Jag blir inte klok på om WC fixturen får plats i en 145reglad vägg eller inte, även VVSaren är osäker då han är van vid att montera i djupare väggar.
Jag har tänkt använda Geberit Duofix Sigma med tätskikt men förstår inte vad minsta inbyggnadsmått är
Räcker 145mm?
Jag har tänkt använda Geberit Duofix Sigma med tätskikt men förstår inte vad minsta inbyggnadsmått är
Räcker 145mm?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
90+55 (halva 110) blir exakt 145
Men stosen är nog tyvärr lite djupare är röret.
Spontant behöver du nog ha 195regel eller lägga till något extra skikt i väggen.
Men stosen är nog tyvärr lite djupare är röret.
Spontant behöver du nog ha 195regel eller lägga till något extra skikt i väggen.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 722 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 722 inlägg
Jag blir inte klok på varför du klipper bort det enda viktiga måttet för din del ifrån installationsanvisningarna 😱🙃
Det står ju klart och tydligt 145 överst uppe liksom.
...och JA, jag har själv installerat ett antal sådana i en 145mm reglad vägg så jag vet att det går hur bra som helst.
https://cdn.data.geberit.com/documents/967.587.00.0_01.pdf
...och JA, jag har själv installerat ett antal sådana i en 145mm reglad vägg så jag vet att det går hur bra som helst.

https://cdn.data.geberit.com/documents/967.587.00.0_01.pdf
På min ritning står det bara ett "T", jag har inte klippt bort något.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag blir inte klok på varför du klipper bort det enda viktiga måttet för din del ifrån installationsanvisningarna 😱🙃
[bild]
[länk]
Nu har byggarna gjort ett 140 mm hål centrerat i en 145-regel, men hålet borde egentligen ha placerats 5 mm längre bak. Det kanske går att bila upp lite i efterhand. Den blå linjen som syns svagt markerar var regeln är tänkt att placeras.

Logga in
Skapa konto
145 måttet ni referera till är ifrån del av fixturen bak till röret.
Vart den sen står i vägggen i förhållande till ytskikt etc beror på vägguppbyggnaden i övrigt.
Du kan inte flytta lite på väggen om det bara handlar om ca 5mm eller justera något i väggens skikt?
Sitter detta i en "säkervattenvägg" dvs med 15mm plyfa under gipset på badrumsidan? hur ser väggen ut på andra sidan?
Vart den sen står i vägggen i förhållande till ytskikt etc beror på vägguppbyggnaden i övrigt.
Du kan inte flytta lite på väggen om det bara handlar om ca 5mm eller justera något i väggens skikt?
Sitter detta i en "säkervattenvägg" dvs med 15mm plyfa under gipset på badrumsidan? hur ser väggen ut på andra sidan?
På sidan mot badrummet kommer det att monteras plywood (plyfa) samt våtrumsskiva. Mot hallen blir det plywood och gipsskiva.
Jag har inte möjlighet att flytta väggen framåt, eftersom det sitter ett fönster där. Med kakel inräknat är det endast cirka 5 mm kvar till fönstret.
Det bästa hade varit att bygga väggen bakåt, mot hallen, men håltagningen är redan genomförd.
Jag har inte möjlighet att flytta väggen framåt, eftersom det sitter ett fönster där. Med kakel inräknat är det endast cirka 5 mm kvar till fönstret.
Det bästa hade varit att bygga väggen bakåt, mot hallen, men håltagningen är redan genomförd.

Logga in
Skapa konto
Geberit har ha flexade anslutningar du kan köpa istället för den fasta böjen medföljande som går ner i avloppet.
Det borde kunna lösa ditt bekymmer om jag förstått dig rätt dvs att avloppet sitter för nära badrummet.
Då kanske du behöver göra lite urtag i plyfan mot hallen om diametern blir för bred på röret.
Jag skulle utreda dessa varianter först innan man sätter igång och bilar etc.
Finns även hos andra tillverkare.´som är med generiska, typ hos Jafo etc.
Det borde kunna lösa ditt bekymmer om jag förstått dig rätt dvs att avloppet sitter för nära badrummet.
Då kanske du behöver göra lite urtag i plyfan mot hallen om diametern blir för bred på röret.
Jag kommer bila upp 30 mm bakåt mot hallen för att vara på den säkra sidan, så att bakkanten hamnar i OSB-skivan som man sedan kan fräsa ur.Marko Koistinen skrev:
Geberit har ha flexade anslutningar du kan köpa istället för den fasta böjen medföljande som går ner i avloppet.
När det gäller fuktskyddet är jag dock lite osäker. Byggaren, som har lämnat ett fast pris där plattsättare ingår, har aldrig nämnt att jag behöver köpa en WC-fixtur med tätskikt. Nu hävdar han att det är för trångt för plattsättaren att utföra tätskiktet, och därför rekommenderar han att jag istället köper Geberit Duofix Sigma med tätskikt. Därför skrev jag att det blir det i början av tråden.
Men stämmer det verkligen, eller handlar det snarare om att underlätta för plattsättaren? Jag har redan köpt en Geberit Duofix Sigma H112 – dock utan tätskikt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej hej.
Din byggare har helt rätt i att för den typ av inbyggnad du önskar göra måste du ha sorten med prefabricerat tätskikt eftersom du vill bygga in den i väggen där tätskikt ligger på insidan av badrums väggen dvs där du har knappen etc.
Den du har köpt idag är egentligen till för att ställa på ett befintligt tätskikt. Dvs inne i påbyggnadsvägg inne i rummet, typ klack eller låda i rummet. I dessa fall så måste ha minst 60mm kvar som avstånd mellanrum mellan golvavloppet och väggen med tätskiktet, samt att alla väggar med tätskicktet på kräver en särskillt uppbyggnad, i princip skulle du behöva bygga en extra till vägg inne i din hall bakom cisternen lokalt.
Se dom två sektionsritningar jag la till ifrån säker vatten dessa gäller produkter utan prefabricerattätskikt.
Kolla även sista bilden ifrån säker vatten av en prefablösning: detta är det du behöver för klara inbyggnationen inom väggen då produkten bildar ett tätskikt
En runt cisternen själva.
Både geberit och tece har sådan prefab lösningar.
Försök att lämna tillbaka byta den du har.
Din byggare har helt rätt i att för den typ av inbyggnad du önskar göra måste du ha sorten med prefabricerat tätskikt eftersom du vill bygga in den i väggen där tätskikt ligger på insidan av badrums väggen dvs där du har knappen etc.
Den du har köpt idag är egentligen till för att ställa på ett befintligt tätskikt. Dvs inne i påbyggnadsvägg inne i rummet, typ klack eller låda i rummet. I dessa fall så måste ha minst 60mm kvar som avstånd mellanrum mellan golvavloppet och väggen med tätskiktet, samt att alla väggar med tätskicktet på kräver en särskillt uppbyggnad, i princip skulle du behöva bygga en extra till vägg inne i din hall bakom cisternen lokalt.
Se dom två sektionsritningar jag la till ifrån säker vatten dessa gäller produkter utan prefabricerattätskikt.
Kolla även sista bilden ifrån säker vatten av en prefablösning: detta är det du behöver för klara inbyggnationen inom väggen då produkten bildar ett tätskikt
En runt cisternen själva.
Både geberit och tece har sådan prefab lösningar.
Försök att lämna tillbaka byta den du har.
Hej.
Det var då lite så, Yess Geberit varianten funkar lite på ett annat sätt än TECE gällande tätskiktet.
Det var då lite så, Yess Geberit varianten funkar lite på ett annat sätt än TECE gällande tätskiktet.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 722 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 722 inlägg
Nej nej nej...
Där behöver inte vara tätskikt bakom Geberits variant heller.
Man viker ut ett färdigt tätskikt och fuktskyddar mot väggens ytskiva.
https://www.geberit.se/rorsystem-in...tallations-och-spolsystem/geberit-duofix-tek/
Där behöver inte vara tätskikt bakom Geberits variant heller.
Man viker ut ett färdigt tätskikt och fuktskyddar mot väggens ytskiva.
https://www.geberit.se/rorsystem-in...tallations-och-spolsystem/geberit-duofix-tek/