M Micke R. skrev:
120 är för grovt. Skall vara 200-240 papper. Tror det är flammigt pga detta. Polermaskinen hugger mer på grovt underlag. Mvh
Du tror det alltså, ja vi kanske skulle gå både lägre och högre! nu är ju skadan skedd så att säga. Men vi tar med oss detta till nästa gång (om det blir någon nästa gång vi gör det själva).

• Gilla
vette461 och 1 till
  • Laddar…
M Micke R. skrev:
120 är för grovt. Skall vara 200-240 papper. Tror det är flammigt pga detta. Polermaskinen hugger mer på grovt underlag. Mvh
Har aldrig slipat med finare än 120 och då har jag jobbat med det i nästan 20år...

• Gilla
Richard Beiron och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag använder utan undantag skyddshandskar när jag använder maskiner.
Jag tycker nog du ska göra vissa undantag. En handske som fastnar i en "farlig" roterande maskin kan förvandla det som utan handske hade varit en liten rispa till en i värsta fall avsliten hand.

OT så det sjunger om det men handskar kan vara rejält olämpliga i vissa fall.

• Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har aldrig slipat med finare än 120 och då har jag jobbat med det i nästan 20år...
Så kan det va. Många variationer kan spela in. Kört på slitet papper tex, vilken olja man använder. Har själv ett bord som blev flammigt efter att bara slipat med 120 papper, sen linolja på det

M Micke R. skrev:
Så kan det va. Många variationer kan spela in. Kört på slitet papper tex, vilken olja man använder. Har själv ett bord som blev flammigt efter att bara slipat med 120 papper, sen linolja på det
Vet inte om det var förstått eller ej. Jag slipade med 60, 80 och sist 120 papper. Men tror ändå jag slarvat. En sak jag verkligen lärt mig även om jag trott jag tänkt på det är att det inte finns några genvägar, gör förarbetet ordentligt! efter din kommentar börjar jag tro också att vi inte använt tillräckligt med sandpapper utan kört med för slitet papper och bara trott att det var bra....

Karlia
Att våga försöka är första steget, bra gjort! Sedan försöker jag se alla projekt som utmärkta lärotillfällen, nästa gång blir det bättre.

• Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Hej. Med slitet papper tänkte jag mer på finslipningen/ sista varvet. Ett använd 120 papper är inte så grovt längre vilket ger finare yta. Mvh

Karlia Karlia skrev:
Att våga försöka är första steget, bra gjort! Sedan försöker jag se alla projekt som utmärkta lärotillfällen, nästa gång blir det bättre.
Precis jag håller med generellt. Men detta hade nästan för stor inverkan så vet inte om jag ens kommer försöka nästa gång och gå igenom allt igen, vilket är tråkigt.

Men det är som du säger vi är nybörjare, man måste gå in och veta att det inte kan se lika bra ut som när en med 15 års erfarenhet gör det, det bara är så.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Ha is i magen. Jag har slipat många golv, och visserligen lutat och såpat. Men jag tycker att golven ser hemska ut dom första veckorna. Sen varefter man går på det så jämnar allt ut sig och det blir fint.

• Gilla
Utbyhuset och 1 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Ha is i magen. Jag har slipat många golv, och visserligen lutat och såpat. Men jag tycker att golven ser hemska ut dom första veckorna. Sen varefter man går på det så jämnar allt ut sig och det blir fint.
Tack flöjten, ändå uppmuntrande att höra. Vi hade en fackman här på morgonen för att titta på det. Han sa att slipningen inte var tillräcklig och att det är anledningen till det flammiga resultatet. Han vill ta 2 dagar för att slipa om, vattna och olja. Han ska lämna offert nu i eftermiddag så vi får se hur vi gör.

Hej! Grattis till ert nya hus!
Min tanke är att ni ska kolla med fackmannen hur länge han garanterar att den vitpigmenterade oljan håller? Vi lade in nytt trägolv på undervåningen och eftersom vi var rädda för att det skulle gulna valde att vaxa det med vitpigmenterat linoljevax. Det blev skitsnyggt! Enligt tillverkaren så skulle man behöva bättra på efter några år. Men vi bor också på en gård med renoveringsbehov, och bättra på golvet blev ju inte direkt högprio när det finns tusen andra saker som måste fixas. Särskilt inte efter att barnen kom. Nu är det ”gångar” i vårt fina kilsågade trägolv. Där man går mycket är ju vaxet bortslitet men allt blir flammigt när man lägger på nytt vax eftersom slitaget inte är helt jämnt. Så i mitt huvud kommer vi någon gång behöva slipa bort allt det pigmenterade vaxet för att istället lägga på neutralt. Så onödigt och tråkigt!
Med det sagt så hoppas jag ni får ordning på ert golv och att det håller i många år (så ni kan lägga tiden på allt annat som måste fixas)!

• Långsmal matta på ett slitaget trägolv med synliga spikar och ådringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mathiasheder och 1 till
  • Laddar…
Kan hålla med Moltas. Hade vitpigmenterad olja (inte exakt samma men i alla fall) på furugolv i TV rum och vardagsrum. Det vart gångstråk där det vita slets bort ganska fort. I dessa högslitagerum har jag nu efter slipning lackat golven. Tappar lite i känsla men har betydligt mer lättstädade golv. (5 barn om någon undrar varför TV rum är högslitage). Matsal har lackat grangolv och köket tyvärr askparkett. Också lackade. Alla sovrum har oljade furugolv. Jag acceperar den sakta mörknande furan och vissa märken. Känslan att gå barfota är bättre än på lackat golv.

Luta och såpa med vitt pigment. Då underhåller man ju nyansen för varje gång man torkar golvet. Och golvet blir tåligare för varje torkning dessutom.

• Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
Välkommen hit! Du är inte den enda som misslyckas, bara inte alla som vågar berätta om det.

jag slipade och oljade in ett gammalt grangolv i en sommarstuga för en massa år sedan och använde en polermaskin från Biltema till bilar för själva poleringen. Blev väldigt fint och låter som betydligt mycket mer lätthanterlig. Det stora minuset var att man fick stå på knä när man polerade, men resultatet blev bra så det vägde upp.

• Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter underligt att "polera" in linolja, polerar gör man med vax och framförallt om man vill ha det högblankt men linolja kan man inte polera. Man fördelar oljan jämnt och sedan efter ett tag torkar man bort ev. överflöd.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.