Sisters är bäst live på festival...

Musikfestival, publik, scen, band spelar, kvällssol, alternativt klädda personer, utomhus, "M'era Luna" banderoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Här kommer jag att hänga och kolla! Har just dammat av runt 18 hyllmeter vinyl och riggat upp skivspelaren. Flesta plattorna är nog mannens men jag har bidragit med många fina maxisinglar. Här ska spelas!
Maxisinglar! Vilket minne, är inte Blue Monday den mest sålda nånsin? (New Order)

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Råkade knäcka en 45-varvare i två bitar en gång. Gick att spela ändå. Det går inte med CD. Såg ut och lät så här:

• Gilla
  • Älska
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Maxisinglar! Vilket minne, är inte Blue Monday den mest sålda nånsin? (New Order)
Kan så vara, dålig koll på statistik men mycket spelad ja. Min "Just can't get enough" maxi är nog den jag spelat mest, och också den jag skulle sakna mest om den spelades sönder eller försvann.
Försöker också sortera - roligt men tidskrävande.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Råkade knäcka en 45-varvare i två bitar en gång. Gick att spela ändå. Det går inte med CD. Såg ut och lät så här:

[media]
Underbart, en skiva i 2 delar som går att spela ändå :)
Nej, det hade inte funkat med en CD är jag ganska säker på.

Den värdefullaste(för mig) vinyl som finns.
Cliff Burtons sista konsert 26 september 1986.
Solnahallen i Stockholm.
Metallica vinylskivor, omslag, "The Final Gig", hyllning till Cliff Burton, träyta, inomhusbelysning.
Skapa konto
Skivomslag, inspelat i Sverige, sista spelningen med Cliff Burton, tragedi efteråt, 1986, Mon Dieu Records.
Skapa konto
Vinylskiva av Metallica, albumomslag, låtlista, Cliff Burton bildad, minnesanteckning om inspelning och Burtons död.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Johan Lindvall och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kan så vara, dålig koll på statistik men mycket spelad ja. Min "Just can't get enough" maxi är nog den jag spelat mest, och också den jag skulle sakna mest om den spelades sönder eller försvann.
Försöker också sortera - roligt men tidskrävande.
Ahh Depeche Mode, en av mina favoriter också!

• Älska
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Jag har nog lyssnat på "Floodland" 1 gång i veckan i över 30 år. Jag vet, helt sjukt:crysmile:
Fler än jag som har Sisters i lurarna i snickeriet. Inte vinylspelare där, men en del av det jag lyssnar på har knastret kvar, även om det nu är lagrat i telefonen. Trodde det bara var jag som inte gett upp än.

Useless skrev att de var bäst live. Han var inte med på Kolingsborg.

Nu när barnen är lite större vågar jag kanske plocka fram skivorna igen. Än står det sina plåtlådor och skyddas av att killarna tror det är böcker i lådorna.

• Gilla
  • Haha
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Jodå, här spelas det vinyl på en Technics SL-1200 Mk2 med en Ortofon 2M Bronze-pickup, låter toppen i mina öron! Musiken är väldigt blandad, det finns helt klart en synth-botten där men även mycket pop och dansmusik från företrädesvis 80-talet men också mycket elektronisk musik av olika slag från 60-talet fram till nutid samt en hel del klassiskt. ...och när fredagsvinet korkats upp kan det bli kedje-spelning av gamla maxsinglar! :)

Jag gillar både vinyl och cd, i ärligheten namn tycker jag att en välmastrad cd låter bättre än vinyl men det är så mycket av "min" musik som bara finns på vinyl och så är ju omslagen så mycket bättre och ritualen mysigare än med cd. Det tråkigaste med all streaming (utöver att mycket av "min" musik saknas där) är att man tappar den där fina albumkänslan, tycker jag. Även om man lyssnar på album i Spotify så blir det inte riktigt samma grej, och det är alldeles för enkelt att hoppa vidare till nästa spår – typiskt 2000-talets trista "next"-kultur.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Jodå, här spelas det vinyl på en Technics SL-1200 Mk2 med en Ortofon 2M Bronze-pickup, låter toppen i mina öron! Musiken är väldigt blandad, det finns helt klart en synth-botten där men även mycket pop och dansmusik från företrädesvis 80-talet men också mycket elektronisk musik av olika slag från 60-talet fram till nutid samt en hel del klassiskt. ...och när fredagsvinet korkats upp kan det bli kedje-spelning av gamla maxsinglar! :)

Jag gillar både vinyl och cd, i ärligheten namn tycker jag att en välmastrad cd låter bättre än vinyl men det är så mycket av "min" musik som bara finns på vinyl och så är ju omslagen så mycket bättre och ritualen mysigare än med cd. Det tråkigaste med all streaming (utöver att mycket av "min" musik saknas där) är att man tappar den där fina albumkänslan, tycker jag. Även om man lyssnar på album i Spotify så blir det inte riktigt samma grej, och det är alldeles för enkelt att hoppa vidare till nästa spår – typiskt 2000-talets trista "next"-kultur.
En riktig klassiker, är det inte så? Technics SL-1200 Mk2.
DJ spelaren nr1 som även spelar väldigt bra för hemmalyssning.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
En riktig klassiker, är det inte så? Technics SL-1200 Mk2.
DJ spelaren nr1 som även spelar väldigt bra för hemmalyssning.
Jo precis! Jag fnös faktiskt åt den som hemmaspelare när jag var ung och inte visste bättre, men nu uppskattar jag den väldigt mycket. Den är en fröjd att använda. Så himla robust och pålitlig! Jag hade en Pro-ject (RPM5?) i några år innan jag köpte 1200:an, och den var så mycket pilligare och bökigare att hålla på med. Ljudmässigt märkte jag knappt någon skillnad alls med samma pickup, den lilla skillnad jag hörde var till 1200:ans fördel (den andra drogs med ett svagt brum som jag aldrig fick bukt med, trots att jag såg över all jordning etc).

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Useless skrev att de var bäst live. Han var inte med på Kolingsborg
Jag skulle se dom på Hultsfred -91 eller -92, på den tiden är jag övertygad om att det var bra. Jag levde tyvärr ett ganska trasigt liv på den tiden, och kom aldrig iväg.

• Gilla
  • Älska
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Här: en 70 +++-are som mest lyssnar på musik som var poppis "när det begav sig", men även lite nyare toner. Vinyler spelas mest vid högtidliga tillfällen, när det ska "finlyssnas". Annars är det CD-ar eller strömmad radio (myTunerRadio: Vinyl FM 107, Guldkanalen m.fl.) som gäller.
I hyllan tronar en Thorens TD 150 från 1971. Den fick rätt snart en SME 3009 med fast skal, i vilket det sitter en Grado FC+. Den PU:n borde väl bytas men låter fortfarande bra. Förstärkarna från 1975 är en Dynaco PAT-5 som matar en Dynaco Stereo 150 (2x75 à 80 i 8 ohm enl. FTC-norm; 14 kg). Enda åtgärden är byte av e-lytar i PAT 5-an. Högtalare: 160 liters transmission line (no name - long story) (Peerless 8 1/4", KEF B110, Peerless tweeters).
Extra: Utstyrningsinstrument på effektförstärkaren: lysdioder matade av en krets som kopierats från H-K Citation 16 Citation men anpassats.
. Klassisk Dynaco stereo förstärkare med VU-mätare i form av lysdioder. Vintage audio utrustning.
Skapa konto

• Gilla
hscn och 6 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ahh Depeche Mode, en av mina favoriter också!

Ska ni se dem när de kommer till Sverige i år? Jag är lite sugen men samtidigt väldigt tveksam, jag har knappt hört den musik som de gjort efter 1993 och livemässigt verkar de ha utvecklats åt fel håll. Dessutom vill jag inte svärta ner mina gamla depeche-liveminnen. Samtidigt vore det ju kul att få höra några av de gamla låtarna live en sista gång...

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P Pangsjis skrev:
Här: en 70 +++-are som mest lyssnar på musik som var poppis "när det begav sig", men även lite nyare toner. Vinyler spelas mest vid högtidliga tillfällen, när det ska "finlyssnas". Annars är det CD-ar eller strömmad radio (myTunerRadio: Vinyl FM 107, Guldkanalen m.fl.) som gäller.
I hyllan tronar en Thorens TD 150 från 1971. Den fick rätt snart en SME 3009 med fast skal, i vilket det sitter en Grado FC+. Den PU:n borde väl bytas men låter fortfarande bra. Förstärkarna från 1975 är en Dynaco PAT-5 som matar en Dynaco Stereo 150 (2x75 à 80 i 8 ohm enl. FTC-norm; 14 kg). Enda åtgärden är byte av e-lytar i PAT 5-an. Högtalare: 160 liters transmission line (no name - long story) (Peerless 8 1/4", KEF B110, Peerless tweeters).
Extra: Utstyrningsinstrument på effektförstärkaren: lysdioder matade av en krets som kopierats från H-K Citation 16 Citation men anpassats.
.[bild]
Jäklar, vilka grejer du har!
Själv har jag en simpel Pro-Ject spelare kopplad till en gammal Marantz receiver, men jag tycker det låter väldigt bra det också.

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.