15 444 läst · 145 svar
15k läst
145 svar
Voltgear verktyg, något att ha?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Nya maskiner brukar vara dubbelisolerade och inte skyddsjordade.H heimlaga skrev:
Något måste vara general fel om en sådan maskin löser JFB.
Jag har provat forstnerborr och de är totalt oanvändbara om hålet är mer än 4-5 cm djupt. Spånet bildar en hård plugg i hålet ovanpå borren som inte går att få ut på något vis. Att borra dymlingshål med forstnerborr är en internetmyt bland folk som aldrig har provat.Cheesen skrev:Alltså jag blir så nyfiken på vad du använder för borr? Jag vet ju hur våran navare ser ut och hur man använder den (har timrat med den när jag var ung). Men idag är.väl bästa ersättaren en riktigt vass och kvalitativ forstner? Vi borrade sällan mer än halva stocken när vi satte dymlingar så då borde det väl funka med en forstner?
Du har nytimrat på gammalt vis och då mäter man ju in dymlingshålen och borrar dem mitt emot varandra. Mycket mätande och siktande men det går. Jag som nästan enbart håller på med reparationer måste kunna borra genom en stock och halvvägs in i nästa. Ofta gör jag så i nytt timmer också för att spara arbetstid. Till det har jag en helt vanlig 38mm träborr med fastsvetsad treans morsekona så den passar i stora Eibenskock maskinen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
DeWalt DCF850 är bara 100mm och 0,9kg, 205 Nm. Sen har DeWalt lite mer kompakta batterier.Isakare skrev:
Lite sak samma egentligen, det är väl ingen större skillnad i praktiken. Pratar man verktygssetup så tycker jag DeWalts flora är lite mer stabilt, främst på grund av spikpistolerna.
DeWalt och Ryobi är dom som säljs på flest ställen
887 är väl10 år sedan den kom, om inte 12. Kom in i matchen och kolla på nya modeller.Isakare skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 577 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 220 inlägg
Här skrivs det för fullt ser jag. Det lutar mer och mer åt att lyxa till det, i så fall skulle detta gå på nästan 6000 kr bara för tre verktyg och batterier:
Skruvdragare
Borrmaskin
Multiverktyg
Tillbehör
Jag har alltid velat ha ett multiverktyg och att ha både en skruvdragare och borrmaskin för att slippa byta mellan bits/borr konstant vid byggen känns bra med. Det kanske är en idé att avvakta lite med andra verktyg tills behovet finns. Jag har även många vanliga enklare verktyg redan samt lite extrasaker som skottkärra, gräsklippare, häcksax osv som jag fått på olika sätt nu inför husflytten. Men jag ska gå till en butik först och känna på några olika modeller först oavsett.
Skruvdragare
Borrmaskin
Multiverktyg
Tillbehör
Jag har alltid velat ha ett multiverktyg och att ha både en skruvdragare och borrmaskin för att slippa byta mellan bits/borr konstant vid byggen känns bra med. Det kanske är en idé att avvakta lite med andra verktyg tills behovet finns. Jag har även många vanliga enklare verktyg redan samt lite extrasaker som skottkärra, gräsklippare, häcksax osv som jag fått på olika sätt nu inför husflytten. Men jag ska gå till en butik först och känna på några olika modeller först oavsett.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Skippa borrmaskinen om det inte är en borrhammare du tänker på. Skruvdragare och slagskruvdragare ("knack") är det du använder mest när du bygger på hus. Det mesta borrandet, om det är trä gör du med skruvdragaren.P perlundstrom skrev:Här skrivs det för fullt ser jag. Det lutar mer och mer åt att lyxa till det, i så fall skulle detta gå på nästan 6000 kr bara för tre verktyg och batterier:
Skruvdragare
Borrmaskin
Multiverktyg
Tillbehör
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Skippa den där 12v maskinen. Skippa Bosch blå, finns typ inga hemmaverktyg då batterierna inte passar med deras gröna sortiment.P perlundstrom skrev:Här skrivs det för fullt ser jag. Det lutar mer och mer åt att lyxa till det, i så fall skulle detta gå på nästan 6000 kr bara för tre verktyg och batterier:
Skruvdragare
Borrmaskin
Multiverktyg
Tillbehör
Ta ett 18v system som finns lite vettiga prylar till då.
Makita
DeWalt
Millwaukee
Ryobi
Liten borrskruvdragare och halvstor borrskruvdragare blir väldigt mycket kaka på kaka. Bättre att ta en stark borrskruvdragare, gärna med handtag när man kör t.ex. hålsåg och så, fast då kan man köra en rejäl sladdmaskin/borrhammare om det är sällan sen en slagskruvdragare skönt att skruva med och bitsfäste integrerat är snabbt. (overkill absolut)
en 18v borrskruvdragare med 3st 2ah batterier? sen köp resten löst vid behov.
Snyggt med Makita är t.ex. att man han sätta 2st 5ah 18v batterier i en elgräsklippare och trimmer så dom är lite starkare än en liten 18v trimmer.
Går såklart bra att köra ett separat batterisyetem för detta
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 220 inlägg
Det här blev svårt, men det verkar finnas en drive nu med extrapris på Makita om man köper grästrimmer också. Så får man med den nästan gratis:
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dlx2489-combokit-ddf482dur193
Jag ska kika mer ikväll eller i morgon.
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dlx2489-combokit-ddf482dur193
Jag ska kika mer ikväll eller i morgon.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Skruvdragaren kostar typ 750:- utan batteri och trimmern 900:-P perlundstrom skrev:
Bättre att satsa på ett kit så du får iallafall 2st batterier.
Makita gillar jag 2ah, 5ah och 6ah batterierna. 3 och 4 är samma storlek som 5ah men mindre kräm
Allvetare
· Västra götaland
· 9 364 inlägg
Verktygsvaruhuset är duktiga på att presentera stora rabatter på Makita-prylar, men det är sällan överdrivet billigt... Jag har själv Makitas 18v-system så jag går in med jämna mellanrum när man fått/sett nån reklam nånstans, och blir alltid besviken... Jämför på prisjakt innan du köper är mitt tips....P perlundstrom skrev:
Du har
Borrmaskin och skruvmaskin, även fast det heter skruvdragare och slagskruvdragare.
Den ena borrar man med, den andra skruvar man med.
Jag jobbar med att skruva o borra hela dagarna, skruva med borrmaskinen (skruvdragaren) har jag inte gjort på 15 år.
Till slagskruvdragaren har man längre bits, 25-75 mm efter smak o tycke.
Bitshållare och korta bits som bara försvinner lägger man i soptunnan 😉
Du har samma tänk som jag.P perlundstrom skrev:Här skrivs det för fullt ser jag. Det lutar mer och mer åt att lyxa till det, i så fall skulle detta gå på nästan 6000 kr bara för tre verktyg och batterier:
Skruvdragare
Borrmaskin
Multiverktyg
Tillbehör
Borrmaskin och skruvmaskin, även fast det heter skruvdragare och slagskruvdragare.
Den ena borrar man med, den andra skruvar man med.
Jag jobbar med att skruva o borra hela dagarna, skruva med borrmaskinen (skruvdragaren) har jag inte gjort på 15 år.
Till slagskruvdragaren har man längre bits, 25-75 mm efter smak o tycke.
Bitshållare och korta bits som bara försvinner lägger man i soptunnan 😉
Produkter som diskuteras: "Bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Du kommer vilja ha minst två batterier, så räkna med ett extra i budgeten direkt.P perlundstrom skrev:
I övrigt håller jag med övriga i tråden att det är roligare att jobba med kvalitetsmaskiner. Själv kör jag Makita 18V och har utökat maskinparken successivt sedan jag vann ett kit liknande det här https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dlx2127mj-combokit-?sku=DLX2127MJ på något jippo för drygt 10 år sedan.