Maskintok skrev:
missförstå mig rätt.
Jag säger inte att det inte är ett dolt fel utan varför en växt skulle räknas som dolt fel..
Jag vet alltså inte, men eftersom skyldigheten för besiktning sträcker sig långt så blir man ju fundersam...
Du har ju undersökningsplikt och i den ingår det att ställa frågan!

• Gilla
Violina
  • Laddar…
A
N nogler skrev:
Du har ju undersökningsplikt och i den ingår det att ställa frågan!
känns som om detta inlägg hamnade hos fel person... Det är inte jag som har plikten utan TS.

P
Smörblomman1994 Smörblomman1994 skrev:
Du citerade en person som skrev att parkslide inte skulle ta sig igenom en betongplatta - med en artikel där den tagit sig igenom rörgenomföringar i ...trä?
Ja, då är det väl OK.

harry73
Jag tror tror att du kan ha rätt till skadestånd, men då behöver du (likt motorcross-fallet) bevisa att säljaren visste att det fanns, vad det var för växt och hur det kan vara viktig information till dig.
Prata med grannarna och hör med dom om och hur säljaren bekämpade parksliden. Han kanske har pratat med dom om parksliden och hur svårt det är att bli av med det.
Han kanske har grävt upp hela trädgården och lagt duk för att bli av med det.

Har du samlad på dig bevis att säljaren undanhöll infon för att inte påverka priset, kan du ha en "case"

• Gilla
nogler och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror tror att du kan ha rätt till skadestånd, men då behöver du (likt motorcross-fallet) bevisa att säljaren visste att det fanns, vad det var för växt och hur det kan vara viktig information till dig.
Prata med grannarna och hör med dom om och hur säljaren bekämpade parksliden. Han kanske har pratat med dom om parksliden och hur svårt det är att bli av med det.

Har du samlad på dig bevis att säljaren undanhöll infon för att inte påverka priset, kan du ha en "case"
Trots att du får plantera den precis som alla andra växter? (Naturvårdsverket avråder enbart plantering).
Samma sak gäller då lupiner? Vresros? Jättebjörnloka? :thinking:

Bild på parkslideväxten Reynoutria japonica, invasiv art rekommenderad av Naturvårdsverket att ej plantera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Smörblomman1994
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:

Men även om det skulle vara så - personen kanske lika väl hade grävt och satt ditt markduk om det hade varit lupiner som avlägsnades, eller syrener som avlägsnades, eller kirskål eller havtorn... Att det är just den lagliga, men enligt vissa besvärliga, växten parkslide betyder ju inte att säljaren medvetet dolt det hela. Bara rensat inför försäljning. Också svårt om det blir ord mot ord. "Nej, vi visste inte att det var en besvärlig växt." "Men er granne säger att ni visste det!" "Jaha, men vi har haft lite fejder med grannen och han/hon vill bara ta tillfället i akt att svartmåla oss. Vi hade ingen som helst aning om att växten ens hette parkslide, definitivt inte att den var problematisk. Vi har rensat den precis som vilket ogräs som helst vi inte ville ha där."

Det är skillnad mot motorcross-fallet på många sätt.

Kan du visa att säljaren sålde på grund av problem med parkslide så börjar det likna motorbanemålet. Men där hade säljaren dessutom uttryckligen förnekat problemet. Det har ju inte hänt här.

Så nej, jag ser det som mycket små möjligheter att lyckas med ett sådant fall.

Jag har svårt att se vilken den faktiska skadan är i detta fallet.

D Daniel 109 skrev:
Det är fasligt mycket svårare att bevisa att något inte finns än att det finns. Du kan ju försöka bevisa att tomten inte finns. Nu var det du som påstod att du kunde visa att det påverkar fastighetspriset, snabbt med en googling.
Det är du som presenterar det som ett odiskutabelt faktum att parkslide inte är ett problem. Detta trots otaliga bevis på motsatsen. Du har fortfarande inte motiverat varför det skulle vara en sanning och inte din åsikt. Det du skulle behöva börja med är att vara lite ödmjuk i dina påståenden.

? Rkarlsson skrev:
Fråga mina föräldrar, de har inga problem överhuvudtaget med sin. Klipper ner den varje år och blir riktigt vacker. Och den har inte spridit sig på dessa 30 åren, ja jag har frågat och farsan har inte hittat några skott alls när han lade sten för något år sedan bredvid den rabbatten. Inte ens i kvarteret finns fler parkslide.
Denna kanske stått där i 30 år och betett sig lika snällt som mina föräldrars som stått där i 30 år.
Så där resonerade en granne några hus bort också. De hade planterat "bergsbambu" på tomten och den hade vackert växt på samma plats i 20 år. Sedan en sommar när de var bortresta och inte klippte gräsmattan på några veckor syndes direkt skott långt utanför platsen, 5-10 meter åt alla håll.

T ToRy skrev:
Det är du som presenterar det som ett odiskutabelt faktum att parkslide inte är ett problem. Detta trots otaliga bevis på motsatsen. Du har fortfarande inte motiverat varför det skulle vara en sanning och inte din åsikt. Det du skulle behöva börja med är att vara lite ödmjuk i dina påståenden.
Nej, det har jag inte sagt. Ogräs kan definitivt vara problematiska. Men parkslide är inte en katastrof i en trädgård.

Du sa att du med en snabb googling kunde visa att närvaron av parkslide har en signifikant påverkan på fastighetspriset. Om det nu är lätt att visa, varför gör du inte det?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Tillåt mig småle... Du har i flera trådar kategoriskt förnekat att parkslide skulle vara ett stort problem, hävdat att de som berättar om sina problem överdriver, och så vidare. Detta utan att kunna visa på något som stärker dina påståenden trots upprepade uppmaningar, OCH detta mitt i stormen av inlägg och artiklar från folk som HAR problem. Samtidigt kräver du mig på bevis? Jo tjena... Presentera du underlag för vad du påstår så ska jag fundera på att eventuellt lyfta ett finger för att bevisa motsatsen. Eller vänta, jag kan ju be dig läsa alla inlägg från folk här på BH som HAR problem! Så, finger lyft. Hur går det för dig?

OT: Enda anledningen att jag över huvud taget svarade på något av dina inlägg är att det är så förbaskat trist att se dig vara så otroligt dryg, avvisande och otydligt kort i dina inlägg. Du motsäger folks åsikter genom att presentera din egen åsikt som om det vore fakta. Om någon ber dig förklara dig kommer i bästa fall någon intetsägande upprepning av vad du redan skrivit. Inget nytt, ingen förklaring, ingenting... Men men, det är väl så en besserwisser jobbar antar jag.
Nåja, om du mot all förmodan kan motivera dina stensäkra uttalanden så kanske jag svarar. Men jag tror inte det kommer hända så jag skulle tro att denna ordväxling är slut. Och du, vill du fortfarande få länkar om värdesänkning på hus så presentera först underlag för dina påståenden.

• Gilla
ansgar46 och 4 till
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
Trots att du får plantera den precis som alla andra växter? (Naturvårdsverket avråder enbart plantering).
Det handlar inte om plantering utan om att säljaren kan ha mörkat existensen av parkslide på tomten för att hålla uppe priset.

Att parkslide får planteras och inte är extremt svårt att bli av med hör inte hit.

P
A andersda skrev:
Jag har svårt att se vilken den faktiska skadan är i detta fallet.
Skadan kan vara värdeförsämring av fastigheten. Det är åtminstone vad TS skriver om i sina första tre inlägg (på första sidan av denna tråd).

Redigerat:
harry73
problemet i TS fall är dessutom att den finns direkt vid huset och har TS en dränering där, sitter den full med parksliderötter (eller kommer den göra det inom kort) Och där har vi direkt en anledning till värdeminskningen.

Jag vet inte heller vilken grundläggning huset har och om växten finns i krypgrunden. Även det kan vara en anledning till värdeminskning.

Normalt tar besiktningsmän upp om det finns växter nära huset och det blir en riskpunkt med tanke på dränering.
Nu har säljaren försökt gömma den växtligheten som fortfarande finns.

Jag tycker absolut att TS har möjlighet till dolt fel skadestånd, men det är så klart ingen garanti att han får det.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.