E elmont skrev:
C.Lundin, är det skillnad på hantverkare och byggnadsarbetare? Jag trodde att det var samma sak??
Det kanske är en definitionsfråga.
Men för att förtydliga så ändrar jag till "folk som jobbar på byggen" och "folk som åker hem till folk" då.

Byggnadsarbetare jobbar ju sällan heller med något direkt hantverk, så det kanske är därför de ofta skiljs åt.

Edit: Kanske ska tillägga att jag absolut inte ville trampa någon på tårna. Men det är helt naturligt för mig/oss på jobbet att hänvisa till andra när vi pratar om hantverkare.
 
Redigerat:
R Rkarlsson skrev:
De vill synas?

Jämförelsen är usel.
Håller med. Med hur var det som ett skämt?
 
Är det inte så att detta i första hand handlar om hur man får reda på att kamerorna sitter där?

Om den som beställer arbeten till fastigheten är tydlig med att det sitter en kamera pga stölder och timelaps när man ber om en offert så är det få som kommer bry sig i praktiken, om man kommer på det i efterhand kommer det skapa betydligt mer ståhej,
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H huggan skrev:
Håller med. Med hur var det som ett skämt?
Nu förstod jag inte frågan =)
 
R Rkarlsson skrev:
Nej så länge man gör det man ska göra så ska ingen filma mig när jag gör det. Speciellt inte i hemlighet. Jag drar likheter med snuskgubbar som sätter kameror i omklädningsrum i hemlighet då.
Om chefen inte är nöjd med min insats utan kamera får han omplacera eller kicka mig, eller ännu bättre vara på plats och visa hur den vill ha det.
Om syftet med kameran skall vara att ta en bild i slutet av dagen när alla gått hem och arbetarna är medvetna om det. För att dokumentera framgången och vilja ha det i sitt album säger jag inget alls om.

Om min arbetsgivare sätter en kamera för att titta på mig under min arbetsdag så söker jag nytt omgående.
Nu pratar du om chef vs anställda. I "kund vs företag"-situationen kanske man kan ha lite mer förståelse.

Även om jag själv nog är mer mot än för övervakning så är det såna här historier:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ende-part-samt-ersaettning-vid-skador.373448/

som kan få en att undra vad som egentligen händer under dagarna.

Jag hade själv inne snickare för några år sen för att sätta upp ett ikeakök (+ bygga lite platsbyggda grejer mm). Två man tog mer tid på sig på att skruva ihop skåpen än jag hade gjort på egen hand. Jag gjorde det inte själv framförallt pga tidsbrist, men man hade gärna sett hur många minuter per dag killarna faktiskt jobbade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.