Ta dig till något varuhus och kläm och känn på olika märken så får du en uppfattning om hur du upplever dem.
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
Dom enda maskinerna som jag ångrat att jag köpt är billigare kinabrandade maskiner i stil med dom TS länkat till samt ryobimaskinerna som det talas om. Har Ryobis batterisystem, men det är inga maskiner som jag kan rekommendera.
Bästa köpet jag gjort är nog 12v blåa Bosch som jag köpte när vi beslutat att bygga hus. Har kompletterats med några 18V blåa där kraften i en 12V inte räcker till.
Som flera nämnt, alla maskiner behöver inte batteri... Hyvel, såg, vinkelslip och många sällanmaskiner funkar utmärkt med sladd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Glöm inte att det finns verktyg med sladd. :) Alla behöver inte vara batteridrivna.
Om man vill att en maskin ska hålla många år på en hylla mellan projekten så kan den inte vara batteridriven. En sladdmaskin fungerar utmärkt efter 20-30 år på en hylla. En batteridriven är antagligen oanvändbar efter fem år på hyllan.

Dessutom är vissa maskiner direkt olämpliga för batteridrift om de ska användas intensivt och länge. Batterivarianten av en cirkelsåg eller slipmaskin är alltid klenare än om den vore sladdriven.
 
  • Gilla
  • Haha
ornet och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi hade Ryobi i verkstan på ett av mina förra jobb, blev förbannad varje gång jag behövde använda dem, de kändes slöa och klumpiga.
Ryobi är ju hobbymaskiner,hör inte hemma på en verkstad.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ryobi är ju hobbymaskiner,hör inte hemma på en verkstad.
Nu var detta ingen verkstad för tillverkning utan användes för när man byggde prototyper, så kraven var lägre.
 
E Eld skrev:
Om man vill att en maskin ska hålla många år på en hylla mellan projekten så kan den inte vara batteridriven. En sladdmaskin fungerar utmärkt efter 20-30 år på en hylla. En batteridriven är antagligen oanvändbar efter fem år på hyllan.

Dessutom är vissa maskiner direkt olämpliga för batteridrift om de ska användas intensivt och länge. Batterivarianten av en cirkelsåg eller slipmaskin är alltid klenare än om den vore sladdriven.
Kolla på TorqueTestChannel på Youtube, de senaste varianterna av cirkelsågar och vinkelslipar kombinerat med rätt variant på batteri ger sjuka effekter ut... Det är inte så svart/vitt som att sladd är bättre nuförtiden...
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Bra tips, jag ska kila in på en byggbutik och känna på verktyg från ett par olika märken. Samt att maskiner man sällan använder behöver inte vara batteridrivna. Borrmaskin kan nog vara skönt att skaffa en batteridriven (har en äldre med sladd nu bara) men cirkelsåg och vissa saker kan man nog koppla in när de ska användas. Kanske jag drar till med Bosh blå eller något mer okej märke sen i slutändan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
sysmali
Som glad amatör har jag precis byggt altan och använt skruvdragare och cirkelsåg från Ryobi. Gick alldeles utmärkt. Vet inte hur mycket enklare och mysigare det blivit med blå bosch - men Ryobi fungerar finemang för enklare projekt som dyker upp med ojämna mellanrum.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kolla på TorqueTestChannel på Youtube, de senaste varianterna av cirkelsågar och vinkelslipar kombinerat med rätt variant på batteri ger sjuka effekter ut... Det är inte så svart/vitt som att sladd är bättre nuförtiden...
Så är det kanske men problemet med verktyg som ligger och blir oanvändbara på en hylla finns kvar för hobbyanvändare.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag har kört med Julas röda Meec-serie många år nu utan att ångra mig. Skruvdragaren har nog fyllt tio år vid det här laget, och snurrar snällt på utan att klaga.
Cirkelsågen är lite klen, men tar några tvåtumsbrädor på ett batteri, men inget att bygga altan med. Då krävs eldriven gersåg. Bra för snabba springjobb
Sticksågen gör jobbet (också över tio år gammal)
Parkinson (multiverktyg, vilket töntigt namn) funkar fint, går rätt ofta. Lätt att byta blad!
Elhyveln går inte ofta, men ibland VÄLDIGT bra att ha
Alltid ett extra batteri på laddaren (på 2-timmars timer)
Skulle inte tveka att köpa fler i denna serie då jag tycker att dom är väl värda sitt pris.
Jag personligen skulle aldrig kunna motivera prisskillnaden för att köpa blåa Bosch eller Festool. Mardrömmen är att spendera tredubbelt på ett "kvalitetsverktyg" och upptäcka efter rem år att man bara använt det en gång! I min värld som pensionär finns det många bättre sätt att spendera förmögenheten på än verktyg som kanske håller tio år mer än Julas
(Fan, jag köper inte ens gröna bananer längre!)
 
  • Gilla
  • Haha
Zsam och 5 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Glöm inte att det finns verktyg med sladd. :) Alla behöver inte vara batteridrivna.
Precis så tänker jag. Jag har köpt tigersåg, cirkelsåg, borrmaskin (skruvdragarna har batteri) och slipmaskiner med sladd.
Visst är det smidigt med batteri men man kan ofta få kraftiga grejer för lägre pris. Och runt huset är det inga problem med sladd. Och så mycket använder jag inte mina maskiner, jag jobbar ju inte med husbygge eller liknande...
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fast grejjen med batteriverktyg från en känd tillverkare är att nog kan räkna med att hitta batterier till dem väldigt länge.
Så så länge du redan har några batterier till skruvdragaren så kan man likväl köpa andra batteridrivna maskiner.

Om man ska köpa en Ryobimaskin tycker jag man ska kika på vad motsvarande från ett kvalitetsmärke kostar. Jag upplevde att priset var förvånansvärt lika.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fick första makita skruvdragaren i inflyttningspresent. Nu snart 7 år senare är den fortfarande precis lika bra och jag märker inte heller skillnad på batterierna som är 7år och de som är nyare.
Jag har byggt rätt mycket med mina makitaverktyg och är säkerligen partisk men de bara funkar och funkar och jag är sjukt nöjd 😅
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
S
Minns inte när jag köpte en ny maskin senast. Bara köpt begagnat och sparat in åtskilliga tusenlappar, på att köpa från de som köpt nytt och försökt borra ett hål för att sedan sälja det.
 
P perlundstrom skrev:
Bra tips, jag ska kila in på en byggbutik och känna på verktyg från ett par olika märken. Samt att maskiner man sällan använder behöver inte vara batteridrivna. Borrmaskin kan nog vara skönt att skaffa en batteridriven (har en äldre med sladd nu bara) men cirkelsåg och vissa saker kan man nog koppla in när de ska användas. Kanske jag drar till med Bosh blå eller något mer okej märke sen i slutändan.
Amazon har med jämna mellanrum bra priser på blå Bosch.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.