bygga_bo skrev:
Det är väldigt svårt att säga något om produkterna du länkar till då jag inte har en endaste av dem... Några observationer:

1) Den som finns i lager är bara graderad i tum.
2) Med tanke på hur usla reviews den under punkt 4 (samma tillverkare) har fått, kan man ju undra om denna är något att ha.
3) Klart vettigt koncept, men enligt reviewn är låsmekanismen inte den bästa. Nu är det bara en som uttalat sig, så man skall kanske inte lite på det till 100%, men stämmer det skulle jag kikat på något annat.
4) (referensvinkeln) Den från Joseph Marpels har fått riktigt usla betyg. 1-2 mm fel över 75 mm är knappt användbart. En 10-kronors vinkel på Rusta kan mycket väl vara bättre... De i metall är nog att föredra. BS939 innebär ±0.016 mm tolerans, men jag blir inte klok på om det är över vinkelns längd, eller över en meter. Oavsett vilket så duger det kanske till det du hade tänkt dig? Du kan läsa mer om precisionsvinklar i denna tråd.

Fräsen har jag inget att säga om, men när det gäller förlängaren så finns det bättre alternativ. Jag har själv den från CMT och är inte helt nöjd. Du gör nog klokt i att satsa på Axminsters ER20-förlängare istället. Varför jag inte är nöjd, och lite mer om ER20-varianten hittar du i denna tråd (inlägg #58 och framåt).
Om du börjar leta referensvinklar och överhuvud taget vinklar som du skall lita på är det inget annat att göra än att gå på dyra saker. Starret är något som nästan alla tror på som bra.

Exempel på sidor: http://www.classichandtools.com/acatalog/Marking-Layout-Tools.html
http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=2&cat=1&p=43513

Varning, detta är farliga webbsiter.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Om du börjar leta referensvinklar och överhuvud taget vinklar som du skall lita på är det inget annat att göra än att gå på dyra saker. Starret är något som nästan alla tror på som bra.

Exempel på sidor: [länk]
[länk]

--- Mats ---
Jag tvivlar inte på att Starretts vinklar har en tolerans som duger gott i de flesta fall. Men har vad lovar de egentligen? De skriver klart och tydligt ut toleransen för sina fasta stålvinklar (kan i min mening betraktas som referensvinklar), men det uppges ingen tolerans för deras klassiska kombinationsvinkel och tri-squares (vilka jag är intresserad av).

Jag hoppas att det är jag som är dålig på att leta, för med tanke på hur Starrett profilerar sig och vad de kostar tycker jag att man kan förvänta sig ett löfte om vad man får... Kan någon hitta vad jag söker?

bygga_bo skrev:
Jag tvivlar inte på att Starretts vinklar har en tolerans som duger gott i de flesta fall. Men har vad lovar de egentligen? De skriver klart och tydligt ut toleransen för sina fasta stålvinklar (kan i min mening betraktas som referensvinklar), men det uppges ingen tolerans för deras klassiska kombinationsvinkel och tri-squares (vilka jag är intresserad av).

Jag hoppas att det är jag som är dålig på att leta, för med tanke på hur Starrett profilerar sig och vad de kostar tycker jag att man kan förvänta sig ett löfte om vad man får... Kan någon hitta vad jag söker?
Vet inte om det går att hitta. Det jag har hittat innan är uppgifter om hur stor bas Starrets vinklar baserar sig på (det är ju avstånden mellan de ingående delarna som talar om hur noggrann inställningen kan bli). Ju längre du har mellan de två övre punkter den rörliga linjalen spänns, dess mindre avvikelse riskerar du att få. Det de kan ange är dessa avstånd, samt avståndet till skenan, samt toleransen för deras skena, vilket sedan talar om hur noggrannt de kan få till vinkeln så länge du inte får in skräppartiklar. Men de ka knappast garantera att du inte får in skräp som påverkar den praktiska toleransen.

Själv har jag ett par bra vinklar för korta avstånd, och använder Festools MFS respektive PA för långa avstånd, samt MFSen för att kontrollera mina korta vinklar.

--- Mats ---

tack för hjälpen.

Mats Bengtsson skrev:

[...]

--- Mats ---
Damn you, byggahus. Jag skulle bara köpa en veritas mk.II från dieter men för att "spara pengar" på frakten tänkte jag passa på att beställa en kombinationsvinkel. Sedan spårade det ur lite.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1366315477.650218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mmm... Vinklar...

• Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
fiskbuggaren skrev:
[bild]mmm... Vinklar...
Verktygsporr ... Tur att jag redan har en så att hela kittet inte frestar för mycket. Fast, småttingarna verkar ju smidiga ...

Redigerat:
Varför hittade jag inte det kitet när jag köpte min. Fanns det hos Dieter? Jag hittar den inte, har du en länk?

Som en passus i tråden här: Jag tröttnade kraftigt på att även den bästa vinkelhaken är så känslig för stötar och lätt blir glappiga/tappar vinkeln. Jag beställde en Swanson Speed Square i helgjuten aluminium från USA...den har en mängd fiffiga användningsområden...men det jag verkligen uppskattar den för är att den kan tappas från 2 meter och ändå hålla vinkeln. Den är dock mer ett bygg-verktyg än ett möbelsnickeri-dito iochmed att den är så grov

jac skrev:
Varför hittade jag inte det kitet när jag köpte min. Fanns det hos Dieter? Jag hittar den inte, har du en länk?
Det är inte ett ensamt kit. Jag lade ihop:

STARRETT Combination Square 306387
STARRETT Double Square with hardened blade - small edition 306426
STARRETT Double Square with hardened blade - large edition 306428

Ursäkta att jag lyfter en gammall tråd. Men är det någon som provat någon av Esskas vinklar?

Tänker främst på någon av dem de kallar för verkstadsvinklar:
http://www.esska.se/esska_se_s/Maetteknik/Tolkar/Vinklar/Verkstadsvinkel.html

Skulle gärna köpa ett par stycken i lite olika storlekar. Främsta användningsområdet är kontrollera och ställa in kap/ger och bordssåg.

Har en Nobex Octo som felar alldeles för mycket. Har också en äldre Hultafors i stål men sen det landade en panelbräda från 7 meter på den så fungerar den inte alls.

Eftersom dom är utskurna och antagligen frästa så är precisionen mer än tillräcklig.
Iofs står det inte några toleranser, men med bearbetade sidor och sålda som verkstadsvinklar så borde det vara bra precisionen.

De fungerar säkert utmärkt. Väljer du de DIN875-klassade vinklarna vet du ju exakt vad du får för pengarna. Har lite blandade rostfria anslagsvinklar från OTDTools (tyska märket Primat). Väldigt lika de Esska säljer.

Esska verkar väl betydligt dyrare än otd tools om man jämför...(?). Med reservation för att det kan skilja i materialen men tar man ex anslagsvinkel 200*130 din875/2 kostar den 192 + moms på otd, 276 + moms på Esska. Liknande skillnad på andra storlekar.

Ja, det där med priset upptäckte jag efter att jag skrev igår och efter att jag läst lite mer i dessa äldre trådar. Jag har iaf beställt 2 flatvinklar nu, DIN 875/1 rostfria, en 300x200 och en 150x100. Det är dessa jag främst kommer behöva för att ställa in kapsläde, anhåll och klinga på mina olika sågar. Hade gärna köpt en större anslagsvinkel också men kunde inte riktigt motivera nästan 1500kr för en 500x320mm.

Det enda jag ställer mig lite undrande till är om märket är Promat eller Primat, är det 2 olika eller är det bara en felskrivning hos OTDTools? Söker man på "DIN 875 primat" på tyska ebay får man 0 träffar, söker man istället på "DIN 875 promat" så får man massa träffar. För övrigt så tjänar man inget på att handla dessa prylar från tyskland,

Är någon sugen så hittade jag dock en DIN 875/0 300x200 anslagsvinkel för 40 euro. Verkar komma från en konkurssatt fabrik i Württemberg (om jag tolkar Tyskan korrekt). Tror det är ett riktigt bra pris.

http://www.ebay.de/itm/Anschlagwink...01130210887?pt=Messgeräte&hash=item2ed44b7647

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.