Jag arbetar på förtjänst och har sladd på allt utom batteriborrmaskinen. Det stämmer att en del yrkesmän som gör annorlunda saker än jag gör kan ha stor nytta av batteridrivet men vad jag vill säga är att sladd fungerar bra för många (inte alla) yrkesmän.
Enda egentliga problemet är dessa förbannade jordfelsbrytare som ofta är så känsliga att man måste koppla förbi dem för att kunna köra ens splitternya maskiner. Å andra sidan finns det inga jordfelsbrytare i äldre installationer och i nyare går de att koppla förbi. Jag har inte tid/råd att stå och gnaga i veckor med någon ynklig batterimaskin utan betalt bara för att följa reglerna om jordfelsbrytare när arbetet går på någon timme med en kraftigare sladdmaskin.

Av det drar jag slutsatsen att sladd torde fungera bra för de flesta hemmapularna. Såvida man inte har eller kan koppla bort jordfelsbrytare.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Enda egentliga problemet är dessa förbannade jordfelsbrytare som ofta är så känsliga att man måste koppla förbi dem
Är du du säker på att det är jordfelsbrytarna som är grundproblemet? 😉
 
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Cheesen
H heimlaga skrev:
Enda egentliga problemet är dessa förbannade jordfelsbrytare som ofta är så känsliga att man måste koppla förbi dem för att kunna köra ens splitternya maskiner. Å andra sidan finns det inga jordfelsbrytare i äldre installationer och i nyare går de att koppla förbi. .
Jag har aldrig vart med om att en jordfelsbrytare löst utan anledning.använder otroligt många gamla saker med sladd utan problem så länge det är sjysst.
Absolut vanligaste orsaken till att jordfelsbrytare löser är smuts i kontakten eller liknande, om man vårdar sina prylar så uppstår inte problemen.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är du du säker på att det är jordfelsbrytarna som är grundproblemet? 😉
Ja. När alla maskiner jag äger till och med en ny maskin direkt ur nyöppnat paket löser ut jordfelsbrytaren. Samtidigt som "experterna" säger att allt är i sin ordning och jordfelsbrytaren hel.
 
H heimlaga skrev:
Jag arbetar på förtjänst och har sladd på allt utom batteriborrmaskinen. Det stämmer att en del yrkesmän som gör annorlunda saker än jag gör kan ha stor nytta av batteridrivet men vad jag vill säga är att sladd fungerar bra för många (inte alla) yrkesmän.
Enda egentliga problemet är dessa förbannade jordfelsbrytare som ofta är så känsliga att man måste koppla förbi dem för att kunna köra ens splitternya maskiner. Å andra sidan finns det inga jordfelsbrytare i äldre installationer och i nyare går de att koppla förbi. Jag har inte tid/råd att stå och gnaga i veckor med någon ynklig batterimaskin utan betalt bara för att följa reglerna om jordfelsbrytare när arbetet går på någon timme med en kraftigare sladdmaskin.

Av det drar jag slutsatsen att sladd torde fungera bra för de flesta hemmapularna. Såvida man inte har eller kan koppla bort jordfelsbrytare.
Du får nog uppdatera din syn på batterimaskiner. Ynkliga är dom bara om du väljer en klen modell. Det finns kraft och blir över om man går på riktiga grejer. Kostar mer, väger lite mer men dom gör jobbet.

Håller dock med om att man inte behöver superavancerade saker. 95% an nyttan är ju att ha en maskin över huvud taget
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du får nog uppdatera din syn på batterimaskiner. Ynkliga är dom bara om du väljer en klen modell. Det finns kraft och blir över om man går på riktiga grejer. Kostar mer, väger lite mer men dom gör jobbet.

Håller dock med om att man inte behöver superavancerade saker. 95% an nyttan är ju att ha en maskin över huvud taget
Kraftiga batterimaskiner finns till många ändamål (inte alla) men de är för dyra och har för kort livslängd när man som jag arbetar inom ett ganska brett område så det behövs många olika maskiner samtidigt som man skall leva av nettoinkomsten från arbetet.
Därför föredrar jag sladd.
Alternativet är att höja timpenningen rejält och det vill ingen betala.
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Kraftiga batterimaskiner finns till många ändamål (inte alla) men de är för dyra och har för kort livslängd när man som jag arbetar inom ett ganska brett område så det behövs många olika maskiner samtidigt som man skall leva av nettoinkomsten från arbetet.
Därför föredrar jag sladd.
Alternativet är att höja timpenningen rejält och det vill ingen betala.
Dom är billiga för alla som är yrkesverksamma hantverkare. Det sparar mycket tid och fippel med batterimaskiner och man har ju ett gäng laddade batterier ifall någon maskin tar slut.

ÄR man seriös, ser man till att ha bra verktyg!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom är billiga för alla som är yrkesverksamma hantverkare. Det sparar mycket tid och fippel med batterimaskiner och man har ju ett gäng laddade batterier ifall någon maskin tar slut.

ÄR man seriös, ser man till att ha bra verktyg!
Tror inte du behöver tala om för en yrkesverksam vad för verktyg seriösa hantverkare väljer.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tror inte du behöver tala om för en yrkesverksam vad för verktyg seriösa hantverkare väljer.
Det gör jag inte heller ;)

Men vissa är roliga och repiterar samma tugg om och om igen, det är ju lite av forumets olika karaktärer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tror inte du behöver tala om för en yrkesverksam vad för verktyg seriösa hantverkare väljer.
Nej för det är ju alla trådar om oseriösa yrkesverksamma tydligt bevis på.... 😁😁
 
Det beror mycket på vad man håller på med........ Jag som arbetar mycket med grövre virke måste ha kraftig motor och stor kapacitet på maskinerna.
En omgång sådana batterimaskiner skulle snabbt äta upp vad jag tjänar på ett halvår om de ens finns att köpa för pengar. Det är mer lönsamt för både kunden och mig att ha en något lägre timpenning och använda maskiner med sladd.
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu var detta ingen verkstad för tillverkning utan användes för när man byggde prototyper, så kraven var lägre.
Skriv inte verkstan då 😁
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Skriv inte verkstan då 😁
Fortfarande en verkstad, men kanske inte vad du såg framför dig 🙄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
H heimlaga skrev:
Det beror mycket på vad man håller på med........ Jag som arbetar mycket med grövre virke måste ha kraftig motor och stor kapacitet på maskinerna.
En omgång sådana batterimaskiner skulle snabbt äta upp vad jag tjänar på ett halvår om de ens finns att köpa för pengar. Det är mer lönsamt för både kunden och mig att ha en något lägre timpenning och använda maskiner med sladd.
Jag vet då inte.. vi har både sladdmaskiner, tryckluft och batterimaskiner på jobbet och det mest effektiva är att använda batterimaskiner. När ett jobb tar 30 minuter med batterimaskin och 45 minuter med sladd så är ekvationen enkel.
Ställtiden med en sladdmaskin är såpass mycket längre så det är ytterst sällan någon förtjänst att använda dom.
För det mesta så har batterimaskiner betalat sig själv första gången den används om man har lite omsättning i firman.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det beror mycket på vad man håller på med........ Jag som arbetar mycket med grövre virke måste ha kraftig motor och stor kapacitet på maskinerna.
En omgång sådana batterimaskiner skulle snabbt äta upp vad jag tjänar på ett halvår om de ens finns att köpa för pengar. Det är mer lönsamt för både kunden och mig att ha en något lägre timpenning och använda maskiner med sladd.
Låter lite som skogs/lantbrukarnivå för dig. Jag tror fortfarande du underskattar hur fruktansvärt bra och effektiva moderna batterimaskiner har blivit.
Milwaukee, Hilti.. kanske tom 36v+ istället för 18v. De flesta skogsbrukarna hemma kör dessa. i Rumänien är det vanligare med Hilti/DeWalt


Får väl komma ihåg att du låter lite som en dystopisk skogshuggare från 1994 ;) och jag är medveten om att du bor inne i djupa finska deflationsbygden och prissättningen på dina timmar släpar efter. Höj värdet på din tid! 🙃
 
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.