102 476 läst · 817 svar
102k läst
817 svar
Windows Home Server
Hej,
Har precis installerat whs, den gamla.
Om man redan har diskar som innehåller information som man inte vill bli av med, kan man lägga till de diskarna i diskpoolen utan att informationen går förlorad?
Har precis installerat whs, den gamla.
Om man redan har diskar som innehåller information som man inte vill bli av med, kan man lägga till de diskarna i diskpoolen utan att informationen går förlorad?
nej, all data på dem rensas om du väljer att lägga till dem i poolen. Ditt enda alternativ är att kopiera data till dina shares och när allt väl är på kopierat så kan du lägga till dem i poolen. Du kan tillfälligt stänga av duplication på mapparna på servern så spar du lite utrymme, men problemet kvarstår att allt som finns på diskarna rensas när du kopplar in dem.
Har nyligen fått hem en ny Asus Eee EB1012P som jag tänkte lägga in "Vail" (senaste releasen) på men men får error i installationen men det står egentligen inte vad som är fel i loggen. Nedan är ett utkast av sista delen av error loggen
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] Successfully cleaned disk \\?\PhysicalDrive0
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: Setup Launching Windows Installation ---------------------------------
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: Creating the unattend file from the template
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: Checking RunSetup key in the ini file
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: No value supplied, using default value
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: Checking SetupCmdLn key in the ini file
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: Launching Win7 Setup from: X:\sources\setup.exe with cmd line: setup.exe /unattend:X:\unattend.xml)
Datorn uppfyller de hårdvarukrav som Vail har, jag bootar på en extern dvd läsare på USB porten
Disken hittas i installationen så jag antar att drivrutiner finns för "disk controllern"
Någon som varit med om samma problem eller har tips på vad jag ska göra för att komma vidare?
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] Successfully cleaned disk \\?\PhysicalDrive0
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: Setup Launching Windows Installation ---------------------------------
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: Creating the unattend file from the template
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: Checking RunSetup key in the ini file
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: Checking SetupCmdLn key in the ini file
[10/11/2010 6:43:00 PM 2f0] INFO: Launching Win7 Setup from: X:\sources\setup.exe with cmd line: setup.exe /unattend:X:\unattend.xml)
Datorn uppfyller de hårdvarukrav som Vail har, jag bootar på en extern dvd läsare på USB porten
Disken hittas i installationen så jag antar att drivrutiner finns för "disk controllern"
Någon som varit med om samma problem eller har tips på vad jag ska göra för att komma vidare?
Maxxar, jag tror nog att jag vill hänvisa dig till att lägga in en fråga om det i microsofts whs forum. De har oerhört hjälpsamma MVPs och andra tekniker där som kan hjälpa dig med nästan allt. Eftersom vail inte är offentlig än så vill de i vilket fall veta vad folk stöter på för problem.
http://social.microsoft.com/Forums/en-US/whshardware/threads
Meddela gärna vad ni kommer fram till.
http://social.microsoft.com/Forums/en-US/whshardware/threads
Meddela gärna vad ni kommer fram till.
Tack för svaret Bjurran,
Du skriver OM du väljer att lägga till dem i poolen, trodde man var tvungen till det.
Eller manar du att man kan stoppa i disken och sen använda den som en vanlig enhet och dela ut den till nätverket?
Som du föstår har jag inte använt WHS alls tidigare, så frågorna kanske låter lite dumma...
Du skriver OM du väljer att lägga till dem i poolen, trodde man var tvungen till det.
Eller manar du att man kan stoppa i disken och sen använda den som en vanlig enhet och dela ut den till nätverket?
Som du föstår har jag inte använt WHS alls tidigare, så frågorna kanske låter lite dumma...
För att få full funktionalitet på disken så måste du lägga till den i poolen och låta den formateras. DVs. allt försvinner. Men du kan också koppla in den bara och så blir den en extra disk. Men då är allt som på en vanlig PC. Dvs. den disken kan bli full. Och du kan förstås inte duplicera innehållet osv. Dvs. på lång sikt är det ju ingen mening med att ha hårddiskar och inte lägga till dem till poolen. Kortsiktigt kan det dock emellanåt vara vettigt att koppla in diskar utan att lägga till dem. Tex om man vill kopiera över stora mängder filer, utan att gå via nätverket.
Eller om du har haft en WHS, har ominstallerat systemdisken och har räddat undan pool-diskarna. Då kan du ju ansluta dem en och en, och först föra över innehållet till den nya servern och därefter när filerna är överförda så lägger man till disken till poolen.
Eller om du har haft en WHS, har ominstallerat systemdisken och har räddat undan pool-diskarna. Då kan du ju ansluta dem en och en, och först föra över innehållet till den nya servern och därefter när filerna är överförda så lägger man till disken till poolen.
Mycke_nu, i whs1 kan du fortfarande läsa det som finns på data-diskarna även utanför. Det är så man får göra en manuell återskapning av data när ominstallationen inte fungerar. Det är en ntfs-disk, men filerna sparas på ett speciellt sätt.
http://social.microsoft.com/Forums/en-US/whsfaq/thread/cf354b5d-b37b-4b7f-a0d5-8e573697777f
http://social.microsoft.com/Forums/en-US/whsfaq/thread/cf354b5d-b37b-4b7f-a0d5-8e573697777f
Det fick jag göra under vad jag brukar kalla för "Seagate-gate" eller "Barracuda-gate", tappade systemdisken och det gick inte att göra en server reinstallation. Fick kopiera filerna manuellt till nya temporära diskar, installera om WHS och sedan lägga in i på nytt.Bjurran skrev:
OK, WHS kan tydligen läsa data-diskarna i recovery mode även om Tombstones (på systemdisken) gått förlorade. Bra att veta! Dock är jag tämligen övertygad om att de inte går att läsa under något annat OS.Bjurran skrev:
Eh? Som jag skrev så har jag gjort precis detta, både på min egen server och på andras. I Vail däremot kan jag inte svara på hur det fungerar då jag inte har testat den än, jag är så pass nöjd med WHS pp3 så jag har inte haft behov av det än.mycke_nu skrev:
mycke_nu, nu har du missat en hel del av vad vi säger.
I whs1 kan du koppla in vilken disk som helst från din whs till en annan dator och kopiera all data som finns där. I vail fungerar det inte så tyvärr.
Jag har själv fått göra så flera ggr förut så jag vet att det fungerar.
I whs1 kan du koppla in vilken disk som helst från din whs till en annan dator och kopiera all data som finns där. I vail fungerar det inte så tyvärr.
Jag har själv fått göra så flera ggr förut så jag vet att det fungerar.