D
För det fall Skatteverket inte medger anstånd kan du låta länstyrelsen pröva det beslutet. Det tar antagligen ytterligare tid. Du får läsa begravningslagen.

Min gissning är att du inte får anstånd.
 
D Derbyboy skrev:
För det fall Skatteverket inte medger anstånd kan du låta länstyrelsen pröva det beslutet. Det tar antagligen ytterligare tid. Du får läsa begravningslagen.

Min gissning är att du inte får anstånd.
Nej, jag bedömer det som osannolikt.
 
D
Newgirl84 Lin Silvander skrev:
Nej, jag behöver inte dra in polisen. Jag byter lås.
Ja men då är risken stor att du gör dig skyldig till ett brott.

Den risken är inte lika stor om du bara tar dig in i bostaden och letar efter det du uppger är anledningen till att det är så bråttom, din mors sista vilja.
 
D Derbyboy skrev:
Ja men då är risken stor att du gör dig skyldig till ett brott.

Den risken är inte lika stor om du bara tar dig in i bostaden och örter efter det du söker.
Det tror jag inte. Han kan få nyckel också…Sen får jag dra processen

Som jag skrev så är syftet att jag ska komma in. Inte att han måste ut (imorgon)
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nissens
A atomlab skrev:
Jurister växer som träd. Bara att ringa till nästa och rådfråga.
Jaså, hur stora kan de bli?

Att något ”växer på träd” är ju ett talessätt, men vad betyder att ”de växer som träd”?
 
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Derbyboy skrev:
Ja men då är risken stor att du gör dig skyldig till ett brott.

Den risken är inte lika stor om du bara tar dig in i bostaden och letar efter det du uppger är anledningen till att det är så bråttom, din mors sista vilja.
Vilket brott skulle det vara? Snubben är inte folkbokförd i huset…
 
  • Gilla
Anna_H och 19 till
  • Laddar…
D
Vi vet för lite…..men på något vis har han ju besittning till bostaden och rubbas den så skulle det kunna vara ett brott.

Folkbokföringen har inget med saken att göra, åtminstone inte direkt. Tror TS skulle ha en uppförsbacke om hen skulle hävda att han inte hade besittning till bostaden pga av att han är folkbokförd på annan plats. Vi vet inte hur överenskommelsen med modern såg ut, till exempel.
 
  • Gilla
Totte_Liten
  • Laddar…
D
D Derbyboy skrev:
Vi vet för lite…..men på något vis har han ju besittning till bostaden och rubbas den så skulle det kunna vara ett brott.

Folkbokföringen har inget med saken att göra, åtminstone inte direkt. Tror TS skulle ha en uppförsbacke om hen skulle hävda att han inte hade besittning till bostaden pga av att han är folkbokförd på annan plats. Vi vet inte hur överenskommelsen med modern såg ut, till exempel.
Det är ju inget illegalt tältläger…..någon form av överenskommelse finns ju om att personen får bo där under någon form av villlkor. Då kan man i regel inte bara kasta ut personen, oavsett om folkbokföringen säger att han inte är bosatt där.
 
  • Gilla
Tompha19 och 1 till
  • Laddar…
D
Jag syftade på en sån här situation:
 
  • Skärmdump av text om att olagligt byta lås kan leda till brottet egenmäktigt förfarande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Skulle kanske kunna vara hemfridsbrott också?
 
D Derbyboy skrev:
Jag syftade på en sån här situation:
Till sin egendom står det. Det är inte hans.

Men vid närmare eftertanke så ska jag inte vräka honom. Han får en nyckel. Jag behöver dock också en. Och jag äger huset.
 
  • Gilla
  • Wow
Nissens och 11 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Skulle kanske kunna vara hemfridsbrott också?
Från honom ja. Han bor inte där så om någon tränger sig på är det han? Han äger en egen lägenhet.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Eftersom du och modern haft dålig kontakt, så måste du försäkra dig om att hon exv inte skrivit över delar av bostaden på sambon.

Kika här: https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/information-om-fastigheter/vem-ager-fastigheten/

Du behöver fastighetsbeteckning samt bank-id.

Dödsboet är en egen juridisk person, och (del)ägarna har i princip som enda uppgift att förvalta boet tills dess att bodelningen/arvskiftet är färdigt. Först då övergår ägandet av huset till dig som fysisk person.

Notera dock att även sambo blir dödsbodelägare (se https://lagen.nu/1958:637#K18P1S1) även om denna inte kommer att ärva något. Du och sambon ska därmed förvalta dödsboet gemensamt. Kommer ni inte överens måste åtminstone en av er ansöka om att hanteringen av dödsboet överlåts till en boutredningsman. Kostnaderna för detta tas först ur dödsboet, och tar pengarna där slut är det den som ansökt som får betala resten.

Det är, anser jag, oklart om det är dödsboets skyldighet att ordna med begravningen, så att behöva komma in i huset pga detta kanske inte är ett giltigt skäl.
 
Newgirl84 Lin Silvander skrev:
Från honom ja. Han bor inte där så om någon tränger sig på är det han? Han äger en egen lägenhet.
Var inte så svensk nu bara, sätt ner foten och agera. Ta med en vän du litar på om du byter lås för säkerhets skull. Det är även lagligt att spela in ett samtal om han skulle vara på platsen.
 
  • Gilla
MagicFingers och 14 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Eftersom du och modern haft dålig kontakt, så måste du försäkra dig om att hon exv inte skrivit över delar av bostaden på sambon.

Kika här: [länk]

Du behöver fastighetsbeteckning samt bank-id.

Dödsboet är en egen juridisk person, och (del)ägarna har i princip som enda uppgift att förvalta boet tills dess att bodelningen/arvskiftet är färdigt. Först då övergår ägandet av huset till dig som fysisk person.

Notera dock att även sambo blir dödsbodelägare (se [länk]) även om denna inte kommer att ärva något. Du och sambon ska därmed förvalta dödsboet gemensamt. Kommer ni inte överens måste åtminstone en av er ansöka om att hanteringen av dödsboet överlåts till en boutredningsman. Kostnaderna för detta tas först ur dödsboet, och tar pengarna där slut är det den som ansökt som får betala resten.

Det är, anser jag, oklart om det är dödsboets skyldighet att ordna med begravningen, så att behöva komma in i huset pga detta kanske inte är ett giltigt skäl.
Det är inget överskrivet. Jag ämnar inte utelämna honom men jag vill komma vidare. På samma sätt som jag har skyldighet mot honom så har han motsvarande mot mig. Han kan inte driva detta själv (o gör det inte heller). Jag är bara utelåst.

På Skatteverket intyg står dödsbodelgare listade. Det är bara jag. De är inte sambos. Han bor inte där normalt….han är mer vän/inneboende…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.