135 491 läst · 513 svar
135k läst
513 svar
Visst är det parkslide?
Är inte betong ett rätt vanligt byggnadsmaterial i hamnar?
Såg det inte som gradering heller, men just för TS frågeställning så är det ju en fråga om ett ev dolt fel, skada på hus/hem (ev värdesänkning) och om ”det” kan häva köpet eller ge ”lite” pengar tillbaka.A Abies koreana skrev:Då har jag nog uttryckt mig väldigt otydligt om du uppfattar att jag graderat problemen. Hur skulle det gå till? Med parkslide i naturen så sprids den till trädgårdar, läs länken jag postade om jord.
Med parkslide i trädgårdar så hamnar växten i naturen, den planterades i trädgårdar vid sin ankomst till vårt land och därifrån har den spritt sig ut i naturen, inte tvärtom.
Parkslide som växt och dess påverkan på naturen, ekosystemet och djurlivet - det blir ju en helt annan sorts diskussion den kan vara lättare att föra på ett mer nyanserat sätt (kanske, kan inte lova dock.. för folk tjafsar om allt nuförtiden och kan vara rent elaka!).
Givetvis bör vi försöka minska beståndet, inte plantera mer, övervaka det som finns - och få ett regelverk att förhålla oss till (både för naturens skull och för dessa situationer). Men just här och nu är frågan - om man upptäcker en invasiv växt på sin tomt.. har man rätt att få pengar el häva köpet efter..?
Självklart har du rätt i din kritik, just nu diskuteras salthalten i betong ser jagSnigla skrev:
TS frågeställning kanske kan sammanfattas med ledorden - dolt fel - värdesänkning - häva köpet.
Sedan i går morse har 25 inlägg gjorts i tråden, av dessa är det endast två som möjligen tangerar frågeställningen, både dina och mina inlägg svävar iväg, jag lovar skärpa mig
och tyvärr blev det ännu ett nonsens inlägg
Jo, de är tom galnare än vi..A Abies koreana skrev:Självklart har du rätt i din kritik, just nu diskuteras salthalten i betong ser jag
TS frågeställning kanske kan sammanfattas med ledorden - dolt fel - värdesänkning - häva köpet.
Sedan i går morse har 25 inlägg gjorts i tråden, av dessa är det endast två som möjligen tangerar frågeställningen, både dina och mina inlägg svävar iväg, jag lovar skärpa mig
och tyvärr blev det ännu ett nonsens inlägg
Också anekdotiskt bevis: Vi har behandlat ett bestånd om ca 25 kvm som stått sedan 2007 (enligt förr-förra ägaren som planterat då) med glyfosat. Första gången 2018 med injicering på sensommaren. Andra gången 2019, men då med bladpensling på de få, smala och korta som kom upp. Tredje sommaren, 2020, kom inget. Inte heller i år har vi sett något. På FOR står det ju just också att glyfosat brukar ha ihjäl parkslide.
Jag förstår verkligen inte det enorma problemet. Personligen skulle jag hellre behandla parkslide en gång per säsong några år än mycket annat... Här var parksliden heller inte alls synlig när vi köpte, och säljaren hade ingen kännedom alls om ogräset de rensade varje år.
Känns som extremt stor panik råder just nu, över en hyfsat enkel sak att råda bot på.
Om någon behöver tips på ett företag som kan glyfosatbehandla åt denne så skicka ett meddelande. Våra vänner anlitade dem att glyfosatbehandla deras bestånd två säsonger, sedan var det borta. Ca 100kvm från början. 1500 kr per säsong betalade dem, Stockholmsområdet.
Jag förstår verkligen inte det enorma problemet. Personligen skulle jag hellre behandla parkslide en gång per säsong några år än mycket annat... Här var parksliden heller inte alls synlig när vi köpte, och säljaren hade ingen kännedom alls om ogräset de rensade varje år.
Känns som extremt stor panik råder just nu, över en hyfsat enkel sak att råda bot på.
Om någon behöver tips på ett företag som kan glyfosatbehandla åt denne så skicka ett meddelande. Våra vänner anlitade dem att glyfosatbehandla deras bestånd två säsonger, sedan var det borta. Ca 100kvm från början. 1500 kr per säsong betalade dem, Stockholmsområdet.