Gäller att du hittar en lämplig jurist som verkligen kan familje- och arvsrätt som kan hjälpa dig. Låt dig inte luras av någon mycket dyr jurist. Tror Villaägarna kanske t.o.m. har avtal med lämpliga byråer. Kommer att kosta. Låt deklarationen ta den tid det tar och ta hand om dig själv, begravningen och andra mer akuta ekonomiska saker som ev. räntebetalningar, amorteringar och el- och VA-räkningarna i första hand.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 4 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Gäller att du hittar en lämplig jurist som verkligen kan familje- och arvsrätt som kan hjälpa dig. Låt dig inte luras av någon mycket dyr jurist. Tror Villaägarna kanske t.o.m. har avtal med lämpliga byråer. Kommer att kosta. Låt deklarationen ta den tid det tar och ta hand om dig själv, begravningen och andra mer akuta ekonomiska saker som ev. räntebetalningar, amorteringar och el- och VA-räkningarna i första hand.
Fick rekommendationen från Fonus. Men befarar att jag sitter fast.

Finns det någon på forumet som vet om man kan fördröja begravning eftersom jag såååå gärna vill läsa min mammas vilja innan jag planerar?

Skall jag ta detta den långa vägen så blir det nog ingen begravning på en månad, som målet är.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nu vet inte jag om du är man eller kvinna, men hade det gällt min mamma, så hade jag gått bärsärkagång o gett mig själv tillträde.
O helt sonika kastat ut mannen från huset. Men det är jag det. Alldeles oavsett ev konsekvenser.
 
  • Gilla
  • Haha
MagicFingers och 19 till
  • Laddar…
O angående begravning så har du upp till ett år på dig att begrava.
 
  • Gilla
Krille- och 2 till
  • Laddar…
C carlsson206 skrev:
Nu vet inte jag om du är man eller kvinna, men hade det gällt min mamma, så hade jag gått bärsärkagång o gett mig själv tillträde.
O helt sonika kastat ut mannen från huset. Men det är jag det. Alldeles oavsett ev konsekvenser.
Jag har tänkt tanken. Framförallt som att jag faktiskt inte är intresserad av att vräka, jag vill bara få tillgång. Om han av olika anledningar vill bo kvar 1-3 månader så kanske det kan lösas. Men att bli utelåst och handlingsförlamad känns fruktansvärt
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 8 till
  • Laddar…
C carlsson206 skrev:
O angående begravning så har du upp till ett år på dig att begrava.
Skönt! Fonus sa en månad…

Jag lär behöva tid. Jag vet att min mamma ville begravas i kista dock.
 
är det fonus som har hand om allt? Har dom kroppen? Jag vet attnär min mormor dog så sa begravningsbyrån att vi har ett år på oss att begrava henne, men vi kremerade henne samma vecka som hon dog, så kan kanske vara därför dom säger så, om hon inte är kremerad
 
C carlsson206 skrev:
är det fonus som har hand om allt? Har dom kroppen? Jag vet attnär min mormor dog så sa begravningsbyrån att vi har ett år på oss att begrava henne, men vi kremerade henne samma vecka som hon dog, så kan kanske vara därför dom säger så, om hon inte är kremerad
Aaaa…då menar du nog urnsättning. Begravning tror jag ska ske inom en månad tyvärr.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
N Lin Silvander skrev:
Skönt! Fonus sa en månad…

Jag lär behöva tid. Jag vet att min mamma ville begravas i kista dock.
Då kanske det är som dom säger. Vet faktiskt inte vad som gäller om hon inte ville kremeras
 
C carlsson206 skrev:
Då kanske det är som dom säger. Vet faktiskt inte vad som gäller om hon inte ville kremeras
Otroligt frustrerande att inte få tillgång till att läsa/leta rett på min mammas vilja. Tror inte att hon hade räknat med mannens beteende….hon var godtrogen och naiv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Inget registrerat av henne i Fonus Vita arkivet eller motsvarande?
 
  • Gilla
matkol
  • Laddar…
J Josth skrev:
Inget registrerat av henne i Fonus Vita arkivet eller motsvarande?
Nej. Jag vet var hon lade pappren. Jag är ensam arvinge så hon litade nog på att jag skulle sköta detta.

Hade inte räknat med att inte komma in dock. Sur att jag inte begärde nycklar tidigare…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N Lin Silvander skrev:
Otroligt frustrerande att inte få tillgång till att läsa/leta rett på min mammas vilja. Tror inte att hon hade räknat med mannens beteende….hon var godtrogen och naiv.
Ja inte lätt, min mormor hade inte skrivit ner något, men hon talade om för mig hur hon ville ha det innan hon gick bort som tur var..
 
  • Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
C carlsson206 skrev:
Ja inte lätt, min mormor hade inte skrivit ner något, men hon talade om för mig hur hon ville ha det innan hon gick bort som tur var..
Ja, det underlättar ju. Jag har lite dålig koll. Det var ingen konflikt mellan mig o min mor. Bara av olika anledningar ingen jättenära relation.

Mannen/inneboende hade mindre relation. Eller vet inget. De var inte ett kärlek par utan nog bara välmening från mamma. En vän? Eller så berättar han inte, men det är ju märkligt beteende
 
Appendix Appendix skrev:
ingen bra lösning då personen bor där lagligt.
....
Man skall bo där man är skriven....

//
 
  • Gilla
Mrs Flyte och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.