60 330 läst · 351 svar
60k läst
351 svar
Whiskey-tråd!
Medlem
· Västra Götaland
· 2 312 inlägg
Försöker väcka liv i denna tråd igen...
Har köpt på mig lite Balvenie en 15 SB & en 21 Portwood, vilka är helt fantastiskt goda i mitt tycke. Är det någon som har testat någon annan Balvenie sort eller någon Glenmorangie som är intressant också
Har köpt på mig lite Balvenie en 15 SB & en 21 Portwood, vilka är helt fantastiskt goda i mitt tycke. Är det någon som har testat någon annan Balvenie sort eller någon Glenmorangie som är intressant också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte en Balvenie Triple Cask 12yo på tax free sist... och min whiskykunskap och erfarenheter är väl inte så omfattande än, men jag tyckte den va ok....
Glenmorangie så ska jag nog beställa Nectar D'or eller Quinta Ruban som verkar spännande....
Dom har ju även en discoverypack om man vill prova både Quinta Ruban och Nectar D'or ihop med Lasanta och Original.... LÄNK
Glenmorangie så ska jag nog beställa Nectar D'or eller Quinta Ruban som verkar spännande....
Dom har ju även en discoverypack om man vill prova både Quinta Ruban och Nectar D'or ihop med Lasanta och Original.... LÄNK
Har handlat några 1L flaskor på taxfree, senast Aberlour 15 år och Glenfarclas 17 år eller om det var 18 år. Ingen av dem tycker jag matchar de vanliga Aberlour 10 år eller Glenfarclas 12 år som jag tycker är prisvärda för sin kvalite.
Börjar nu funderar på om man tappar dessa 1L flaskor till taxfree, gränsbutiker tyskland, etc, från fat som man anser inte håller tillräcklig hög kvalite, dvs bättre betalt än att använda tunnorna till blended och att det finns brist nu på bra åldersbestämd whisky. Flera av destillerierna börjar få dåligt med äldre whisky och går över att inte åldersbestämma, men samtidigt säljs äldre varianter, t.ex. som ovan, till hyfsat låga priser vilket blir tvetydigt (även om innehållet kanske inte är det bästa).
Nått lurt är det
Börjar nu funderar på om man tappar dessa 1L flaskor till taxfree, gränsbutiker tyskland, etc, från fat som man anser inte håller tillräcklig hög kvalite, dvs bättre betalt än att använda tunnorna till blended och att det finns brist nu på bra åldersbestämd whisky. Flera av destillerierna börjar få dåligt med äldre whisky och går över att inte åldersbestämma, men samtidigt säljs äldre varianter, t.ex. som ovan, till hyfsat låga priser vilket blir tvetydigt (även om innehållet kanske inte är det bästa).
Nått lurt är det
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Var ute med några vänner i kväll och fick testa en irländsk whiskey: Yellow Spot, klart prisvärd vid ca 65 kr/cl. Kan rekommenderas om man vill ha en smakrik men inte torvig/rökig whisky. Jag hittade den på Akkurat. Tyvärr hade de slut på Pappy van Winkle 20 år som hade varit mitt första val.
Sorry men en besserwisser måste rätta dig, Ådalen kommer den ifrån, Ångermanland, Höga Kusten. Är delägare i 2 fat själv ,lovar att du inte kommer bli besviken! Destillerier inte bryggerier säger oxå Mr MessersmithMarre666 skrev:
Återkoppla gärna hur den smakar och hur prisvärd den är.
Det finns många svenska whisky som har Ok smak, men de ryker sedan på hur prisvärda de är när de t.ex. ska konkurrera med en 12-årig Macallan och även de i lägre prisklass som 12-årig AnCnoc, 10-årig Aberlour, etc.
Det finns många svenska whisky som har Ok smak, men de ryker sedan på hur prisvärda de är när de t.ex. ska konkurrera med en 12-årig Macallan och även de i lägre prisklass som 12-årig AnCnoc, 10-årig Aberlour, etc.
Kan säga att alla Box-whiskey som sålts på bolaget, 2 släpp per år, har gått som smör mi solskenet. Vid en blindprovning är det omöjligt att säga att man procövar en whiskey som enbart var 3-4 år.Om ni gillar rökigt testa deras rökiga som är kanongoda. Inte billiga tyvärr, dom satsar mer på kvalitet ärn kvantitet som tex Mackmyra, runt 800kr för 50cl.
Har smakat på den nu, det behövdes lite vatten för att få den bra, tyckte den smakade lite blended / bourbon, samt en del spritig smak, lukten var god...men det kom en pust med jäst/finkel i slutet...tror den hade mått bra av 5-10 år till i fatet! Men den var helt okey ändå, roligt med svensk Whisky, tyckte också att Mackmyras första släpp med den 3 åriga var sådär, lite lik den faktiskt...denna är också 3 årig! Tror vi har ett par år kvar innan vi kan mäta oss med Skottland & Japan! Men alltid roligt med Made in Sweden ...den kanske växer på en senare, vem vet?