Jag är väldigt nöjd med mina gröna Bosch maskinpark. Just nu har de dessutom köp en maskin i 18v sortimentet och få ett 3Ah batteri gratis. Väldigt förmånligt imo.
Har 2 skruvdragare varav en nyinköpt (en ja köpte typ 2009-11 o tyckte de va dags o uppgradera mig lite, men den från 2010 funkar hur bra som helst fortf). tigersåg. cirkelsåg, ger/kapsåg, häcksax, trimmer , slipmaskin o deras billigaste 18v gräsklippare som precis klippte hela vår vädligt lilla gräsmatta på ett 4Ah batteri.
Enda ja kan klaga på är att trimmern använder plastknivar istället för tråd. Så de går sönder typ direkt men den och häcksaxen följde med huset när ja köpte det 2022 så det valet skyller ja på tidigare ägaren.
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Då var det kanske modernare verktyg jag jämförde priser på.

De flesta andra tillverkare är inte långt efter där skulle jag säga.
Makita och blå bosch har väl ett växande trädgårdssortiment, och sen finns det adaptrar till exempelvis ryobi ifall man inte vill ha fler batterisystem.
Adaptra till Ryobi funkar ju, på andra hållet lär inte bli kul med tanke på knasformatet de har på sina tämligen dyra batterier :)
 
M mnils skrev:
Adaptra till Ryobi funkar ju, på andra hållet lär inte bli kul med tanke på knasformatet de har på sina tämligen dyra batterier :)
Check på den.

Jag har en adapter från blå Bosch till Ryobi, funkar bra.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Glöm inte att det finns verktyg med sladd. :) Alla behöver inte vara batteridrivna.
Lika förbannad blir man varje gång man inser man måste ta fram sladdhärket. Man drar sig från det och försöker i det sista lösa med dom batteridrivna 😅
Har bytt ut alla mina sladdrivna mot batteri (ryobi) allt eftersom, förutom Kap&ger sågen.
Har en större rondell sladdriven kvar också :D
 
E
Känns som det mesta redan avhandlats, mycket flera gånger till och med, men om TS fortfarande läser så…

Om budgeten är 3600 som det där paketet, lägg tre på en bra skruvdragare/borrmaskin som passar dina händer, några hundra till vad-du-faktiskt-behöver-först-därefter och sista tvåhundringen på en ”chokladask” till snälla grannen du kan låna den där prylen du behöver en gång vart tredje år.

OBS: resonemanget ovan bygger självklart på att du INTE är verktygsnörd som majoriteten(?) av oss andra här i forumet.😀
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Borrmaskinen går troligen att ersätta med en sån här;
[länk]

Tror Isak Stålenhag använder en sån när han timrar, men så är han ju "sponsrad" av dewalt....
Knappast. Den där motsvarar knappt ens den lilla Boschen. Det går att dra en 38mm dymlingsborr med en maskin i den storleksklassen men man får ta det försiktigt och borra en bit i gången och likväl bränner man upp en maskin i månaden eller varannan månad. En vanlig 13mm chuck klarar inte heller det vridmomentet någon längre tid.
Det är betydelselöst om man är sponsrad men om man själv skall betala sina kostnader är det troligen mer ekonomiskt att hålla en lägre timpenning och borra för hand med navare så som folk gjorde på farfars tid.

Jag har aldrig varit i timmerarbete i lag med denne Isak men en möjlig förklaring kan vara att han timrar av rakvuxen furu från inlandet som enligt ryktet lär klara sig med klenare dymlingar än det lokala granvirket jag oftast använder.
Vilket innebär att jag skulle tvingas köpa en lastbil med kran och hitta nya virkesleverantörer och ordna samarbete med någon såg i inlandet allt för att kunna vara modern och köra med batterimaskin.
Det går betydligt enklare att rulla ut en kabel varje arbetsdag än att hålla en billig gammal lastbil och kran i besiktningsbart och trafikdugligt skick.

Om vi nu skall tala kostnadseffektivitet........... fast tydligen har kostnadseffektivitet ingen betydelse så länge man är modern.........
 
  • Haha
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Knappast. Den där motsvarar knappt ens den lilla Boschen. Det går att dra en 38mm dymlingsborr med en maskin i den storleksklassen men man får ta det försiktigt och borra en bit i gången och likväl bränner man upp en maskin i månaden eller varannan månad. En vanlig 13mm chuck klarar inte heller det vridmomentet någon längre tid.
Det är betydelselöst om man är sponsrad men om man själv skall betala sina kostnader är det troligen mer ekonomiskt att hålla en lägre timpenning och borra för hand med navare så som folk gjorde på farfars tid.

Jag har aldrig varit i timmerarbete i lag med denne Isak men en möjlig förklaring kan vara att han timrar av rakvuxen furu från inlandet som enligt ryktet lär klara sig med klenare dymlingar än det lokala granvirket jag oftast använder.
Vilket innebär att jag skulle tvingas köpa en lastbil med kran och hitta nya virkesleverantörer och ordna samarbete med någon såg i inlandet allt för att kunna vara modern och köra med batterimaskin.
Det går betydligt enklare att rulla ut en kabel varje arbetsdag än att hålla en billig gammal lastbil och kran i besiktningsbart och trafikdugligt skick.

Om vi nu skall tala kostnadseffektivitet........... fast tydligen har kostnadseffektivitet ingen betydelse så länge man är modern.........
Nu hade jag väldigt svårt att hänga.med i resonemang. Du pratar om lastbilar och skarvsladdar. Du pratar om.handjagare och lägre timlön. Om hastigheten 1/3 om man kör med borrmaskin. Så kommer du snabbt att tjäna in pengarna för borrmaskinen

dina lastbilar vet jag inte hur de kommer in.

Att ersätta skruvdragaren med en sladd driven är riktigt korkat... Men fortfarande så är sladd drivna kraftigare.
 
Som många andra i tråden så är man ju rätt partisk..
Men jag hade gått på något mer välkänt, tex Makita.
Använder själv Panasonic, främst för balansen och viktfördelning men också för att de tål rätt mycket (regn, snö, glömmas ute etc)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klämde för kul skull på några slagskruvdragare när jag var på Jula nyss.
Meec, CAT, Roybi.
De första väldigt klumpiga, CAT kändes som Meec med annat märke och högre pris, den sista lite smidigare men med en konstig knöl framåt där batteriet ska sitta. Ingen känns ändå som riktigt lågpris, det är en annan kvalitetskänsla även i billiga prylar idag. Sen kom jag till Makita....och det var en annan värd, vägde den ens hälften ??
Ändå är den det bästa man kan ha.
Men plocka ihop ett paket med Makita, Hikoki mfl för att pyssla lite hemma tycker jag är överkurs.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Klämde för kul skull på några slagskruvdragare när jag var på Jula nyss.
Meec, CAT, Roybi.
De första väldigt klumpiga, CAT kändes som Meec med annat märke och högre pris, den sista lite smidigare men med en konstig knöl framåt där batteriet ska sitta. Ingen känns ändå som riktigt lågpris, det är en annan kvalitetskänsla även i billiga prylar idag. Sen kom jag till Makita....och det var en annan värd, vägde den ens hälften ??
Ändå är den det bästa man kan ha.
Men plocka ihop ett paket med Makita, Hikoki mfl för att pyssla lite hemma tycker jag är överkurs.
Sen går du och kollar på DeWalts kompakta slagskruvdragare med pouch batteri. Då känns plötsligt Makitan som stor och Klumpig
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu hade jag väldigt svårt att hänga.med i resonemang. Du pratar om lastbilar och skarvsladdar. Du pratar om.handjagare och lägre timlön. Om hastigheten 1/3 om man kör med borrmaskin. Så kommer du snabbt att tjäna in pengarna för borrmaskinen

dina lastbilar vet jag inte hur de kommer in.

Att ersätta skruvdragaren med en sladd driven är riktigt korkat... Men fortfarande så är sladd drivna kraftigare.
Skall jag förklara logiken igen.

Byter jag dymlingsborrmaskin till en batteridriven med mindre effekt måste jag gå ned i diameter på dymlingshålen. Skall jag timra med klenare dymlingar måste jag sluta använda lokalt virke som oftast är gran med en del tjur och vridning i sig på grund av vinden från havet och i stället skaffa rakvuxen furu från inlandet. Skall den logistiken fungera måste jag skaffa egen lastbil med kran.
Är det svårt att förstå?
Altså är det mer kostnadseffektivt för mig med en kraftigare borrmaskin med sladd som klarar 38mm dymlingshål. Då kan jag använda lokalt virke och få det sågat lokalt och ifall kunderna inte kan ordna transport själva klarar jag det ofta med min egen traktor.

Att bränna upp en för klen borrmaskin varannan månad och förnya den kostar så pass mycket att det faktiskt är bättre lönsamhet både för mig och för kunden att borra med navare på 1800-talsvis. Inte tänker jag göra det men så är det.

Därför är det i mitt fall bättre ekonomi med sladd.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Samma när jag ska göra hål med hålsåg över 50 mm, då åker sladdmaskinen fram, onödigt att stressa batterimaskinen för det.
 
Valet beror ju lite på hur man det på sakerna, är det något man ska känna sig glad över var gång man får plocka fram det och ser det som ett nöje att få dra i en skruv eller kapa en skiva eller är det bara ett nödvändigt ont att själv behöva dra i en skruv någon gång ibland.

En annan parameter är ju vem som konstruerat och byggt sakerna och på vilka villkor. Där är det förstås svårt att veta något med säkerhet och säkert inte heller helt proportionellt mot priset.

Även möjligheten till garanti och reparation och relaterade kostnader till det kan ju vara en parameter att väga in. Samtidigt går ju tekniken framåt så kanske det är roligare att köpa ett nytt verktyg än att reparera det 7 år utdaterade verktyget när det går sönder, är det batteriprylar är det väl dock "nödvändigt" att den serie man har fortsatt på samma batteriplattform.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen går du och kollar på DeWalts kompakta slagskruvdragare med pouch batteri. Då känns plötsligt Makitan som stor och Klumpig
Vet inte riktig det.
Om man tex jämför DCF887N och DTD172Z som är 2 maskiner i samma prisklass, 2.500-2.700:-
Så är Makitan betydlig lättare och 2 cm kortare.
Men båda har ruskigt många maskiner, så det är svårt att jämföra.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
H heimlaga skrev:
Skall jag förklara logiken igen.

Byter jag dymlingsborrmaskin till en batteridriven med mindre effekt måste jag gå ned i diameter på dymlingshålen. Skall jag timra med klenare dymlingar måste jag sluta använda lokalt virke som oftast är gran med en del tjur och vridning i sig på grund av vinden från havet och i stället skaffa rakvuxen furu från inlandet. Skall den logistiken fungera måste jag skaffa egen lastbil med kran.
Är det svårt att förstå?
Altså är det mer kostnadseffektivt för mig med en kraftigare borrmaskin med sladd som klarar 38mm dymlingshål. Då kan jag använda lokalt virke och få det sågat lokalt och ifall kunderna inte kan ordna transport själva klarar jag det ofta med min egen traktor.

Att bränna upp en för klen borrmaskin varannan månad och förnya den kostar så pass mycket att det faktiskt är bättre lönsamhet både för mig och för kunden att borra med navare på 1800-talsvis. Inte tänker jag göra det men så är det.

Därför är det i mitt fall bättre ekonomi med sladd.
Alltså jag blir så nyfiken på vad du använder för borr? Jag vet ju hur våran navare ser ut och hur man använder den (har timrat med den när jag var ung). Men idag är.väl bästa ersättaren en riktigt vass och kvalitativ forstner? Vi borrade sällan mer än halva stocken när vi satte dymlingar så då borde det väl funka med en forstner?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.