Bjurran skrev:
, men eftersom jag ändå har en windows home server på nätverket
Vad har du för erfarenheter om homeserver. Själv så tänkte jag först köra Linux.
Men jag Jobbar som programmerare i "windows" så det skulle passa bättre för mig.
Har tittat lite men har inte nån i närheten som kör homeserver.
 
Krillew skrev:
Vad har du för erfarenheter om homeserver. Själv så tänkte jag först köra Linux.
Men jag Jobbar som programmerare i "windows" så det skulle passa bättre för mig.
Har tittat lite men har inte nån i närheten som kör homeserver.
TS: Säg till om det här känns för OT, vi kan starta en egen diskussionstråd för whs (eller så ber vi mod splitta tråden).

Windows Home Server (WHS) känns i dagsläget som ett riktigt nödvändigt steg när man börjar få allt mer digitalt. Jag kör fortfarande en 120 dagars test version (beställde hem ett gäng sådana när de fortfarande fanns att få tag på) och byggde ihop en egen server.
Smidigheten att ha en automatisk backup på alla datorer, central medialagring, kunna komma åt filerna från vilken dator som helst med internetuppkoppling osv är bara början.
Det man ska komma ihåg är att whs som finns ute idag är baserat på server 2003 R2, men modifierat för att köras helt som en headless burk. Tanken är att man ska sköta sin åtkomst via nätverks-shares alternativt via den specialkonsoll som finns speciellt för whs. Däremot fungerar det klockrent att köra med skärm och logga in lokalt om man vill (eller köra rdp mot servern) vilket kan användas för att få in extra funktioner utöver vad som redan finns som färdiga add-ins. (Jag har t.ex. installerat en ventrilo-server på min för spelkvällarna)