60 309 läst · 351 svar
60k läst
351 svar
Whiskey-tråd!
Jag har 2 st jappar i min samling. Den ena är som vatten, både till färg och smak, typ.tensiden skrev:
Helt ok:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna, inte så bra, som lite gult vatten:
Logga in
Skapa konto
Oj en Whisky-tråd, det har jag missat!
Testade nytt idag:
High Coast Silent Mill 02-Sandö
Sherryfatslagrad med lite rök från Timmer
Testade nytt idag:
High Coast Silent Mill 02-Sandö
Sherryfatslagrad med lite rök från Timmer
En liknande, på väg mot cask-nivå och kräver sitt extra vatten (tillsätter ca 25% vatten). När dagens husbehovswhiskyn Tamnavulin dubbellagrad ska bli lite bättre får det bli Berg. Den är betydligt mörkare i färg än vad bilden visar, åtminstone de flaskor som säljs nu.
Sätter inga betyg, men en svensk whisky av hög kvalité utan att bli för sherryspritig.
Sätter inga betyg, men en svensk whisky av hög kvalité utan att bli för sherryspritig.
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Många av de whisky-märken som säljs nu har väl tillsatts färg, för att få rätt kulör?A AndersS skrev:
Det brukar stå på etiketten ungefär Colour added eller något liknande.
Men inte på min nya billighetsfavorit: Kanadensiska Black Velvet (Svart Sammet):
Berg är inte färgad eller filtrerad, den är däremot lagrad på sherryfat Pedro Ximenez.
Där sitter färgen.
Första gången jag kom i kontakt med Pedro Ximenez fat var väl Lagavulins dubbellagrade för ett 25-tal år sedan, måste varit en av de första whiskysorter lagrade på sådana fat. Hade den som huswhisky då men idag tillhör Islays rökiga "sällansortimentet".
Där sitter färgen.
Första gången jag kom i kontakt med Pedro Ximenez fat var väl Lagavulins dubbellagrade för ett 25-tal år sedan, måste varit en av de första whiskysorter lagrade på sådana fat. Hade den som huswhisky då men idag tillhör Islays rökiga "sällansortimentet".
Redigerat:
Vardagswhiskyn för mig är Ileach single malt, nåja den duger gott till festliga tillfällen också. Det lite roliga är att ingen vet riktigt vilket destilleri på Islay som tillverkar whiskyn. Hemligt måhända? Hur som helst, denna whisky är faktiskt riktigt prisvärd. Gjorde ett test mellan Ileach och 16-årig Lagavulin och banne mig om inte Ileach tog hem det. De är väldigt lika i smak och rökighet. Så vill man ha en riktigt god och rökig whisky till ett förhållandevis bra pris så är mitt råd - köp Ileach!
Hej alla whiskykännare!
Jag ska köpa en whiskyflaska för cirka 1500 kr, och tar gärna emot förslag. Jag gillar normalt inte kraftigt rökig whisky, men måttligt rökig går utmärkt bra om inte rökigheten dominerar för mycket.
Whisky jag har gillat är bl.a. Bunnahabhain, Caol Ila, Talisker (speciellt Distiller's Edition), m.fl. Jag har aldrig druckit någon whisky i den prisnivå jag siktar på nu.
Jag försökte vara med på webblanseringen av Springbank MadeiraCask Strenght 17 Years i mars men var alldeles för långsam. Alla flaskorna blev tingade inom någon sekund.
Något förslag på en liknande whisky eller något annat gott?
Jag ska köpa en whiskyflaska för cirka 1500 kr, och tar gärna emot förslag. Jag gillar normalt inte kraftigt rökig whisky, men måttligt rökig går utmärkt bra om inte rökigheten dominerar för mycket.
Whisky jag har gillat är bl.a. Bunnahabhain, Caol Ila, Talisker (speciellt Distiller's Edition), m.fl. Jag har aldrig druckit någon whisky i den prisnivå jag siktar på nu.
Jag försökte vara med på webblanseringen av Springbank MadeiraCask Strenght 17 Years i mars men var alldeles för långsam. Alla flaskorna blev tingade inom någon sekund.
Något förslag på en liknande whisky eller något annat gott?
Förra året köpte jag en flaska Octomore 10.1 Vill minnas att den kostade 1350 kr. Var den prisvärd? Nej absolut inte är mitt betyg. Kraftigt överprissatt och därmed inte värd sitt pris. Den köper jag aldrig igen, det kan jag lova. En dyr whisky behöver inte nödvändigtvis vara bra. Det finns många sorter, som är lägre prissatta, som är betydligt bättre. Caol Ila är bra, men då ska det vara den äldre varianten 12 eller 14 år. Det finns även en som är lagrad 35 år men den har jag aldrig smakat. Kostar runt 8K på systembolaget...
Ja, det är inget självändamål att whiskyn ska vara dyr, men nu råkar jag ha 1500 kr tillgängliga som jag måste köpa whisky för.
Jag har dålig koll på whiskykvalitet i den prisklassen så jag behöver råd. Det kanske är 8000 kr-klassen man måste upp i för att få ordentlig valuta för pengarna? I så fall kanske det är bättre att satsa på tre stycken 12-åriga Caol Ila? Den vet jag att jag gillar, och brukade köpa den hyfsat regelbundet förr om åren.
Men det är fusk. Det ska vara en flaska.
PS. Finns det yngre Caol Ila än 12 år?
DS.
Jag har dålig koll på whiskykvalitet i den prisklassen så jag behöver råd. Det kanske är 8000 kr-klassen man måste upp i för att få ordentlig valuta för pengarna? I så fall kanske det är bättre att satsa på tre stycken 12-åriga Caol Ila? Den vet jag att jag gillar, och brukade köpa den hyfsat regelbundet förr om åren.
Men det är fusk. Det ska vara en flaska.
PS. Finns det yngre Caol Ila än 12 år?
DS.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 101 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 101 inlägg
All sprit är 50% marknadsföring, så en 1500kr flaska behöver inte vara bättre än 200kr flaskan.
Jag själv är lite av det ovanligare Vodka fantast.
Den vanligaste ”Svensson” kommentaren är att de tror att Absolut Vodka är premiumvodka och top of the line.
De har en väldigt bra marknadsföringsavdelning för en vodka som smakar skit...
Mitt råd är att inte stirra dig blind på pris, det säger absolut inget om kvalitet förutom i vissa fall.
Är du ingen ”expert” så köp dig kanske 2-3 st flaskor för den pengen och testa dig fram vad du gillar utan att tänka på marknadsförings/placeboeffekt på priset på produkten.
Jag själv är lite av det ovanligare Vodka fantast.
Den vanligaste ”Svensson” kommentaren är att de tror att Absolut Vodka är premiumvodka och top of the line.
De har en väldigt bra marknadsföringsavdelning för en vodka som smakar skit...
Mitt råd är att inte stirra dig blind på pris, det säger absolut inget om kvalitet förutom i vissa fall.
Är du ingen ”expert” så köp dig kanske 2-3 st flaskor för den pengen och testa dig fram vad du gillar utan att tänka på marknadsförings/placeboeffekt på priset på produkten.
Jag har alltså 1500 kr att köpa en flaska whisky för, så jag vill förstås optimera kvalitet/pris-förhållandet.
Om jag skulle köpa whisky för runt 500-600 kr så har jag bra koll på vad jag gillar. Jag har börjat kolla på vad de märken har i den aktuella prisklassen, men jag vet ju inte hur bra de är.
Om jag skulle köpa whisky för runt 500-600 kr så har jag bra koll på vad jag gillar. Jag har börjat kolla på vad de märken har i den aktuella prisklassen, men jag vet ju inte hur bra de är.