P
Snigla Snigla skrev:
Men vi är många som inte nödvändigtvis skulle ge ett lägre bud på ett hus pga parkslide, trots att vi vet vad det är. (har det/har haft det själva). och/eller vad det KAN göra om man har otur.
Spelar det någon roll?
Den stora frågan här är dock fortfarande om parkslide TS frågar om var medvetet dold av fd ägare - och Isf om det skulle kunna räknas som ett dolt fel (och ge rätt till pengar i efterhand alt hävning av hela köpet).
Jag tror att det är extremt svårt att visa det (läs: omöjligt). TS kan ju försöka, men det är dyrt att processa i domstol …
 
P pmd skrev:
Spelar det någon roll?

Jag tror att det är extremt svårt att visa det (läs: omöjligt). TS kan ju försöka, men det är dyrt att processa i domstol …
Ja det lär spela roll, vill folk betala så sjunker inte marknadsvärdet. Om folk inte vill betala sjunker det? :thinking: Eller vad menade du..

Ja jag hävdar/tycker ju det också..
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Jag undrar alltså om antalet personer som gärna betalar ett högt pris för en fastighet med parkslide går jämnt upp med antalet personer som inte vill betala ett högt pris.

Om inte, så undrar jag vad du argumenterar för med "men vi är många som inte nödvändigtvis skulle ge ett lägre bud på ett hus pga parkslide".
 
Vidar Olausson Vidar Olausson skrev:
Parkslide är ingen bagatellväxt. Den går att bli av med. Jag har lyckats, men man måste vara trägen. Om jag skulle sälja en fastighet med parkslide hade jag upplyst köparen om detta. Det är ohederligt att dölja en sådan invasiv och svårutrotad art. Men som sagt, den går att få bort, men det är inte enkelt.
Hur bra du dig åt för att bli av med det. Har det på min tomt och har täckt så gott som allt av marken där med svart plast sedan två år. Men det kommer ju upp på andra ställen. Kokande vatten har jag hört ska vara ett annat sätt. Men hur? Tack på förhand! Marilyn
 
Om man täcker den så tar det tid innan energin i roten tar slut. Den försöker hitta någonstans att komma upp. Den metod jag använder är att rycka alla skott en fång i månaden. De blir mindre och mindre. Men det ör inte en snabb metod. En snabbare metod tycks vara att använda glyfosat. Rätt använt funkar det, men även det kräver minst ett par år om det inte är en liten planta.
 
  • Gilla
Smörblomman1994
  • Laddar…
MaxHugo
M MarilynL skrev:
Hur bra du dig åt för att bli av med det. Har det på min tomt och har täckt så gott som allt av marken där med svart plast sedan två år. Men det kommer ju upp på andra ställen. Kokande vatten har jag hört ska vara ett annat sätt. Men hur? Tack på förhand! Marilyn
Tips jag kan ge är att ta ett varv varje dag och ta alla skott, speciellt nu på våren. Det är nu den använder all sen energi för att få upp skott och få energi. Tar du dom snabbt, så hjälper det.

Sen finns det även ett kontroversiellt/"olagligt" medel som heter MCPA. (Några droppar diskmedel i blandningen gör susen)
 
Ett ryckt skott tar ingen energi från roten.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Ett ryckt skott tar ingen energi från roten.
Nä men ger andrum tills den stunden som växten orkar upp igen för att få solljus..

Annars håller jag med dig.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Om man täcker den så tar det tid innan energin i roten tar slut. Den försöker hitta någonstans att komma upp. Den metod jag använder är att rycka alla skott en fång i månaden. De blir mindre och mindre. Men det ör inte en snabb metod. En snabbare metod tycks vara att använda glyfosat. Rätt använt funkar det, men även det kräver minst ett par år om det inte är en liten planta.
Varför har du ökat antalet behandlingar? Jag trodde du skulle göra en vetenskaplig undersökning med exakt 4 behandlingar per år. En per månad borde innebära minst 5, kanske 6. Med det beror ju lite på hur tidigt på våren du börjar och när du anser dig vara färdig på hösten. Har du börjat dokumentera med bilder, mätningar och datum för behandlingar? Jag är väldigt nyfiken på hur det går. Av vad jag vet har ingen gjort på ditt sätt och dokumenterat det ordentligt.
 
Nej. Det gör jag inte. Tyvärr har jag inte gjort någon dokumentering innan. Så det är inte mycket värt att dokumentera nu. Jag har aldrig sagt att jag ska rycka 4gånger per år. Det är en siffra jag sett som rekommenderat absolut minimum från England. Jag siktar på en gång per månad under växtsäsong. Men det kan bli någon vecka mer eller mindre beroende på när det passar. Har man beståndet in på knuten gör det nog inget om man kortar det ytterligare något.

Ska man göra en vetenskaplig studie är det ju lämpligt att ha ett referensobjekt där man använder en annan metod. Det har jag inte, så det blir ändå inte mer än en fallstudie.

men det var ett rejält bestånd som växte upp till 3m innan jag började. Nu behöver man veta att den finns där för att se beståndet. Så det har gjort stor skillnad. Även de mindre bestånden har backat rejält.
 
  • Gilla
Smörblomman1994 och 1 till
  • Laddar…
Det är lätt att bli indragen i parkslidehysterin, jag blev det jag med ett tag men pensling med glyfosat både på blad och ibland hälla ned i avhuggna stjälkar framförallt innan frosten har löst problemet. Men det tog 3 år.

Det jag snappade upp innan jag gav mig på borttagandet var:

1: inte gräva om man inte är beredd på att göra en omfattande grävning, för då kommer den försvara sig med att skjuta iväg sina rötter lite överallt. Av samma anledning tror jag inte på markduk för då går den också in i försvarsställning och försöker leta sig iväg med rötterna

2: angrip med glyfosat, det är beprövat och det är det de professionella utrotarna i England använder mot stora bestånd. Om ni inte har kvar roundup sen de förbjöd det, köp utomlands

3. Inse att vårt klimat inte är lika gynnsamt för parkslide som i England, det är inte ett lika stort problem här. Jaga inte upp er i onödan. Såvida inte ni har en enorm häck av parkslide nära huset förstås. Då får ni gärna jaga upp er och se framförallt punkt 1 så ni inte gör så den hamnar i försvarsläge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Den blir inte större av att man gräver. Däremot skjuter den ju skott i periferin om man gräver bord de delar dör den normalt sett är grönt. Men myten om att den blir större av att man tar bort delar är inte sanna.
 
  • Gilla
Smörblomman1994 och 1 till
  • Laddar…
P
J JockeHX skrev:
3. Inse att vårt klimat inte är lika gynnsamt för parkslide som i England, det är inte ett lika stort problem här.
Men den kan bli om klimatet blir varmare. I övrigt tycker jag att dina råd verkar vettiga.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det är lätt att bli indragen i parkslidehysterin, jag blev det jag med ett tag men pensling med glyfosat både på blad och ibland hälla ned i avhuggna stjälkar framförallt innan frosten har löst problemet. Men det tog 3 år.

Det jag snappade upp innan jag gav mig på borttagandet var:

1: inte gräva om man inte är beredd på att göra en omfattande grävning, för då kommer den försvara sig med att skjuta iväg sina rötter lite överallt. Av samma anledning tror jag inte på markduk för då går den också in i försvarsställning och försöker leta sig iväg med rötterna

2: angrip med glyfosat, det är beprövat och det är det de professionella utrotarna i England använder mot stora bestånd. Om ni inte har kvar roundup sen de förbjöd det, köp utomlands

3. Inse att vårt klimat inte är lika gynnsamt för parkslide som i England, det är inte ett lika stort problem här. Jaga inte upp er i onödan. Såvida inte ni har en enorm häck av parkslide nära huset förstås. Då får ni gärna jaga upp er och se framförallt punkt 1 så ni inte gör så den hamnar i försvarsläge.
Helt korrekt. Dessutom tror jag att just glyfosat har bättre förmåga att fungera här vid sprayning eller pensling då vi har betydligt mindre nederbörd under parkslidensäsongen, än England har. Därför får de främst förlita sig på injicering - vilket blir svårare nästa säsong när stammarna är smalare. Här går det ju då att spraya eller pensla - och på så sätt ofta få ihjäl det sista. Där är ju risken betydligt större att det regnar och glyfosaten verkar dåligt. Här har vi gynnsamt klimat för att ha ihjäl växten - som trivs sämre här.

Skulle nästan våga påstå att vi borde vara mer 'rädda' för havtorn istället, men den växten orsakar inte många rubriker.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
MaxHugo
D Daniel 109 skrev:
Ett ryckt skott tar ingen energi från roten.
Nej, men att utveckla ett gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.