135 480 läst · 513 svar
135k läst
513 svar
Visst är det parkslide?
Det kanske fungerar, men tullen kan ha invändningar.Smörblomman1994 skrev:
Onödigt dyrt jämfört med alternativet att köpa glyfosat och använda själv.
Kan du rekommendera en som vill vara "återförsäljare"?
Sist jag kollade gick det inte att skaffa licens. Kursen som man måste gå var inställd på obestämd tid pga covid. Det kanske fixar sig framåt hösten?
Ja, det kan tullen.P pmd skrev:Det kanske fungerar, men tullen kan ha invändningar.
Onödigt dyrt jämfört med alternativet att köpa glyfosat och använda själv.
Kan du rekommendera en som vill vara "återförsäljare"?
Sist jag kollade gick det inte att skaffa licens. Kursen som man måste gå var inställd på obestämd tid pga covid. Det kanske fixar sig framåt hösten?
Billigare än att förlora en rättsprocess.
Nej, där får man nog flörta runt lite med lokala bönder/trädgårdsmästare.
Jag tror det finns kurser i de flesta län, men det får man ju se över.
Överallt där regelverket skiljer på "professionella" användare och andra bör man klaga. Likabehandling är en grundbult i en rättsstat. Om licens krävs ska alla ha möjlighet att skaffa licens.Staffans2000 skrev:
Kanske inte den man tror.
Redigerat:
Jag har redan tidigare i tråden uttryckt min skepsis mot att TS har en chans att via på "dolt fel". Dels för att det inte handlar om ett dolt fel, utan om bedrägligt förfarande om det vore så att säljaren hade mörkat existensen av parkslide på tomten, och dels för att det är i stort sett omöjligt att visa att säljaren har gjort det.Smörblomman1994 skrev:
En stor uppförsbacke för de flesta, med andra ord. Min granne är eko-bonde, f.ö. …
Enligt jordbruksverket krävdes att man går deras kurs för att få licens.
"I dagsläget planerar vi för att kurser ska kunna arrangeras i normal omfattning. De ska vara anpassade efter de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger och även lokala förutsättningar. För att ytterligare anpassa kurserna kan delar av bli digitala via webben.
Om du har frågor om hur kurserna kommer att genomföras i ditt län så kontakta länsstyrelsen."
Om du har frågor om hur kurserna kommer att genomföras i ditt län så kontakta länsstyrelsen."
Det kanske var just så enkelt; de ryckte det regelbundet för att hålla det i schack och på sikt få bort det.E enlitenvilla skrev:
Fortsätt det arbetet, klipp gräset om det växer även däri.
Hade det i förra huset, släppte man upp det fick man arbeta desto mer, så länge vi drog av det tidigt så hälls det under kontroll och minskade allteftersom.
Ja, jag är också benägen att tro att det handlar om att förra ägarna helt enkelt ogräsrensade regelbundet, utan att ha nämnvärd koll på vilka växter som rensades bort. Knappast något avsiktligt mörkande... Och det finns också lösningar på att få bort parksliden - sakta få bort den genom att rensa - 'snabbt' få bort genom glyfosat. Oavsett inget att börja bråka om bedrägerier eller dolda fel.Chr3 skrev:Det kanske var just så enkelt; de ryckte det regelbundet för att hålla det i schack och på sikt få bort det.
Fortsätt det arbetet, klipp gräset om det växer även däri.
Hade det i förra huset, släppte man upp det fick man arbeta desto mer, så länge vi drog av det tidigt så hälls det under kontroll och minskade allteftersom.
Japp. Men då måste du också få tag i glyfosat. RU säljs utan glyfosat och med MYCKET låg glyosatprocent. PSplantan "kvider" lite och växer ändå med denna RU. =(Smörblomman1994 skrev:
I Sverige säljs inte de verksamma blandningarna till privatpersoner pga risker vid felanvändning (såsom spruta hej vilt hur som - när som). Viktigt att applicera rätt och vid rätt tider. Både för att begränsa giftspridningen och för effektivast komma åt rötterna som är den egentliga plantan. Kom också ihåg att rötterna kan klara sig flera år nere i mörka jorden utan några plantor. För att sedan plötsligt skjuta fart igen!
Gäller mao att vara uppmärksam på platsen även efter den synliga parksliden är borta
Roten kommer inte att hålla sig gömd i flera år för att luras. Har den kraft så kommer den att skicka upp skott.
Men man ska absolut ha koll flera år efter att man sett de sista skotten.
Men man ska absolut ha koll flera år efter att man sett de sista skotten.