Nicke Nyfiken
peternicklas skrev:
Jag hade ett problem med min efter att jag lyfte den från laddstationen för att kantklippa. När den kom tillbaka till laddstationen så gick den in och sedan ut och sedan in..... den höll på att stånga sönder laddstationen. I och med att du lyfter ut den från laddstationen så kan det bli fel i programmeringen. Jag gör som jag skrev innan och har inte råkat ut för detta fler gånger.
Okej, bra tips. Min har aldrig backat ur laddaren hittills efter jag lyft ur den, men det är kanske bara en tidsfråga.
 
[QUOTE=peternicklas;1994707]Jag hade ett problem med min efter att jag lyfte den från laddstationen för att kantklippa. När den kom tillbaka till laddstationen så gick den in och sedan ut och sedan in..... den höll på att stånga sönder laddstationen. I och med att du lyfter ut den från laddstationen så kan det bli fel i programmeringen. Jag gör som jag skrev innan och har inte råkat ut för detta fler gånger.

OoOpppsss!!! Detta hände mig igår efter att jag lyft ut den för att prova kantklippningen...ja, då har man lärt sig nåt nytt igen då. Förstod inte vad det var för fel. Hade då inte skruvat fast min laddare i marken och trodde det hade med det att göra...skruvade fast den och den fungerade igen....
 
Hm. Använder ni stoppknappen för att avbryta laddningen först?
 
Henke2 skrev:
Hm. Använder ni stoppknappen för att avbryta laddningen först?
Menar du innan du tänker kantklippa behöver du inte göra det, tryck bara på Start så går den ut, därefter på stora stopp knappen och därefter på Hem knappen när den står riktad mot gränslinan strax framför laddplattan, precis som peternicklas skrev.
 
MBygga skrev:
Menar du innan du tänker kantklippa behöver du inte göra det, tryck bara på Start så går den ut, därefter på stora stopp knappen och därefter på Hem knappen när den står riktad mot gränslinan strax framför laddplattan, precis som peternicklas skrev.
Jo, men nu fick de tjall på den när de tog den ur laddaren. Så jag undrar om de först trycker på stopp för att avbryta laddningen sedan lyfter ur klipparen, eller om de bara drar ur den och avbryter laddningen på så vis
 
Nicke Nyfiken
Henke2 skrev:
Jo, men nu fick de tjall på den när de tog den ur laddaren. Så jag undrar om de först trycker på stopp för att avbryta laddningen sedan lyfter ur klipparen, eller om de bara drar ur den och avbryter laddningen på så vis
Jag har aldrig dragit ut den medan den laddas. Jag har väntat tills den är fulladdad och står i väntläge. Kanske därför den aldrig strulat när den sedan ska in i laddaren igen. Bara en teori :)
 
CAH skrev:
Tack, äntligen! Trodde ett tag att jag blivit hjärntvättad och drömt om den där bilden. Vilken sida var den på, kommer du ihåg det? Har letat som en tok men inte hittat!.

Tror jag kom på lösningen på mitt problem imorse. Den får helt enkelt stå diagonalt under verandan så att den efter sin backning och 45 graders-sväng står med nosen rakt ut mot gräsmattan...
Stationen flyttades kl 05 imorse, då sov klipparen fortfarande, inställd till att starta kl 16 i eftermiddag.
Är det av vikt att laddstationen står helt i våg när klipparen laddar? Något som kalibreras eller nåt under laddning?

Frågvis men glad

/Anders
Bilderna finns på sidan 50. Inlägg #745 och #748.
 
Tada! Enligt mig den optimala lösningen på att addera vikt på drivhjulen.

tmp-20140513-1914332056771059.jpg

12x30g blyvikter på innervarvet+ 9x15g zinkvikter på yttervarvet. Alla balansvikter avsedda för plåtfälg med trängre "läpp". Vikter för alufälg funkar det med men då får man klämma ihop dem med en tång så de fäster på plastkanten.

Fick lov att lämna tre tomma för där sitter fästet för fälgsidan. Man lossar enkelt på "fälgsidan" via tre plastöron från baksidan av hjulet.

Totalvikt 2 x 495g perfekt centrerat över bakjulen, verkar lösa mina greppproblem på vissa ställen i trädgården och detta helt utan att synas utifrån!

Balanseringsvikter säljs på tex biltema, men kolla måtten så de får plats då de bara säljer Zinkvarianter. Mina hade jag liggande sen tidigare

:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Belzhadar och 7 till
  • Laddar…
För min del blev det en lösning med rör på ca. 1 kg i befintliga skruvarna. Fördelen är vikt längre bak, dvs. större hävarm samt extra handtag att lyfta roboten i.
20140510_153659.jpg 20140510_153708.jpg
Annars är ju förstås balansvikter en snyggare lösning men motorerna får jobba mer pga större rörelsenergi att hantera vid riktningsändringar och kan kanske slitas ut snabbare.
 
Redigerat:
MBygga skrev:
För min del blev det en lösning med rör på ca. 1 kg i befintliga skruvarna. Fördelen är vikt längre bak, dvs. större hävarm samt extra handtag att lyfta roboten i.

Annars är ju förstås balansvikter en snyggare lösning men motorerna får jobba mer pga större rörelsenergi att hantera vid riktningsändringar och kan kanske slitas ut snabbare.
Well, hävarmen gör den rimligtvis bara lättare i nosen då pivotpunkten är hjulaxeln bak, min viktning ligger i hjulen som alltid stöds av underlaget medans din ligger på maskinen som sedan hänger över hjulaxlarna & motorernas lager.

Båda funkar nog utmärkt & sliter säkert pyttelite på maskinerna på olika vis. :)
 
peternicklas
MBygga skrev:
För min del blev det en lösning med rör på ca. 1 kg i befintliga skruvarna. Fördelen är vikt längre bak, dvs. större hävarm samt extra handtag att lyfta roboten i.

Annars är ju förstås balansvikter en snyggare lösning men motorerna får jobba mer pga större rörelsenergi att hantera vid riktningsändringar och kan kanske slitas ut snabbare.
Rörelseenergin är väl samma oavsett var vikterna är placerade, möjligtvis om du menas masströghet. Dock så är det bättre med vikter i hjulen då detta är en ofjädrad massa.
 
peternicklas
_dalkarl_ skrev:
Well, hävarmen gör den rimligtvis bara lättare i nosen då pivotpunkten är hjulaxeln bak, min viktning ligger i hjulen som alltid stöds av underlaget medans din ligger på maskinen som sedan hänger över hjulaxlarna & motorernas lager.

Båda funkar nog utmärkt & sliter säkert pyttelite på maskinerna på olika vis. :)
Balanseringsvikter köps in i morgon. Tack för tipset.
 
peternicklas skrev:
Balanseringsvikter köps in i morgon. Tack för tipset.
Tänk på att en 30g zinkvikt nog är betydligt större än mina 30g blyvikter. Tror att zinkvarianterna är vanligare numera.
 
peternicklas
_dalkarl_ skrev:
Tänk på att en 30g zinkvikt nog är betydligt större än mina 30g blyvikter. Tror att zinkvarianterna är vanligare numera.
Med tanke på densiteten borde man få c:a 620 gram med zinkvikter i stället för bly.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.