101 582 läst · 399 svar
102k läst
399 svar
Vräka person från dödsbo genom att byta lås?
Kronofogden? Det finns inga skulder? Vad menar du? Han äger inte huset. Det finns inget ”hyresavtal ”..J jonte0 skrev:
Han svarar inte i telefonen och vägrar att öppna dörren. Säger på SMS att jag får komma tillbaks senare.
Något tips från forumet på advokat i Malmö där min mamma bor ?
Jag vet det är lite konstig men jag tro faktiskt att det är så det fungerar,,,
https://kronofogden.se/du-har-ett-k...en-som-bosatt-sig-pa-din-mark-eller-fastighet
Problemet är ju att det inte är din fastighet heller. Det är dödsboets. Du har inte någon laglig rätt att avhysa någon därifrån misstänker jag - reglerna kring allt detta är inte alltid så logiska som man tycker det borde vara.. Du har troligen ingen rätt helt enkelt att byta lås på den fastigheten.
Du skall vara försiktig med att hantera det själv tex genom att låsa ute personen - skulle vara mitt råd... du kan bli skyldig själv till brott...
Men ring polisens informationsnummer och hör där också.
//
https://kronofogden.se/du-har-ett-k...en-som-bosatt-sig-pa-din-mark-eller-fastighet
Problemet är ju att det inte är din fastighet heller. Det är dödsboets. Du har inte någon laglig rätt att avhysa någon därifrån misstänker jag - reglerna kring allt detta är inte alltid så logiska som man tycker det borde vara.. Du har troligen ingen rätt helt enkelt att byta lås på den fastigheten.
Du skall vara försiktig med att hantera det själv tex genom att låsa ute personen - skulle vara mitt råd... du kan bli skyldig själv till brott...
//
Nej det har jag inte.P Pin skrev:
Men om han är där så kommer jag info kan prata tänker jag? Han bor inte där men jag kommer inte röra ägodelar. Ska ffa akut leta efter papper…
Jag är dödsboägare….så jag äger huset.J jonte0 skrev:Problemet är ju att det inte är din fastighet heller. Det är dödsboets. Du har inte någon laglig rätt att avhysa någon därifrån misstänker jag - reglerna kring allt detta är inte alltid så logiska som man tycker det borde vara.. Du har troligen ingen rätt helt enkelt att byta lås på den fastigheten.
//
Redigerat:
Äh är du ensam dödsbodelägare så åk dit och ta dig in i bostaden. Jag har svårt att se hur det skulle kunna bli några större bekymmer för dig. Ta med några kompisar.Lin Silvander skrev:
Ang deklarationen, sök anstånd.
Ja, jag är ensam ägare.D Derbyboy skrev:
Har sökt anstånd. Begravningen är mitt främsta problem just nu (akut)
Du åker dit och om personen vägrar att ge dig tillträde så kontaktar du polisen.
Då får personen förklara sig för polisen. Antagligen kommer personen säga att han är bosatt i bostaden och då kommer polisen att lämna platsen och du får därefter begära särskild handräckning av kronofogden.
Finns lite olika vägar detta kan ta.
Då får personen förklara sig för polisen. Antagligen kommer personen säga att han är bosatt i bostaden och då kommer polisen att lämna platsen och du får därefter begära särskild handräckning av kronofogden.
Detta kommer inte gå såklart. Det finns ingen tid för att dra in kronofogden.D Derbyboy skrev:Du åker dit och om personen vägrar att ge dig tillträde så kontaktar du polisen.
Det får bli låssmed. Jag har ju ägarbeviset
Kremering eller gravsättning av en avliden person ska ske inom en månad från dödsfallet. Skatteverket kan medge anstånd om senare begravning men det sker bara om det finns särskilda skäl. Det kan till exempel vara att en anhörig är förhindrad att ordna med gravsättningen i tid på grund av sjukdom och det inte finns någon annan anhörig som kan ordna med begravningen.
https://www.skatteverket.se/privat/...gdor/begravning.4.3528414214b3f875805c66.html
https://www.skatteverket.se/privat/...gdor/begravning.4.3528414214b3f875805c66.html