135 678 läst · 513 svar
136k läst
513 svar
Visst är det parkslide?
Ja, det skulle vara väldigt dyrt att anlita Anticimex för att bli av med ogräs.
Jag måste säga att jag inte känner igen mycket av det du påstår att jag sagt.
Jag måste säga att jag inte känner igen mycket av det du påstår att jag sagt.
Det har tidigare i undersökningar konstaterats att Parkslide (som typ allt annat) inte tål salt. Om du har beståndet precis vid husväggen där du ändå inte odlar något kan du hälla ut vägsalt där i större mängder. Kostar inte mycket och dödar effektivt allting.
Spännande lång diskussion om dolt fel.
Frågan handlade ju bara på om det var Parkslide eller ej. Svaret verkar vara ja, då kan alla gå tillbaka till att sköta sina egna liv.
Frågan handlade ju bara på om det var Parkslide eller ej. Svaret verkar vara ja, då kan alla gå tillbaka till att sköta sina egna liv.
När du rycker skotten så spruta ner lite Round-Up i varje stams ihålighet som blir kvar så att du med tiden döda alla rötter som har en förmåga att skjuta ut löpare när den blir hindrad att växa. Köp på dig ett lager medans det fortfarande finns Round-Up att köpa.E enlitenvilla skrev:
Parkslide går att utrota med round up och tid. Har gjort det själv.
Kolla in: https://www.byggahus.se/forum/threads/utrota-parkslide.122168/
Det är Parkslide. Har haft denna växt längs garaget sen jag flyttade in i huset för 41 år sedan, Växer 10-15 cm per dag som mest. Har i 39 år tyckt att det var en trevlig växt, men efter all hysteri de 2 senaste åren så har jag förstått att den är en katastrof att få in i trädgården ?. Beståndet nu och för 40 år sedan är i princip lika stort, Gräsklipparen tar ju kål på allt som vill ut i gräsmattan.snuttjulle skrev:
Jag pratade idag med en bekant har fått in Parkslide på tomten sedan dennes granne grävt upp sin tomt för att bygga nytt hus. Hon är bestört över sin grannes sätt att hantera växten. Grannens parkslide skötte sig alldeles utmärkt fram till dess att den stördes av grävskopan. Nu har den skjutit skott många meter bort, bland annat inne på granntomten. Min bekanta skall nu gräva upp svålen på gräsmattan och lägga mörkläggningsduk mot grannens tomt för att få stop på den. Hon har även tvingats ta bort en azalea sedan parksliden började skjuta upp skott mitt i denna. Vi får se om hon med detta klarar av att stoppa den åt sitt håll. Den har dock börjat sprida sig ut på ängen åt det andra hållet också efter att den blev störd, så nu är bonden förbannad på markägaren som inte hanterar detta korrekt.H Hoshult skrev:Det är Parkslide. Har haft denna växt längs garaget sen jag flyttade in i huset för 41 år sedan, Växer 10-15 cm per dag som mest. Har i 39 år tyckt att det var en trevlig växt, men efter all hysteri de 2 senaste åren så har jag förstått att den är en katastrof att få in i trädgården ?. Beståndet nu och för 40 år sedan är i princip lika stort, Gräsklipparen tar ju kål på allt som vill ut i gräsmattan.
Skjuter den skott där är det för att den redan fanns där. Att ta bort azalean var nog inget positivt. Parkslide vill ha mycket ljus. Att den skuggas är bara bra. Jag rycker skott en gång i månaden och sparar allt som skuggar. Det har gett bra effekt.
Ett ganska typiskt beteende hos parksliden, många vittnar om att de har bestånd som sett likadana ut i många år och ingen spridning. Men från detta kan man inte dra slutsatsen att det ser likadant ut överallt.pacman42 skrev:ag pratade idag med en bekant har fått in Parkslide på tomten sedan dennes granne grävt upp sin tomt för att bygga nytt hus. Hon är bestört över sin grannes sätt att hantera växten. Grannens parkslide skötte sig alldeles utmärkt fram till dess att den stördes av grävskopan. Nu har den skjutit skott många meter bort, bland annat inne på granntomten
Parksliden beskrivs ibland som en hydra, börjar du störa den så beter den sig exakt som du beskriver. Klokt att rädda azalean, den skapar ingen skugga med sina små blad, det gör däremot parkslidens blad. Just bladen är en av dess fördelar när den konkurrerar ut andra växter. Tråkigt hur som helst..
Du tycker alltså att pratet om parkslide är överdrivet enbart baserat på din personliga anektot?K Kallebo skrev:Jag tycker att pratet om parkslide är överdrivet. De frösår sig inte, så har man väl utrotat dem så kommer de inte tillbaka så lätt. Vi hade ett mindre bestånd på en slänt bakom vårt hus för något år sedan och genom idogt rensande så är där inte den minsta planta kvar.
Vår taktik var att ordentligt dra upp alla större plantor, med så mycket rötter som möjligt utan att gräva, allt slängdes på tippen, kortklippa gräset och sedan plocka bort allt som kom upp. Vi hade också läst om hur hemskt det var men efter en sommars plockande verkar de helt gett upp. De är växter som alla andra, plocka bort allt som kommer upp och låt säljaren vara.
Anektotisk bevisföring är faktiskt gemensamt för alla som är av samma åsikt i denna tråd, "Jag lyckades utrota den, alltså är alla andras upplevelser överdrivna". Eller "När jag gjorde X så hände det Y med min parkslide, alltså borde alla göra X för då händer alltid Y". Samma som "jag åkte bil utan bälte och jag dog inte, alltså kan man inte dö av att åka utan bälte". Oftast försvinner den typen av resonnemang i 7-årsåldern men ibland sitter det kvar lite längre.
Det är inte en uppenbar fantasi, många betongplattor och murar innehåller sprickor där parkslide och annan växtlighet med lätthet kan ta sig in, vilket man inte upptäcker förrän det gått väldigt långt. Det är inte samma sak som att den kan punktera ett lager av betong som är i gott skick (den allmänna uppfattningen är att den inte kan det).K Kallebo skrev:Att den tar sig upp genom betongplattan är en uppenbar fantasi.
Vi har ett enormt bestånd en knapp kilometer från vårt hus. Det är avgränsat av en cykelväg. Det finns inte en planta på andra sidan av cykelvägen trots att det är 100 meter långt (3 meter högt) längs vägen växtsidan. Det tycker jag talar för att rötterna inte ens tar sig igenom ett packat bärlager.
"Det tycker jag talar för att rötterna inte ens tar sig igenom ett packat bärlager"
Du gillar verkligen anektotisk bevisföring . Att avfärda all typ av fakta och kunskap som inte bekräftar sin egen erfarenhet och åsikt är inte särskilt sympatiskt. Om du drar slutsatsen att den inte tar sig igenom ett packat bärlager, kan du presentera någon typ av bevis på att den försökt ta sig igenom ett bärlager? Det är nämligen två helt olika frågor. Låter man parksliden vara i fred är det allmänt känt att den inte gör särskilt mycket. Din observation säger alltså noll och ingenting om vad folk som har den i sin trädgård upplever.
Men det tycks ju inte finnas några exempel på att det inte går att kontrollera med normala metoder. Däremot är det lätt att hitta exempel på vad som kan hända om man åker bil utan bälte.R bossebyggarn skrev:Du tycker alltså att pratet om parkslide är överdrivet enbart baserat på din personliga anektot?
Anektotisk bevisföring är faktiskt gemensamt för alla som är av samma åsikt i denna tråd, "Jag lyckades utrota den, alltså är alla andras upplevelser överdrivna". Eller "När jag gjorde X så hände det Y med min parkslide, alltså borde alla göra X för då händer alltid Y". Samma som "jag åkte bil utan bälte och jag dog inte, alltså kan man inte dö av att åka utan bälte". Oftast försvinner den typen av resonnemang i 7-årsåldern men ibland sitter det kvar lite längre.
Om nu någon lyckas ta kål på växten så går det ju tydligen att ta kål på växten. Och de som säger något annat kan ju inte ha rätt. Det är väldigt svårt att tro att någon växt är odödlig faktiskt.R bossebyggarn skrev:Du tycker alltså att pratet om parkslide är överdrivet enbart baserat på din personliga anektot?
Är påskliljor invasiva?D Daniel 109 skrev:Nej, jag har inte sett din trädgård. Men jag skulle inte bli förvånad om du har tex påskliljor och syren. Två invasiva växter, även om de inte är lika problematiska som de listade. Men det finns ju många andra vanliga trädgårdsväxter som är främmande gör miljön även om de inte är invasiva. Så växter dom inte hör hemma här kan definitivt inte generellt ses som ett fel.
F Mik_Ljung skrev:
Är du säker???
https://www.nrm.se/forskningochsaml...ervakarensdnaskola/invasivaarter.9004888.html
Ja det är de. Inte för att jag sett att den blivit ett problem. Men alla främmande växter som kan överleva och föröka sig i naturen är invasiva. Att jag nämner den är för att försöka få folk att förstå att ”invasiv” inte betyder att den medför problem i trädgårdar. Många trädgårdsväxter är invasiva.D dinos skrev:
https://www.aftonbladet.se/harligthemma/a/7lOArK/syren-och-pasklilja-invasiva-arter