102 476 läst · 817 svar
102k läst
817 svar
Windows Home Server
Vet inte om det är att fuska
I mina ögon är min server hemma den viktigaste komponenten i nätet, och bör således utrustas för att vara stabil och redundant. Att betala runt 8-9 tusen för en maskin som har 8Gb Raidad storage med Speglad system disk tycker inte jag är att fuska med dyra komponenter.
Man måste komma ihåg att din WHS är platsen du lagrar alla dina saker om du använder den som du skall, dvs där ligger alla dina digital foton och hemvideos, vill du förlora detta datat vid en disk crash eller vill du ha dom på säker lagring? För mig var valet mycket enkelt, riktigt Raid måste jag ha, inget snack om saken.
Min burk med 4 st 2TB och 2 st 250Gb Seagate diskar Hårdvaru raid och silrent chassi kostade mig under 9000:- i inköp, installation och montering. Jag tycker inte det är dyrt för den säkerhet jag nu har
I mina ögon är min server hemma den viktigaste komponenten i nätet, och bör således utrustas för att vara stabil och redundant. Att betala runt 8-9 tusen för en maskin som har 8Gb Raidad storage med Speglad system disk tycker inte jag är att fuska med dyra komponenter.
Man måste komma ihåg att din WHS är platsen du lagrar alla dina saker om du använder den som du skall, dvs där ligger alla dina digital foton och hemvideos, vill du förlora detta datat vid en disk crash eller vill du ha dom på säker lagring? För mig var valet mycket enkelt, riktigt Raid måste jag ha, inget snack om saken.
Min burk med 4 st 2TB och 2 st 250Gb Seagate diskar Hårdvaru raid och silrent chassi kostade mig under 9000:- i inköp, installation och montering. Jag tycker inte det är dyrt för den säkerhet jag nu har
Missförstå mig inte, jag tycker det är bra fusk, men det är viktigt att förstå att Atom-varianten kanske inte är optimal utan detta fusk. Med WHS skulle det dessutom funka bra även utan fusk, men med vail verkar det vara tveksamt.
Graden av redundans kan man alltid diskutera och värdera. Jag har bestämt mig för att WHS egen duplicering + en off-site kopia av egna bilder och videos är tillräckligt. Allt annat kan jag tanka ner igen om huset brinner.
Ok?
Graden av redundans kan man alltid diskutera och värdera. Jag har bestämt mig för att WHS egen duplicering + en off-site kopia av egna bilder och videos är tillräckligt. Allt annat kan jag tanka ner igen om huset brinner.
Ok?
Visst, var och en får ha sina verderingar, det är ju så olika system blir till!
Men ok, skall man köra super budget kanske man inte skall köra Raid alls
Jag tror inte ATOM har några problem att köra utan Raid kontroller så länge man inte ber den göra checksum beräkningar på all I/O. Har man inte sitt viktiga data lagrat på den, utan bara massa mp3,
filmer och TV-Serier så behöver man ingen redundans, då kan de ju vara smutt helt utan raid.
Vail klarar sig utmärkt på väldigt lite CPU och minne så länge man inte kräver att den skall vara applikations server också. För mig var Störst fördelen med ATOM att den är passiv så hela systemet kyls med en enda super tyst fläkt, jag kan inte höra att den är på om det inte är disk aktivitet.
Den står på mitt sängbord, och är på 24/7/356 och inte ens gumman har stört sig på den, det är vad jag tycker är största fördelen med ATOM byggen. Om det blir lite segt i ett system med massor av I/O kan man kanske leva med det sålänge den klarar av att streama det man vill utan att hacka
Men ok, skall man köra super budget kanske man inte skall köra Raid alls
Jag tror inte ATOM har några problem att köra utan Raid kontroller så länge man inte ber den göra checksum beräkningar på all I/O. Har man inte sitt viktiga data lagrat på den, utan bara massa mp3,
filmer och TV-Serier så behöver man ingen redundans, då kan de ju vara smutt helt utan raid.
Vail klarar sig utmärkt på väldigt lite CPU och minne så länge man inte kräver att den skall vara applikations server också. För mig var Störst fördelen med ATOM att den är passiv så hela systemet kyls med en enda super tyst fläkt, jag kan inte höra att den är på om det inte är disk aktivitet.
Den står på mitt sängbord, och är på 24/7/356 och inte ens gumman har stört sig på den, det är vad jag tycker är största fördelen med ATOM byggen. Om det blir lite segt i ett system med massor av I/O kan man kanske leva med det sålänge den klarar av att streama det man vill utan att hacka
Redan WHS speglar ju genom duplicering, mjukvar-raid-liknande, de mappar som du själv vill. Dvs. du får din redundans och säkerhet även utan raidkort. Duplicering av en mapp innebär ju att data i mappen sparas till två fysiskt olika hårddiskar.
WHS dvs. hemserverprogamvaran baserat på win server '03, har ett hårdvarukrav på 512 Ram och 1 Ghz cpu. Och om du bara ska lagra hemvideofilmer, foton osv och dela ut dem utan någon större trafik, och utan att köra några krävande program, så räcker det med rätt enkel/billig/strömsnål hårdvara.
För egen del kör jag en WHS-rigg med en strömsnål snorbillig celeron-processor, som det knappast lär var mer klös i än Atomprocessorerna som nämns. 2 Gb minne. Och den streamar ljud och film till ett par klienter utan några problem. Jag tänker mig också att mina familjefoton är lika trygga som i ett raid-system eftersom de är duplicerade. Däremot har jag dem också på en USB-disk förvarad på jobbet eftersom man ju inte kan utesluta otäckheter pga åska, inbrott, brand osv. Motsvarande antar jag man behöver ta till även om man skulle ha ett raid-system och Vail.
Eller har jag missat nåt?
WHS dvs. hemserverprogamvaran baserat på win server '03, har ett hårdvarukrav på 512 Ram och 1 Ghz cpu. Och om du bara ska lagra hemvideofilmer, foton osv och dela ut dem utan någon större trafik, och utan att köra några krävande program, så räcker det med rätt enkel/billig/strömsnål hårdvara.
För egen del kör jag en WHS-rigg med en strömsnål snorbillig celeron-processor, som det knappast lär var mer klös i än Atomprocessorerna som nämns. 2 Gb minne. Och den streamar ljud och film till ett par klienter utan några problem. Jag tänker mig också att mina familjefoton är lika trygga som i ett raid-system eftersom de är duplicerade. Däremot har jag dem också på en USB-disk förvarad på jobbet eftersom man ju inte kan utesluta otäckheter pga åska, inbrott, brand osv. Motsvarande antar jag man behöver ta till även om man skulle ha ett raid-system och Vail.
Eller har jag missat nåt?
Nu börjar jag bli sugen på att bygga ihop en WHS maskin
Jag har sett några WHS datorer på nätet, kostar runt 5000 :-
Går det att bygga ihop något själv billigare ?
bara operativsystemet kostar nästan 1000 :- :@
tips på produkter önskas
Anders
Jag har sett några WHS datorer på nätet, kostar runt 5000 :-
Går det att bygga ihop något själv billigare ?
bara operativsystemet kostar nästan 1000 :- :@
tips på produkter önskas
Anders
Hur är det med detta egentligen, om jag installerar en Vail Public Preview nu. Krävs det en ominstallation av servern när jag sedan köper en skarp licens?emigrating skrev:
Eller hur ska man göra detta för att få en smidig "övergång"?
Har liksom ingen lust att köpa en gammal WHSv1 licens nu...
Flera av oss har redan tipsat om en del produkter. Jag skrev redan i början av tråden lite av det som sitter i min server. Köpte nytt chassi, moderkort och nätagg. Det mesta annat är sådant som jag plockat till allt eftersom. I efterhand skulle jag nog vilja ge tipset att satsa på minst två bra diskar redan från första början och inte använda gamla diskar. Kör sata, all pata är att glömma för du kommer troligtvis bara få mer bekymmer än nytta med dem, i synnerlighet vid ev. ominstallationer.AW skrev:
Jag är riktigt nöjd med det Fractal Design Define R2-chassi jag har, och skulle tro att R3 är ännu bättre men har inte hunnit komma i kontakt med dem.
Jag skulle inte rekomendera att köpa en färdig burk då jag själv upplever det som att man begränsar sig för mycket när det kommer framtida uppgraderingar. Att bygga en whs är inte svårare än att bygga en vanlig stationär dator. Dessutom behöver du inte något överdrivet kraftigt nätagg eftersom du kör utan grafikkort.
Har inte sett något officiellt ännu, men allt verkar som att det kommer krävas en ominstallation precis som när man går från testversionen av whs1 till den fulla.maxxar skrev:
Själv fuskar jag och kör fortfarande på 120-dagars whs1 test-skivor. Fick några över så jag borde ha nycklar så det räcker åt mig tills vail kommer, men får istället acceptera att installera om servern om någon månad igen pga detta men det ser jag som acceptabelt.
Här är ett exempel på en i3-baserad maskin.
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=884026
Enligt prisjakts egen prisoptimering går det där att köpa för 4500kr ungefär.
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=884026
Enligt prisjakts egen prisoptimering går det där att köpa för 4500kr ungefär.
Ok, det är ju lite halvdrygt... hur funkar det om man gör en installation av Vail och bygger upp en diskarea med en massa TB nu och sedan installerar om skarpa Vail. Kommer det att vara enkelt att få tillbaka diskarean utan förlust av all data eller delar av den. Hanteras detta på något smidigt sätt efter nyinstallationen?Bjurran skrev:Har inte sett något officiellt ännu, men allt verkar som att det kommer krävas en ominstallation precis som när man går från testversionen av whs1 till den fulla.
Själv fuskar jag och kör fortfarande på 120-dagars whs1 test-skivor. Fick några över så jag borde ha nycklar så det räcker åt mig tills vail kommer, men får istället acceptera att installera om servern om någon månad igen pga detta men det ser jag som acceptabelt.
Någon som gjort detta?
Kan inte svara för hur det fungerar med vail eftersom jag inte testat det, men på whs1 är det bara att göra en ominstallation över den befintliga installationen så finns all data kvar.maxxar skrev:Ok, det är ju lite halvdrygt... hur funkar det om man gör en installation av Vail och bygger upp en diskarea med en massa TB nu och sedan installerar om skarpa Vail. Kommer det att vara enkelt att få tillbaka diskarean utan förlust av all data eller delar av den. Hanteras detta på något smidigt sätt efter nyinstallationen?
Någon som gjort detta?
Nu ska man dock komma ihåg att inget är helt riskfritt. Det finns saker som kan bugga, och är anledningen till att man uppmanar folk att inte använda någon beta/pre-release etc i produktionsmiljö. Det som är ovärderligt bör man säkerställa att kunna få fram igen. För mig innebär detta t.ex. alla foton från 1998 då vi skaffade vår första digitalkamera.
Chansa inte i onödan, men framför allt så tycker jag definitivt att du ska testa whs innan du köper något system för att se att det passar dina behov och förväntningar. Skulle det inte fungera som du vill så har du ju alltid möjligheten att byta till något annat, t.ex. en linuxdistro.
Tillägger dock att det är skiljda partitioner mellan SYS (där windows läggs) och alla datadiskar. Därför ska egentligen inte datat påverkas vid ominstallation, men vi har alla sett installationer som inte riktigt gått som man vill så varför chansa?
Jo, precis digitalkort, viktiga docs m.m har man ju givetvis liggande på andra medier oxå. Men sen har man ju allt annat som egentligen är mindre viktigt men är stor datamängd och jobbigt att jaga rätt på igen.Bjurran skrev:Kan inte svara för hur det fungerar med vail eftersom jag inte testat det, men på whs1 är det bara att göra en ominstallation över den befintliga installationen så finns all data kvar.
Nu ska man dock komma ihåg att inget är helt riskfritt. Det finns saker som kan bugga, och är anledningen till att man uppmanar folk att inte använda någon beta/pre-release etc i produktionsmiljö. Det som är ovärderligt bör man säkerställa att kunna få fram igen. För mig innebär detta t.ex. alla foton från 1998 då vi skaffade vår första digitalkamera.
Chansa inte i onödan, men framför allt så tycker jag definitivt att du ska testa whs innan du köper något system för att se att det passar dina behov och förväntningar. Skulle det inte fungera som du vill så har du ju alltid möjligheten att byta till något annat, t.ex. en linuxdistro.
Tillägger dock att det är skiljda partitioner mellan SYS (där windows läggs) och alla datadiskar. Därför ska egentligen inte datat påverkas vid ominstallation, men vi har alla sett installationer som inte riktigt gått som man vill så varför chansa?
Hur funkar det i whs1 efter ominstallation hittar den alla diskar med dataarean automatiskt eller behöver man initiera diskarna manuellt igen?
Har iaf beställt PC med Atom N510 CPU för ändamålet
Jag har en liten tanke att köra den även som htpc med XBMC (vet att det kanske inte är att rekommendera men det ska testas iaf)
whs1 hittar alla diskarna på nytt, så länge du har SYS på den disken som har lägst logiska enhetsnummer. Några sidor bak i tråden kan du läsa om ett problem jag fick när jag installerat 2 st pata efter att jag installerat en sata som sys. Allt fungerar, men eftersom sys alltid ligger på den med lägst enhetsnummer och pata i princip alltid får lägre så gick allt åt h-vete när jag sedan försökte installera om eftersom min disk 0 och 1 var data och sys var på nr 2.
Edit: det gick inte åt h-vete i den bemärkelsen att jag blev av med data, jag kunde återskapa allt manuellt men det var riktigt tidskrävande. Detta är dock inte något som kommer vara möjligt i vail om jag förstår det nya systemet korrekt då det inte är vanilg ntfs i botten.
Edit: det gick inte åt h-vete i den bemärkelsen att jag blev av med data, jag kunde återskapa allt manuellt men det var riktigt tidskrävande. Detta är dock inte något som kommer vara möjligt i vail om jag förstår det nya systemet korrekt då det inte är vanilg ntfs i botten.
Redigerat: