Maria T
Grattis till ett underbart första inlägg, trådnamnet kommer att gå till historien (y)(y)

Jag har själv aldrig testad att latexfoga (mjuk fog) springan mellan golvlist och vägg så kan inte säga om det är smart eller inte, men att lägga lite övermålningsbar fog mellan listlängderna där geringen inte blev perfekt tycker jag funkat bra.
Då vi bodde i ett radhus från tidigt 60-tal så fick vi erfara att flera väggar var lite vågiga, vi ville efter tapetsering byta ut den tråkiga profillösa golvlisten mot en som liknar din, och det vi gjorde för att minimera glipor var att slå i sjukt många spik.... svårt att ta bort utan att sabba listen men i alla fall blir inte tapeten förstörd som jag tror den kanske blir om man använder mjukfog. Det blev många spikhuven att måla över :rofl:

Förresten är det du/ni gör inte ett misslyckande utan helt vanligt vid första försöken.
Friskt vågat = hälften vunnet! Roligt att följa detta.

• Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Det är nästan så jag blev tårögd igår kväll...

Förutom att fogningen ska målas och elektrikern ska göra sitt är vårat första rum klart! Igår kväll så flytta vi in de första möblerna och avnjöt alla hjärtans dag med att provelda våran öppna spis för första gången.

Så vad kan man säga jag har lärt mig av renoveringen av mitt första rum någonsin?

-Allting tar längre tid än vad man tror, ALLTID utan undantag

- Olja golv är jag grymt skeptisk över att göra igen, även om jag vill lära mig något jag inte kan.... jag tror jag utformat någon form av PTSD.

- Latexfog är bland det bästa som finns i hela världen... Det döljer i princip alla glipor och ojämnheter. Man bör dock ha en skål med vatten att doppa fingrarna i och inte fukta själv. Jag tror halva min diet senaste veckan har varit fog...

-Sätta foder är inte så lätt som jag trodde det skulle bli. Personen som sagt mät två gånger såga en var en smart person... särskilt eftersom våra väggar inte var raka eller plana skapa det massa problem och illusioner av att man mätt fel eller att sågen inte gjorde vinkelräta sågningar.

-Allt (nästan) går att snygga till i efterhand.

-Misstaget du är så förbannad över, kommer det ens synas? kommer någon se det? eller har du glömt att det ens finns om en vecka?

-Jag är inte en yrkesman. Så många gånger jag blivit frustrerad, arg och ledsen för att jag känt jag inte klarar av något.

-Blir man frustrerad, arg eller ledsen, ta ett steg tillbaka. Laga lite mat och gör något annat och kom tillbaka dagen efter.

-Kommunikation med ens partner är nyckel. Man är två individer med varsin bild av hur saker ska bli och hur man bör gå tillväga. Det kommer uppstå känslor, friktion och frustration. Pratar man och är medvetna så blir man en stöttepelare istället för en orsak till mer bråk.

Jag vill tacka för alla de fina inläggen som ni skrivit. Gör mig glad att jag tog mig tiden att börja lägga upp här på byggahus och kommer fortsätta med det. Jag använder mig inte över huvud taget av sociala medier annars.

Nedan bjuder jag på lite bilder på listverk som jag fogat, det färdiga resultatet i helhet och en mysbild på mina föräldrars hund. Nu kommer vi sitta och hoppas att saker och ting stannar på sin plats....

Nästa projekt blir det som ska bli vårat sovrum där uppe. Just nu använder vi biblioteket på nedanplan till sovrum.

Biblioteket är för övrigt det projekt jag ser mest fram emot! tänk er gammal engelsk bibliotekskänsla. ska bara hitta mina Chesterfield-fåtöljer sen ska jag sitta där och röka pipa och läsa edgar allan poe!

Vi hörs snart igen med lite bilder ifrån sovrummet!

Arrivederci
Mathias

• Renoverat rum med nylagt och oljat trägolv samt nymålad vit vägg med prydligt fogade golvsocklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trägolv och vitmålade väggar med nyfogade lister som visar ett nyligen slutfört renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Nyinstallerat trägolv och väggfoder som väntar på fogning.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat hörn av rum med trägolv och nyligen installerade golvlistar längs väggen.
    Skapa konto
  • Nylagda golv och en öppen spis i ett halvmörkt rum med en hund som ligger på golvet.
    Skapa konto
  • Nylagt trägolv i ett ljust rum med en vitmålad öppen spis och takbjälkar.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
element29 och 12 till
  • Laddar…
harry73
M Mathiasheder skrev:
-Allting tar längre tid än vad man tror, ALLTID utan undantag
Det finns visst undantag:
- Första märke eller fläck på dina nymålade väggar tar mycket mindre tid än man tror. Hos oss var det en stor kaffefläck under en kafferasten medan vi flyttade in.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
larka742 och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det finns visst undantag:
- Första märke eller fläck på dina nymålade väggar tar mycket mindre tid än man tror. Hos oss var det en stor kaffefläck under en kafferasten medan vi flyttade in.
Haha ajdå! vi får börja med nappflaskor och haklappar helt enkelt.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Underbar rubrik :rofl:
Att lägga till i listan på insikter;
Man lär sig inget om man inte vågar försöka!

Övning ger färdighet!

Väggar och vinklar är ALDRIG raka, någonsin :)

• Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
M Mathiasheder skrev:
Men det är som du säger vi är nybörjare, man måste gå in och veta att det inte kan se lika bra ut som när en med 15 års erfarenhet gör det, det bara är så.
Den enda skillnaden på en amatör och en expert är att experten redan har gjort alla misstag.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Den enda skillnaden på en amatör och en expert är att experten redan har gjort alla misstag.
Det är ett uppmuntrade sätt att se på det! jag intalar mig också att den bästa i världen måste en gång varit på samma kunskapsnivå som jag själv är just nu.

• Gilla
Ludde67 och 1 till
  • Laddar…
Maskiner och verktyg man aldrig använt förut ska man test- och övningsköra först,det lärde jag mig den första gången jag hyrde en minigrävare :)
När jag hyrde golvslipen så snodde jag med mig några golvspånskivor från återvinningen och skruvade fast i lagårdsgolvet. Efter att ha testkört den insåg jag att jag inte hade tillräckligt med golv för att någonsin bli bra på det och att det var dags att ringa ett proffs. Förmodligen billigare i längden och jag blev definitivt nöjdare med resultatet :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.