Om ni är så exalterade över denna tråd så antar jag att det inte finns något liknande i Sverige.
Jag håller på att minska mina värdsliga ägodelar och har försökt att sälja mina skivor (kanske 50 stycken). Det är mest sådant som skulle passa Dan1891 i smaken.
Två skivhandlare har svarat men sedan hände inget mer. Om någon är intresserad kan han få listan via PM.
En skivspelare finns också men remmen saknar spänts och tallrikslagren är hopgeggade och slöa. Kan hämtas gratis.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om ni är så exalterade över denna tråd så antar jag att det inte finns något liknande i Sverige.
Jag håller på att minska mina värdsliga ägodelar och har försökt att sälja mina skivor (kanske 50 stycken). Det är mest sådant som skulle passa Dan1891 i smaken.
Två skivhandlare har svarat men sedan hände inget mer. Om någon är intresserad kan han få listan via PM.
En skivspelare finns också men remmen saknar spänts och tallrikslagren är hopgeggade och slöa. Kan hämtas gratis.
Mycket trevligt erbjudande! Men LP vinyler kostar ju "inget" nuförtiden (beg. alltså), så det blir ju dyrare att skicka dom på posten!
 
klosp11 klosp11 skrev:
Exakt! och det är otroligt att det fina ljudet finns kvar på en skiva efter så många år. Med riktiga instrument och riktiga artister.
Ja! En del av plattorna hemma i hyllan börjar ju närma sig hundraårsstrecket! :surprised:
 
useless useless skrev:
Sisters är bäst live på festival...


[bild]
Jag såg dem i ösregn på Arvikafestivalen. Typ 1995? Episkt! Minns inte om jag faktiskt sett dem någon mer gång.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Maxisinglar! Vilket minne, är inte Blue Monday den mest sålda nånsin? (New Order)
Japp! ...och den fyllde 40 år för bara nån dag sedan.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Ska ni se dem när de kommer till Sverige i år? Jag är lite sugen men samtidigt väldigt tveksam, jag har knappt hört den musik som de gjort efter 1993 och livemässigt verkar de ha utvecklats åt fel håll. Dessutom vill jag inte svärta ner mina gamla depeche-liveminnen. Samtidigt vore det ju kul att få höra några av de gamla låtarna live en sista gång...
Jag gjorde slut med dem efter Delta machine när jag slutade att hoppas på att de skulle göra något bra album igen. Jag tillhör dem som näst intill religiöst tycker om det Depeche Mode som innefattade Alan Wilder, dvs tom Songs of faith and devotion. Allt nyare än det fick exfrun med i skilsmässan. :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
mowatom skrev:
Jag skulle se dom på Hultsfred -91 eller -92, på den tiden är jag övertygad om att det var bra. Jag levde tyvärr ett ganska trasigt liv på den tiden, och kom aldrig iväg.
Jag gissar att 1991 års upplaga av dig hade sett rätt oförstående ut om han fick veta att du 30 år senare skulle lägga ut kärleksbilder på en gigantisk spånsug.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Mange_64 och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag gjorde slut med dem efter Delta machine när jag slutade att hoppas på att de skulle göra något bra album igen. Jag tillhör dem som bäst intill religiöst tycker om det Depeche Mode som innefattade Alan Wilder, dvs tom Songs of faith and devotion. Allt nyare än det fick exfrun med i skilsmässan. :crysmile:
Haha! Jo jag hör också absolut till team Alan! CTA och SGR är bra, sedan kommer de fyra albumen som är mina favoriter - black celebration, Music for the Masses (som iofs inte håller ihop så bra som ett album), Violator och just SoFaD. Alans ljudsnickrande blev bara bättre och bättre, älskar fortfarande att höra till exempel andra halvan av Judas på hög volym i ett nedsläckt rum. :D

eller den långa versionen av Never let me down again, eller…
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Jag inledde ju med att presentera min stereo, men hoppade över min smak. Jag tror att jag har följt en ganska naturlig väg när det gäller smakens utveckling och/eller avveckling. Först var jag barn och ovetande. Sen var jag synthare i typ 30 år för att sen livskrisa och nu ha hamnat i en något bredare röra av deppig musik.

De viktigaste artisterna och banden har nog varit Depeche mode, Erasure, Devo, Yello, Front 242, Nitzer Ebb, Die Krupps, Peace love and pitbulls, Ministry, Unheilig, Placebo, Anna Ternheim, Sisters of mercy.

På senare år har jag upptäckt en handfull band och artister som jag hållit kvar vid: Hania Rani (framförallt hennes album Esja), Wulfband (jag erkänner att jag grät första gången jag hörde dem :rofl:), Vera Vinter.

Mitt absoluta Nr 1 är Einstürzende Neubauten som jag upptäckte i mitten av 90-talet och har spelat oavbrutet under stora delar av tiden sedan dess. Men just nu är mitt favoritband Kælan mikla. Första gången jag hörde dem minns jag att jag tänkte att "Wow, de låter som Joy Division. Men samtidigt får de Joy Division att framstå som The Beach Boys"! :crysmile::love:
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Tänk om jag hade haft kvar någon av de spelare som jag köpte på loppisar i början av 90-talet! Min favorit var nog en technica i valnötsträ med svartrökig huv som jag fick för en 50-lapp. Trippelvarvig och halvautomatisk. Bra mycket trevligare än Denon, Sony och Funai som jag också hade loppisfyndat...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Skivspelarens nål och tonarm på en roterande vinylskiva. Musikuppspelning, analogt format, detaljerad närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dual 505-2
Ljudanläggning med skivspelare, förstärkare, kassettbandspelare och CD-spelare ovanför vinylskivor i hylla. Vintage elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Naturligtvis kan allt från vinyl via kasettband, rullband, CD, radio till streamat spelas upp.
 
  • Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
Rega Planar 1, Ett gäng NAD stärkare, Ett gäng Piononeer med A-757:an som flitig garagemaskin.
Hemmabyggen i garaget med Peerless KO40 MRF och Sinus 1178 i garaget och aldrig har Black Sabbath, Chicken Shack, Peter Green/Fleetwood Mac eller vad som helst från tidigt 70 tal låtit så gött:p

I vardagsummet tar vi det lite piano med en Pioneer A -447 och ett par hemsnickrade Nomex 164 ,ja jag är rätt nöjd, för blundar jag så är Leonard Cohen och jag i samma rum:rofl:

PS: CD "skivor" funkar allra bäst som fågelskrämmor i körsbärsträden, all övrig användning borde beivras!
 
Redigerat:
  • Gilla
Mange_64
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jäklar, vilka grejer du har!
Själv har jag en simpel Pro-Ject spelare kopplad till en gammal Marantz receiver, men jag tycker det låter väldigt bra det också.
Jo, tack, schyssta prylar, men Marantz var ju ett välkänt och högt respekterat märke.
Det var en seriös audiofil till kollega som rådde mig till val av förstärkare och högtalare när t o m jag fattade att mitt första kit lät .... inte alls bra. Thorens-en (600 kr 1971 + en massa pengar för SME-armen lite senare) valde jag själv efter jämförande skaktest (en rask knytnäve ned mot locket) mot en Lenco L-75. Förstärkarna köptes som byggsats från ELFA för 2 200 kr (motsv. 13 500 i dag...) med fabrikstrimmade färdiga kretskort. Återstod att montera mekaniskt och dra kabel/löda enligt den bästa manual som jag någonsin har sett sedan jag lärde mig läsa för 67 år sedan. Jag minns ännu instrux för kontroll av effektförstärkaren:
" Now it is time to check the amplifier. Connect it to the mains and switch it on. If the lamp glows and the fuses hold, there is no major fault". Allt funkade ....
Högtalarna är en oblygt modifierad (och nedskalad) kopia av IMF:s transmission line - ett resultat av ett exjobb på Chalmers (Teknisk akustik). Mina är rätt små, 40 x 44 x 100 cm, limmade och skruvade delar i boardlamell (styvt). "Fri", rak och skön bas, använder aldrig tonkontrollerna (förbikopplade).

https://en.wikipedia.org/wiki/I've_Got_the_Music_in_Me_(album)
kunde jag dra en story om, men den skivan har väldigt lite brus .... direktinspelad live till master.
Får nog ta mig en seriös lyssning i morgon ....
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Bilgrammofon har jag alltid tyckt varit fränt, men har aldrig haft någon! :rofl:

Jag hade en tanke om att ha spelare för "alla" varianter på ljudmedia, men saknar en sådan där konstig kassettspelare för "vanliga kassetter - men digitala". Minns inte vad de hette, de var en parentes i hifi-historien.
Är det DCC, du tänker på?
Det var ingen parentes för mig. Jag valde den vägen istället för MD, jag gillade det ljudet bättre, gick också att spela vanliga kassetter på det systemet. Följde mig i flera år, både stationärt och mobilt.
Systemet dog, så det blev svårt att få tag på kassetter. Runt -98 hoppade jag på MD istället.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Är det DCC, du tänker på?
Det var ingen parentes för mig. Jag valde den vägen istället för MD, jag gillade det ljudet bättre, gick också att spela vanliga kassetter på det systemet. Följde mig i flera år, både stationärt och mobilt.
Systemet dog, så det blev svårt att få tag på kassetter. Runt -98 hoppade jag på MD istället.
Ja precis, DCC! Jag hann inte skaffa MD då det begav sig utan körde bara med CD och vinyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.