martin43 skrev:
Är det någon som har funderat på att operera in ett större batteri? Det finns gott om plats inuti den, där bak. Kom att tänka på det i en annons från Stiga, och de har ju rätt!
Mycket bättre att den går ut och kör 3-4 h i sträck och är klar, än att den kör 1h, laddar 1,5h osv.
Dessutom blir det då mycket mindre spår längs gräsmattekanten, och en större del av batteriets laddning används för att klippa gräs istället för att följa slingan.
Min klippte från 16:05 och gick nyss in 19:50 ungefär ;-)

7st sådana extra http://www.hab.se/power-ion-2600mah-cell-p-14768-c-994.aspx

Jag gjorde en enkel test också där jag laddade ur en cell som var vid ungefär samma driftstatus som i klipparen vid laddningens början, fick ut motsvarande 500mAh för hela packen på 4500mAh. Den använder alltså 4000mAh under en klippning vilket i sin tur återladdas på 2h10min give or take.

Laddström 1.85A ungefär

p4wH1lt.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Min klippte från 16:05 och gick nyss in 19:50 ungefär ;-)

7st sådana extra [länk]

Jag gjorde en enkel test också där jag laddade ur en cell som var vid ungefär samma driftstatus som i klipparen vid laddningens början, fick ut motsvarande 500mAh för hela packen på 4500mAh. Den använder alltså 4000mAh under en klippning vilket i sin tur återladdas på 2h10min give or take.

Laddström 1.85A ungefär
Har du möjligen foto på montaget och hur du kopplade in dem?
 
4500mAh ?
Länken visar ack på 2600mAh
 
power650 skrev:
4500mAh ?
Länken visar ack på 2600mAh
Absolut, sen har vi originalacken också (y)
 
nissenhj skrev:
Har du möjligen foto på montaget och hur du kopplade in dem?
Möjligtvis framöver. Men den ligger längst bak.

Konfig enligt:
.OOO
OOOO
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Laddtid 2h25min... (y)
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Hoho, det var ju nästan för bra!

Hur har du kopplat in battericellerna?
I serie och sedan direkt parallelt med batterikabeln till moderkortet (dvs ingen cellutjämning sker) eller har du smugit dig in i originalbatteriet för att ta del av cellbalanseringen vid laddning?
Jag vet iofs inte ens om originalbatteriet balanserar cellerna vid laddning.

Detta måste jag ha!
 
  • Gilla
Börje 51 och 1 till
  • Laddar…
martin43 skrev:
Hoho, det var ju nästan för bra!

Hur har du kopplat in battericellerna?
I serie och sedan direkt parallelt med batterikabeln till moderkortet (dvs ingen cellutjämning sker) eller har du smugit dig in i originalbatteriet för att ta del av cellbalanseringen vid laddning?
Jag vet iofs inte ens om originalbatteriet balanserar cellerna vid laddning.

Detta måste jag ha!
Nya acken består av Jeti cellerna, dessa kan laddas till 4.2volt och kräver inte balansering. Klipparen laddar till 4.1volt vilket ger ca 10% mindre kapacitet i jeti cellerna, men de mår bättre at att inte alltid bli fulladdade. Det är alltså en till 7S1P acke som är parallellad på original batterikontakt + - bara. Gjorde det med en extra kontakt invändigt och lät batterisladden göra samma loop genom ferritkärnan som originalbatteriets gör.

Det finns bilder om ni googlar(eller letar i tråden) på hur det ser ut inuti.
 
  • Gilla
Börje 51
  • Laddar…
Har en WG790E som fortfarande kör FW v0.85F. Tänkte att jag skulle uppdatera den igår och tankade över programvaran på ett USB minne.

Men klipparen vägrar ta den ny uppdateringen. Testade två olika minnen, ett på 8gig o ett på 0.5gig men inget av dom funkade.Testade med .BIN filen som man får ner från sidan samt att packa upp den till .BIN.cpgz. Inget funkade. Är det jag som gör fel eller kan ja inte lägga in så ny programvara på gammal FW?

Båda minnena är formaterade till FAT32 precis innan jag la över programvara.
 
toys skrev:
Har en WG790E som fortfarande kör FW v0.85F. Tänkte att jag skulle uppdatera den igår och tankade över programvaran på ett USB minne.

Men klipparen vägrar ta den ny uppdateringen. Testade två olika minnen, ett på 8gig o ett på 0.5gig men inget av dom funkade.Testade med .BIN filen som man får ner från sidan samt att packa upp den till .BIN.cpgz. Inget funkade. Är det jag som gör fel eller kan ja inte lägga in så ny programvara på gammal FW?

Båda minnena är formaterade till FAT32 precis innan jag la över programvara.
Du skall väl formatera i FAT och inte FAT32!
 
toys skrev:
Konstigt. i denna tråden används ju FAT32..
[länk]
Det är inte samma maskin som du har. Du har en 2015-> medan du nu skriver i tråden för upp till 2014 års modell....
 
Betyder detta att en ena sensorn fram inte funkar?
Klipparn står rakt mot tråden vinkelrätt.

När den skall gå hem på laddning kör den bara runt runt i högervarv när den kommer till gränstråden.
Kan det vara glapp i en kabel i gummigenomföringen som beskrivit tidigare i tråden?

tack.

2016-05-24 18.09.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fenomen, när klipparen kört ur möts jag av texten "hejdå" hjälper inte vad jag trycker på, måste dra ut batteriet och sätta in det igen.. alternativt är den helt död och tar inte laddning..har då laddat batteriet manuellt för att få igång den igen. Någon som varit med om detta?
20160524_182837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Landroidens senaste klippning skrev:
Current cut statistics: 3397m, 185min, blade on time: 170min
3397meter gånger 22cm blir 747m² per laddning för min med dubbla batterier. Vi har tidigare lärt oss att man får dividera med 4 för en slumpklippare vilket ger 186m² per körning eller 370m² per natt i mitt fall. Mina 1500m² hade alltså klipps en gång per vecka om jag kört 4 nätter i veckan. :cool: (y)

8st ut till zon och 8st hem.(16 totalt) Kan nog klara mig utan zoner med eftersom den går så pass länge per laddning. dvs 8st körningar längs slingan totalt

Original tror jag vi räknade 80m² klipp, det blir 19st in och ut per vecka+zonerna(38st totalt) Mer än fyrdubbla slitaget längs slingan.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.