P pmd skrev:
Problemet är att det är svårt (omöjligt?) för privatpersoner att köpa glyfosat i Sverige numera.
Det finns ju alternativ:
- Beställa från andra länder
- Kontakta trädgårdsmästare, jag har som sagt en att rekommendera
- Köpa från en trädgårdsmästare/bonde
- Skaffa licens själv

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Staffans2000
Och överallt där det rekommenderar att "proffs" anlitas, skall man vara skeptisk.
Cui bono?

Staffans

P
Nissens Nissens skrev:
Det kan ju vara därför förslaget var att anlita ett företag... :rolleyes:
Det är inget bra alternativ för punktinsatser mot små bestånd av parkslide eller annat ogräs man vill bli av med.

Det kanske duger för miljonärer, men jag är bara miljönär.

P
Smörblomman1994 Smörblomman1994 skrev:
Det finns ju alternativ:
- Beställa från andra länder
Det kanske fungerar, men tullen kan ha invändningar.
- Kontakta trädgårdsmästare, jag har som sagt en att rekommendera
Onödigt dyrt jämfört med alternativet att köpa glyfosat och använda själv.
- Köpa från en trädgårdsmästare/bonde
Kan du rekommendera en som vill vara "återförsäljare"?
- Skaffa licens själv
Sist jag kollade gick det inte att skaffa licens. Kursen som man måste gå var inställd på obestämd tid pga covid. Det kanske fixar sig framåt hösten?

P pmd skrev:
Det är inget bra alternativ för punktinsatser mot små bestånd av parkslide eller annat ogräs man vill bli av med.

Det kanske duger för miljonärer, men jag är bara miljönär.
Det är ett betydligt bättre alternativ än att snöa in sig på dolt "fel" när det finns en hyfsat lindrig lösning.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kanske fungerar, men tullen kan ha invändningar.

Onödigt dyrt jämfört med alternativet att köpa glyfosat och använda själv.

Kan du rekommendera en som vill vara "återförsäljare"?

Sist jag kollade gick det inte att skaffa licens. Kursen som man måste gå var inställd på obestämd tid pga covid. Det kanske fixar sig framåt hösten?
Ja, det kan tullen.

Billigare än att förlora en rättsprocess.

Nej, där får man nog flörta runt lite med lokala bönder/trädgårdsmästare.

Jag tror det finns kurser i de flesta län, men det får man ju se över.

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och överallt där det rekommenderar att "proffs" anlitas, skall man vara skeptisk.
Överallt där regelverket skiljer på "professionella" användare och andra bör man klaga. Likabehandling är en grundbult i en rättsstat. Om licens krävs ska alla ha möjlighet att skaffa licens.
Cui bono?
Kanske inte den man tror.

Redigerat:
P
Billigare än att förlora en rättsprocess.
Jag har redan tidigare i tråden uttryckt min skepsis mot att TS har en chans att via på "dolt fel". Dels för att det inte handlar om ett dolt fel, utan om bedrägligt förfarande om det vore så att säljaren hade mörkat existensen av parkslide på tomten, och dels för att det är i stort sett omöjligt att visa att säljaren har gjort det.
Nej, där får man nog flörta runt lite med lokala bönder/trädgårdsmästare.
En stor uppförsbacke för de flesta, med andra ord. Min granne är eko-bonde, f.ö. …
Jag tror det finns kurser i de flesta län, men det får man ju se över.
Enligt jordbruksverket krävdes att man går deras kurs för att få licens.

"I dagsläget planerar vi för att kurser ska kunna arrangeras i normal omfattning. De ska vara anpassade efter de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger och även lokala förutsättningar. För att ytterligare anpassa kurserna kan delar av bli digitala via webben.

Om du har frågor om hur kurserna kommer att genomföras i ditt län så kontakta länsstyrelsen."

P
När sätter kurserna igång?

Chr3
E enlitenvilla skrev:
Ärendet bygger på att säljaren dolt detta avsiktligt. Har man parkslide på tomten och rycker det kontinuerligt så vet man varför man gör det och hur besvärligt det är.
Det kanske var just så enkelt; de ryckte det regelbundet för att hålla det i schack och på sikt få bort det.
Fortsätt det arbetet, klipp gräset om det växer även däri.
Hade det i förra huset, släppte man upp det fick man arbeta desto mer, så länge vi drog av det tidigt så hälls det under kontroll och minskade allteftersom.

Chr3 Chr3 skrev:
Det kanske var just så enkelt; de ryckte det regelbundet för att hålla det i schack och på sikt få bort det.
Fortsätt det arbetet, klipp gräset om det växer även däri.
Hade det i förra huset, släppte man upp det fick man arbeta desto mer, så länge vi drog av det tidigt så hälls det under kontroll och minskade allteftersom.
Ja, jag är också benägen att tro att det handlar om att förra ägarna helt enkelt ogräsrensade regelbundet, utan att ha nämnvärd koll på vilka växter som rensades bort. Knappast något avsiktligt mörkande... Och det finns också lösningar på att få bort parksliden - sakta få bort den genom att rensa - 'snabbt' få bort genom glyfosat. Oavsett inget att börja bråka om bedrägerier eller dolda fel.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Till och med där står det ju att glyfosat brukar ha ihjäl bestånd på några säsonger.
Japp. Men då måste du också få tag i glyfosat. RU säljs utan glyfosat och med MYCKET låg glyosatprocent. PSplantan "kvider" lite och växer ändå med denna RU. =(
I Sverige säljs inte de verksamma blandningarna till privatpersoner pga risker vid felanvändning (såsom spruta hej vilt hur som - när som). Viktigt att applicera rätt och vid rätt tider. Både för att begränsa giftspridningen och för effektivast komma åt rötterna som är den egentliga plantan. Kom också ihåg att rötterna kan klara sig flera år nere i mörka jorden utan några plantor. För att sedan plötsligt skjuta fart igen!
Gäller mao att vara uppmärksam på platsen även efter den synliga parksliden är borta

Roten kommer inte att hålla sig gömd i flera år för att luras. Har den kraft så kommer den att skicka upp skott.

Men man ska absolut ha koll flera år efter att man sett de sista skotten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.