Personligen tycker jag att kritik mot Worx är fullt rimligt att ta upp i en tråd om Worx. Ska man hårdra det så ska väl dock kritiken gälla specifikt Worx från 2019 i den här tråden. Men jag tycker nog att det är rimligt att nämna problem som äldre modeller har haft och som inte har fixats till och med 2018, i syfte att kolla om det är bättre i årets modeller.
I samband med kritiken kan man naturligtvis lyfta fram relevanta alternativ.
Tillåts bara positiva saker att nämnas så tycker jag att en stor del av poängen med forumet försvinner. Folk får inte en realistisk bild av produkterna då. Alla robotgräsklippare krånglar på något sätt nån gång, men några märken krånglar de facto mer sällan än andra. Tyvärr tror jag att det är ganska vanligt att lyfta fram och hylla "sitt egna" märke, oavsett om den är bra eller inte. I det senare fallet kanske för att man inte vill erkänna att man gjorde ett dåligt val? Jag har själv gjort ett dåligt val tidigare i form av en Stiga 325. Jag visste inget om robotgräsklippare då och hittade inte in här förrän efter köpet. Om jag hade hittat in här före och om det hade stått ungefär samma saker i forumet då som det gör idag så hade jag antagligen köpt en Husqvarna eller Gardena istället.
Tillåts bara positiva saker att nämnas så tycker jag att en stor del av poängen med forumet försvinner. Folk får inte en realistisk bild av produkterna då. Alla robotgräsklippare krånglar på något sätt nån gång, men några märken krånglar de facto mer sällan än andra. Tyvärr tror jag att det är ganska vanligt att lyfta fram och hylla "sitt egna" märke, oavsett om den är bra eller inte. I det senare fallet kanske för att man inte vill erkänna att man gjorde ett dåligt val? Jag har själv gjort ett dåligt val tidigare i form av en Stiga 325. Jag visste inget om robotgräsklippare då och hittade inte in här förrän efter köpet. Om jag hade hittat in här före och om det hade stått ungefär samma saker i forumet då som det gör idag så hade jag antagligen köpt en Husqvarna eller Gardena istället.
Har också funderat på en sådan vad tycker du för övrigt om maskinen ? Har du provat tele modulen eller ultraljudet?j.f.s skrev:
Jag har inget emot att ta upp problem. Det jag opponerar mig mot är uttalanden som att det är skit, inget fungerar, bara HQ som gäller osv när man inte ens ägt produkten själv eller bemödar sig med att mer ingående beskriva problemen.G golfgreen skrev:Personligen tycker jag att kritik mot Worx är fullt rimligt att ta upp i en tråd om Worx. Ska man hårdra det så ska väl dock kritiken gälla specifikt Worx från 2019 i den här tråden. Men jag tycker nog att det är rimligt att nämna problem som äldre modeller har haft och som inte har fixats till och med 2018, i syfte att kolla om det är bättre i årets modeller.
Det finns förbättringspotential för Worx, absolut. Men inte ens HQ är befriade från problem. Det kan vara tomtens beskaffenhet, felaktigt dragen begränsningskabel eller flera andra olika orsaker till varför klipparen inte går som den ska.
Jag har gjort massor med dåliga val i livet. Att köpa en flång ny Audi var ett av dem. Hade inte annat än problem med den bilen men överväger ändå en ny Audi när jag ska byta bil nästa gång. Jag vet flera andra som har grava problem med sina Audi också. Så är Audi skit baserat på mina erfarenheter?
En ny modell är alltid en ny modell. Det som var problem tidigare kan alltid ha fixats, men väljer man samma produkt där det man hade problem med inte har förändrats, ja då lär man sig inte av sina misstagj.f.s skrev:Jag har inget emot att ta upp problem. Det jag opponerar mig mot är uttalanden som att det är skit, inget fungerar, bara HQ som gäller osv när man inte ens ägt produkten själv eller bemödar sig med att mer ingående beskriva problemen.
Det finns förbättringspotential för Worx, absolut. Men inte ens HQ är befriade från problem. Det kan vara tomtens beskaffenhet, felaktigt dragen begränsningskabel eller flera andra olika orsaker till varför klipparen inte går som den ska.
Jag har gjort massor med dåliga val i livet. Att köpa en flång ny Audi var ett av dem. Hade inte annat än problem med den bilen men överväger ändå en ny Audi när jag ska byta bil nästa gång. Jag vet flera andra som har grava problem med sina Audi också. Så är Audi skit baserat på mina erfarenheter?
Så i ditt fall kan det mycket väl ha varit rimligt att fortsätta med Audi. Själv skulle jag inte ge mig in i just den diskussionen delvis för att jag aldrig har ägt eller ens kört en Audi. Och så är jag extremt oinsatt i bilar bortsett från körningen.
Jag har ultraljudsmodulen. Den är bra till att undvika lite större objekt men vill man tex skydda träd eller annan växtlighet så passar nog ”Off limits” bättre. Med ultraljudet så går klipparen ganska nära innan den svänger undan.grymmeoffe skrev:
Jag tycker den fungerar som den ska förutom det jag skrev om förut att den beter sig korkat när den fastnar. Fastnar gör den ibland på en del träd där jorden går upp ganska brant mot stammen. Då kan fronten haka i och den blir ”hängande”. För att lösa det skulle jag behöva platta ut runt träden så att den inte hakar fast sig eller skaffa modulen ”Off limits”. Att platta ut är billigare och i vissa fall enklare då det är grova björkar det handlar om.
Appen tycker jag är lätthanterlig och har funkat perfekt för mig. Har inte telemodulen utan har turen att mitt Wi-Fi täcker in hela klippytan.
Regnsensorn har fungerat till 100%.
Sensorn för lyft tillåter ganska mycket lyft innan den slår ifrån. Något att tänka på ifall man har barn och vill köra klipparen dagtid.
Approachen kunde ha varit av karaktären: ”Mina grannars Worx av äldre modell verkar ha problem med X och Y. Kan ju vara åtgärdat i nya modeller men deras problem gör att jag inte ens överväger att köpa en.” Istället för:”Worx är skräp. Köp HQ”G golfgreen skrev:En ny modell är alltid en ny modell. Det som var problem tidigare kan alltid ha fixats, men väljer man samma produkt där det man hade problem med inte har förändrats, ja då lär man sig inte av sina misstag
Så i ditt fall kan det mycket väl ha varit rimligt att fortsätta med Audi. Själv skulle jag inte ge mig in i just den diskussionen delvis för att jag aldrig har ägt eller ens kört en Audi. Och så är jag extremt oinsatt i bilar bortsett från körningen.
Med den första varianten går det att svara på kritiken på ett vettigt sätt. Nummer två bidrar, i mitt tycke, inte alls till någon diskussion.
HQ har funktioner som jag tycker är bättre, guidekabel till exempel. Worx åker ju längs med slingan för många av sina funktioner. Att komma till rätt zon eller att komma hem till basen till exempel vilket gör att det blir spår i gräsmattan längs med slingan.
En klar förbättringspotential för Worx.
Jag håller absolut med om det. Tror att jag brukar vara ganska specifik när jag kommer med kritik och påpekar vad som är bättre med ett Husqvarna-märke (eller något annat).j.f.s skrev:Approachen kunde ha varit av karaktären: ”Mina grannars Worx av äldre modell verkar ha problem med X och Y. Kan ju vara åtgärdat i nya modeller men deras problem gör att jag inte ens överväger att köpa en.” Istället för:”Worx är skräp. Köp HQ”
Med den första varianten går det att svara på kritiken på ett vettigt sätt. Nummer två bidrar, i mitt tycke, inte alls till någon diskussion.
HQ har funktioner som jag tycker är bättre, guidekabel till exempel. Worx åker ju längs med slingan för många av sina funktioner. Att komma till rätt zon eller att komma hem till basen till exempel vilket gör att det blir spår i gräsmattan längs med slingan.
En klar förbättringspotential för Worx.
Alla i den här tråden kritiserar kanske inte på det bästa sättet
För att illustrera hur den fastnar så gjorden den det precis
Här hänger den på roten på björken. Möjligt att ett annat märke löst situationen. Ingen aning men det här händer ibland.
Min är en M1000 och klipper strax över 1000kvm.
Här hänger den på roten på björken. Möjligt att ett annat märke löst situationen. Ingen aning men det här händer ibland.
Min är en M1000 och klipper strax över 1000kvm.
Medlem
· Sverige
· 5 280 inlägg
Jo jag känner igen scenariot, vår äldre WG796E fixar inte heller dylikt och drattar ibland omkull i sina trädklättringsförsök... ser litet roligt ut
Kan man ställa upp känsligheten på ACS så den vänder tidigare för hinder typ träd? Annars verkar ju "off limits" rätt smidigt som du säger, bara dra en magnetisk remsa där den inte får köra som "stängsel". Dock får man slanta upp några tusen för det systemet.
Kan man ställa upp känsligheten på ACS så den vänder tidigare för hinder typ träd? Annars verkar ju "off limits" rätt smidigt som du säger, bara dra en magnetisk remsa där den inte får köra som "stängsel". Dock får man slanta upp några tusen för det systemet.
Tyvärr går det inte att styra något med ACS. Den visar bara i appen att den är installerad. Hade ju varit smidigt att kunna justera den lite.
En annan sak jag skulle önska är att lägga schema på en zon istället för som nu i procent. Tex att på måndag klipps endast zon 3.
En annan sak jag skulle önska är att lägga schema på en zon istället för som nu i procent. Tex att på måndag klipps endast zon 3.
Ja den är skit men de säljer på sitt varumärke, dvs ”den som kör den här bilen tjänar bra med pengar”. Därför fortsätter folk köpa statussymboler trots att de har problem..j.f.s skrev:Jag har inget emot att ta upp problem. Det jag opponerar mig mot är uttalanden som att det är skit, inget fungerar, bara HQ som gäller osv när man inte ens ägt produkten själv eller bemödar sig med att mer ingående beskriva problemen.
Medlem
· Sverige
· 5 280 inlägg
Just zonklippningen funkar väl som vanligt att det bara reglerar var roboten börjar klippa, när den väl släpper slingan efter x antal meter så går den slumpmässigt som vanligt. Bara det att man ökar sannolikheten för att den klipper litet mer kring området där den släpptes. Tror inte det skulle ge något större bidrag om man styrde "hårt" efter veckodagar eller som nu med "zonval" efter en viktad slumpfunktion, den kan ändå dyka upp var som helst inom området efter ett tag.