon2 70m 30%, zon3 1m 10% och zon4 1m 10% (helt ologiskt, jag vet...) Sen satte jag igång roboten på 14h och då har den gått till zon2 på 70m två gånger. Förut när jag bara aktiverade två zoner i menyn gick den aldrig ut i zon2. Ska köra ett 14 timmars pass imorgon igen och se hur den beter sig men idag såg det bra ut!
Jag kör med v2.01.
 
  • Gilla
dl_4711
  • Laddar…
peternicklas
Corpes skrev:
En uppdaterad och (förhoppningsvis) god nyhet angående zonklippning. Idag aktiverade jag 4st zoner i menyn (jag ska bara ha 2 zoner men detta på rekommendation av supporten). Zon1 1m 50%, zon2 70m 30%, zon3 1m 10% och zon4 1m 10% (helt ologiskt, jag vet...) Sen satte jag igång roboten på 14h och då har den gått till zon2 på 70m två gånger. Förut när jag bara aktiverade två zoner i menyn gick den aldrig ut i zon2. Ska köra ett 14 timmars pass imorgon igen och se hur den beter sig men idag såg det bra ut!
Jag kör med v2.01.
Du menar att alla 4 zonerna måste anges. I ditt fall så klipper den zon 1(samma som 3 och 4) 70% och zon 2, 30%?
Hur har de tänkt här, eller inte tänkt?
 
peternicklas skrev:
Du menar att alla 4 zonerna måste anges. I ditt fall så klipper den zon 1(samma som 3 och 4) 70% och zon 2, 30%?
Hur har de tänkt här, eller inte tänkt?
Japp, alla zoner aktiveras.

Supporten hade i sin tur fått detta tips av en annan användare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas
Corpes skrev:
Japp, alla zoner aktiveras.

Supporten hade i sin tur fått detta tips av en annan användare.
Så felet med zoner är i grunden en otydlig manual.
 
peternicklas skrev:
Så felet med zoner är i grunden en otydlig manual.
Eller ologisk programmering?
 
  • Gilla
Jimmy Lindfors
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Så felet med zoner är i grunden en otydlig manual.
Jag tror nog att Worx vill att det ska fungera så att man ska kunna aktivera 1-4 zoner men dom har nog inte riktigt fått till det i programmeringen men visst är det snurrigt och väldigt ologiskt. Står liksom INGET om detta i bruksanvisningen.
 
  • Gilla
Jimmy Lindfors
  • Laddar…
peternicklas
Corpes skrev:
Jag tror nog att Worx vill att det ska fungera så att man ska kunna aktivera 1-4 zoner men dom har nog inte riktigt fått till det i programmeringen men visst är det snurrigt och väldigt ologiskt. Står liksom INGET om detta i bruksanvisningen.
Kanske missat en if sats. Synd att de inte har förklarat det i manualen, hade löst problemet även om det kanske inte är den bästa lösningen. Ska bli intressant och se om även andra får det till att fungera.
 
Det är mycket i manualen som har mer att önska så att säga. Den biten är dålig.
 
Testade också att lägga in 4 zoner istället för 2 som jag behöver efter att ha läst om det här, så igår gick den ut till en av dem 3 ggr i alla fall, får se idag om den går någon annanstans också... (hade 20% + 10% inställt på den sträckan så skulle kunna stämma)

Tidigare har den alltid startat vid laddsationen.

Kör 2.01
 
"Jag tror nog att Worx vill att det ska fungera så att man ska kunna aktivera 1-4 zoner men dom har nog inte riktigt fått till det i programmeringen men visst är det snurrigt och väldigt ologiskt. Står liksom INGET om detta i bruksanvisningen."

Självklart är det så det ska fungera (att det ska gå att konfigurera mellan 1 och 4 zoner). Jag gissar att de i sin testning bara har ett testfall där de använder 4 zoner och därmed har de missat någon bugg som gör att 2 och 3 zoner inte funkar.

Öht verkar ju deras testmetodik lite tveksam, tror inte de har någon vidare QA-process... :D
 
Redigerat:
dl_4711 skrev:
"Jag tror nog att Worx vill att det ska fungera så att man ska kunna aktivera 1-4 zoner men dom har nog inte riktigt fått till det i programmeringen men visst är det snurrigt och väldigt ologiskt. Står liksom INGET om detta i bruksanvisningen."

Självklart är det så det ska fungera (att det ska gå att konfigurera mellan 1 och 4 zoner). Jag gissar att de i sin testning bara har ett testfall där de använder 4 zoner och därmed har de missat någon bugg som gör att 2 och 3 zoner inte funkar.

Öht verkar ju deras testmetodik lite tveksam, tror inte de har någon vidare QA-process... :D
De har kanske inte tillgång till någon gräsmatta i den industri by där de sitter! :)
 
nissenhj skrev:
De har kanske inte tillgång till någon gräsmatta i den industri by där de sitter! :)
Nej men enligt Henke2´s bilder så testkör dom klipparna på en asfalterad plan så nog skulle dom funktionstesta med 1-4 zoner.
Tittar man på deras hemsida så gör dom ju reklam för att den ska klara av 1-4 zoner och sen funkar det inte tillfredsställande.... Därför jag köpte denna maskin: bra pris, vunnit tester och ZONKLIPPNING.
 
  • Gilla
Jimmy Lindfors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.