earl gray skrev:
Nu har jag haft min i en vecka och den fungerar ok, men stannar ibland, rapporterar "Fångad", "Hjulblock", "Utanför området". Jag tror det beror på att jag har en rätt så svår tomt med mycket planteringar, en häck som sticker ut i gräsmattan samt en friggebod med lite plattsättning, osv, dvs flera passager och skarpa kurvor där jag satt guidetråden i för snäva böjar.
Det positiva är att den hittar överallt på tomten, fastän jag har en U tomt. Den är ochså väldigt tyst, kör den på natten och det är inga problem. Ett svagt surrande från klippskivan och det mesta som hörs är hjulmotorerna. Den piper till när den skall börja klippa och när den skall söka laddstation men det är inget högt pip.
Hittar ochså in under studsmattan! perfekt!
I början ringade jag in tomten efter tomtgänsen och huset och tänkte att den skulle känna av stopp såsom friggeboden och större buskar och träd men den stannade ofta, om den kör snett mot friggebodsväggen så hamnar det parallellt med väggen till slut och fastnar. Så jag har fått ringa in fler och fler områden och det fungerar bättre nu. men de 180m guidetråd räckte inte långt, jag rekommenderar att köpa mer direkt om man har en komplicerad tomt, för det blir mycket att ringa in.
Jag har lite justeringar kvar att göra, måste släta ut kurvorna på vissa ställen och då blir det nog bra.
Som sagt, min tomt är inte den lättaste så vilken tillverkare som helst hade nog haft problem med den.
Kan vara lite för tajt mellan öar/ytterslinganär den ska vända om, kolla så den inte går emot nederdel panel på friggebod mm. Eller något annat som lyfter eller trycker ner karossen, till alla nya lyckliga Ld ägare. Tumma inte på avstånden med slingan så spar ni många timmar på att dra om slingan:rolleyes:
 
rybbe skrev:
Kan vara lite för tajt mellan öar/ytterslinganär den ska vända om, kolla så den inte går emot nederdel panel på friggebod mm. Eller något annat som lyfter eller trycker ner karossen, till alla nya lyckliga Ld ägare. Tumma inte på avstånden med slingan så spar ni många timmar på att dra om slingan:rolleyes:
Jag upplever tvärt om att man kan minska avstånden rätt rejält på de spikraka raksträckorna, men däremot i kurvor eller vid mitt ojämna staket måste man verkligen hålla avståndet. Har ca 24-25cm på raksträckorna längs husväggen, inga bekymmer. Testade tom 21-22cm med gott resultat men ökade lite för säkerhetsskull.När enheten ska hem och hittar slingan går den på med nosen, sen vänder den helt om och gör en u sväng/360 och in igen mot slingan. Det behövs mao inget extra utrymme på insidan för att komma in på slingan. Bara maskinen får plats så funkar det för mig.

Anledningen att jag jagar cm är att jag har kantsten 20cm mot huset.. Och får bort merparten av kantklippet på detta vis.

Har kört 4dagar utan stopp på mina raksträckor... Däremot fastnar den gärna under en ikeastol som precis trycker ned stoppknappen, då det är den högsta punkten. :)


Video:
th_20130512_183230.jpg
 
Redigerat:
rybbe skrev:
Kan vara lite för tajt mellan öar/ytterslinganär den ska vända om, kolla så den inte går emot nederdel panel på friggebod mm. Eller något annat som lyfter eller trycker ner karossen, till alla nya lyckliga Ld ägare. Tumma inte på avstånden med slingan så spar ni många timmar på att dra om slingan:rolleyes:
Jo det stämmer! Viktigt med avstånden, kanske inte på raksträckorna, men i kurvor och slingriga passager.
Jag har dragit om på vissa ställen och jag tycker det går mycket bättre nu, men jag får låta det gå några dagar så får vi se... Är nöjd ändå! Jag har hört ljudet av grannarnas gräsklippare, skönt att slippa!
 
_dalkarl_ skrev:
Jag upplever tvärt om att man kan minska avstånden rätt rejält på de spikraka raksträckorna, men däremot i kurvor eller vid mitt ojämna staket måste man verkligen hålla avståndet. Har ca 24-25cm på raksträckorna längs husväggen, inga bekymmer. Testade tom 21-22cm med gott resultat men ökade lite för säkerhetsskull.När enheten ska hem och hittar slingan går den på med nosen, sen vänder den helt om och gör en u sväng/360 och in igen mot slingan. Det behövs mao inget extra utrymme på insidan för att komma in på slingan. Bara maskinen får plats så funkar det för mig.
Intressant, den verkar smartare än min 1.0'a. Gör den alltid en 360 gradare när den skall på linan? Min 1.0 backar bara och kör sedan över linan ganska långt medan den vrider sig in på den. Har man då ett hårt hinder för nära slår den i det och backar ut igen, sen tycker man den skull snäva in mer försiktigt nästa gång men det gör den inte utan går på mer till höger och ännu rakare mot linan med följd att den slår i igen förstås. Frågan är om den nya L varianten har en smartare programvara, lik 2.0'an? Sen är det skillnad när den är välladdad och nästan urladdad då den blir mycket yvigare i sina rörelser. Hur blir 2.0'an?
 
MBygga skrev:
Intressant, den verkar smartare än min 1.0'a. Gör den alltid en 360 gradare när den skall på linan? Min 1.0 backar bara och kör sedan över linan ganska långt medan den vrider sig in på den. Har man då ett hårt hinder för nära slår den i det och backar ut igen, sen tycker man den skull snäva in mer försiktigt nästa gång men det gör den inte utan går på mer till höger och ännu rakare mot linan med följd att den slår i igen förstås. Frågan är om den nya L varianten har en smartare programvara, lik 2.0'an? Sen är det skillnad när den är välladdad och nästan urladdad då den blir mycket yvigare i sina rörelser. Hur blir 2.0'an?
Vad jag sett gör den alltid en 360. Rörelsemönstret påverkas inte vad jag upplever det.

Sen kanske vi ska kalla den för "Landroid M" istället för 2.0, det var väl bara en åf som kallade den 2.0 innan worx lanserat den som Landroid M. Kan tråden döpas om? :)
 
MBygga skrev:
Intressant, den verkar smartare än min 1.0'a. Gör den alltid en 360 gradare när den skall på linan? Min 1.0 backar bara och kör sedan över linan ganska långt medan den vrider sig in på den. Har man då ett hårt hinder för nära slår den i det och backar ut igen, sen tycker man den skull snäva in mer försiktigt nästa gång men det gör den inte utan går på mer till höger och ännu rakare mot linan med följd att den slår i igen förstås. Frågan är om den nya L varianten har en smartare programvara, lik 2.0'an? Sen är det skillnad när den är välladdad och nästan urladdad då den blir mycket yvigare i sina rörelser. Hur blir 2.0'an?
Jag har en L (detta årets modell) och även den gör alltid en 360 graders sväng när den skall åka på linan, märker inte heller att den vobblar över tråden på väg till laddaren utan kör ungefär samma oavsett om man tryckt på hem knappen eller om den själv söker sig dit p.g.a att batteriet börjar tryta så den verkar som att storebror fått en mjukvaruuppdatering även om det inte är något man skyltat med. Skulle vara kul att veta om något mer ändrats? Kanske lite svårt att jämföra då inte många har båda årsmodellerna :)
 
kan ingen lägga ut ett filmklipp på när den klipper ? skulle vara tacksamt
 
Pannlampa skrev:
Jag har en L (detta årets modell) och även den gör alltid en 360 graders sväng när den skall åka på linan, märker inte heller att den vobblar över tråden på väg till laddaren utan kör ungefär samma oavsett om man tryckt på hem knappen eller om den själv söker sig dit p.g.a att batteriet börjar tryta så den verkar som att storebror fått en mjukvaruuppdatering även om det inte är något man skyltat med. Skulle vara kul att veta om något mer ändrats? Kanske lite svårt att jämföra då inte många har båda årsmodellerna :)
L versionen (fel tråd jag vet ...) skall ju också ha fått en ny display och laddplatta till i år vad jag läst men vet du inte hur de gamla ser ut så vet du ju inte om de är förändrade förstås. Men ny mjukvara har den uppenbarligen.
 
Grottisen skrev:
kan ingen lägga ut ett filmklipp på när den klipper ? skulle vara tacksamt
Varsågod. Ett Klippklipp. Notera plåstret på fingret, de där knivarna är rätt vassa när man bara ska titta lite närmare på dem. :)

th_LandroidM.jpg
 
Tack dalkarl. Roligt att det finns andra worxvänner i landet
 
Hur fungerar pinkoden på landroiden. Får man välja en själv eller får man den när man köper maskinen?
 
Grottisen skrev:
Hur fungerar pinkoden på landroiden. Får man välja en själv eller får man den när man köper maskinen?
Man väljer både om man vill använda pinnkod eller inte och i så fall vilken kod man vill ha.
 
_dalkarl_ skrev:
Varsågod. Ett Klippklipp. Notera plåstret på fingret, de där knivarna är rätt vassa när man bara ska titta lite närmare på dem. :)
Intressant, den är lite mer ljudlig främst från drivmotorerna än L versionen men det är den ju på pappret också 63db mot 57db, men inte alls som Boschen om man nu jämför filmklipp vilket kanske inte är helt rättvisande.
 
MBygga skrev:
Intressant, den är lite mer ljudlig främst från drivmotorerna än L versionen men det är den ju på pappret också 63db mot 57db, men inte alls som Boschen om man nu jämför filmklipp vilket kanske inte är helt rättvisande.
Borde vara ganska lätt för tillverkarna att ha koll på hur konkurenterna lyckats hålla ner ljudnivån, och kopiera koncept. Worx verkar ha lyckats där.
 
MBygga skrev:
Intressant, den är lite mer ljudlig främst från drivmotorerna än L versionen men det är den ju på pappret också 63db mot 57db, men inte alls som Boschen om man nu jämför filmklipp vilket kanske inte är helt rättvisande.
I verkligheten är den riktigt tyst enligt mig, men en "L" bör ju vara lite tystare. Min mobil fångar ljud väldigt bra, lyssna bara på de stökiga fåglarna i bakgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.