27 238 läst · 52 svar
27k läst
52 svar
Ville bara säga hej och berätta om mitt första misslyckande!
Det blir samma för oss, vi kommer ha detta nu som det är sen kommer vi tillbaka till det och ser vad vi gör. Golvsliparen vill ha drygt 7000 för arbetet så vi tycker inte det är värt det just nu, de pengarna kan vi lägga på annatM Moltas skrev:Hej! Grattis till ert nya hus!
Min tanke är att ni ska kolla med fackmannen hur länge han garanterar att den vitpigmenterade oljan håller? Vi lade in nytt trägolv på undervåningen och eftersom vi var rädda för att det skulle gulna valde att vaxa det med vitpigmenterat linoljevax. Det blev skitsnyggt! Enligt tillverkaren så skulle man behöva bättra på efter några år. Men vi bor också på en gård med renoveringsbehov, och bättra på golvet blev ju inte direkt högprio när det finns tusen andra saker som måste fixas. Särskilt inte efter att barnen kom. Nu är det ”gångar” i vårt fina kilsågade trägolv. Där man går mycket är ju vaxet bortslitet men allt blir flammigt när man lägger på nytt vax eftersom slitaget inte är helt jämnt. Så i mitt huvud kommer vi någon gång behöva slipa bort allt det pigmenterade vaxet för att istället lägga på neutralt. Så onödigt och tråkigt!
Med det sagt så hoppas jag ni får ordning på ert golv och att det håller i många år (så ni kan lägga tiden på allt annat som måste fixas)!
Vi har gjort enligt instruktion på oljan, vilket säger att man rollar ut oljan och torkar av överflöd, efter 15 min polerar du med maskin för bästa resultat med en vit pad.L LAB skrev:
Välkommen, fastän jag fick lite AA möte vibbar av att läsa...
Men vi är/har alla varit i samma sits, du kommer bara bli bättre och få mer erfarenhet. Se ditt husägande som ett livslångt projekt och en resa. När det bara blir jobbigt och tråkigt är det dags att lämna eller ta ett steg tillbaka. Ha drömmar och mål samt ta hand om varandra, förlora er inte i renoveringshetsen!
Men vi är/har alla varit i samma sits, du kommer bara bli bättre och få mer erfarenhet. Se ditt husägande som ett livslångt projekt och en resa. När det bara blir jobbigt och tråkigt är det dags att lämna eller ta ett steg tillbaka. Ha drömmar och mål samt ta hand om varandra, förlora er inte i renoveringshetsen!
Du hade rätt, jag läste om anledningen och fibrerna i träet reser sig lite när de mättas med olja och gör ytan något porösare och ömtåligare. Genom poleringen trycker man tillbaka dem.M Mathiasheder skrev:
Ja om jag ska på det igen kommer jag nog följa ditt exempel och göra det med en mindre maskinByggtrixx skrev:Välkommen hit! Du är inte den enda som misslyckas, bara inte alla som vågar berätta om det.
jag slipade och oljade in ett gammalt grangolv i en sommarstuga för en massa år sedan och använde en polermaskin från Biltema till bilar för själva poleringen. Blev väldigt fint och låter som betydligt mycket mer lätthanterlig. Det stora minuset var att man fick stå på knä när man polerade, men resultatet blev bra så det vägde upp.
Tack Shakula för de upplyftande orden! Vi försöker intala oss hela tiden precis det du säger, så här i efterhand kanske man inte skulle börja med det rummet man kommer vara i mest baraShakula skrev:Välkommen, fastän jag fick lite AA möte vibbar av att läsa...
Hej, välkommen till forumet, tack för en rolig/trevlig första tråd.
Och grattis till nya boendet.
Många tips osv som ramlar in här, jag har inget att tillföra ...
men ...
https://www.byggahus.se/forum/threads/byggbloopers.21645/
Den kan du läsa i och gotta dig över alla små och stora misstag, och rent tramsiga misstag och vansinniga misstag som vi som inte har för stor portion stolthet i oss kan dela med sig av.
Ty så är det, i denna branschen (husägare kombinerat med DIY) så gör alla en massa misstag, de flesta är inte så roliga att man postar dom i bloopers-tråden, då knyter man bara handen i i fickan och hoppas att nästa dumhet man gör åtminstone är tillräckligt rolig för att få skriva om.
Och grattis till nya boendet.
Många tips osv som ramlar in här, jag har inget att tillföra ...
men ...
Jag tänkte bara visa att vi har en byggbloopertråd här, som du kanske missat:M Mathiasheder skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/byggbloopers.21645/
Den kan du läsa i och gotta dig över alla små och stora misstag, och rent tramsiga misstag och vansinniga misstag som vi som inte har för stor portion stolthet i oss kan dela med sig av.
Ty så är det, i denna branschen (husägare kombinerat med DIY) så gör alla en massa misstag, de flesta är inte så roliga att man postar dom i bloopers-tråden, då knyter man bara handen i i fickan och hoppas att nästa dumhet man gör åtminstone är tillräckligt rolig för att få skriva om.
Underbart, tack för att du bjuder på dig själv. Har gjort alla misstag i boken och uppfunnit några fler. Slagit mig fler gånger än jag kommer ihåg. Enda trösten är att man lär sig under resans gång. Tyvärr har jag ingen aning om hur du skall fixa golvet. Slipade, vitpigmenterade och lackade ett hallgolv. Missade en fläck och tänkte dom du, matta osv... blänger surt på den fläcken flera år senare och ångrade att jag inte fixade (läs slipade om golvet) när jag ändå höll på. Lycka till med renoveringen.M Mathiasheder skrev:Hej
Ville bara hälsa som mitt första inlägg i forumet istället för att börja direkt att ställa massa frågor.
Har precis blivit med vårat första hus. En avstyckad gård med längor, ladugård och 6500kvm mark. Vi drömmer som jag gissar en del andra om en lantlig idyll. Ingen av oss har några som helst renoveringserfarenhet förutom lite ytskicktsarbeten. Vi vet att det kanske är ett stort steg att ta då man bara bott i hyreslägenhet innan men vi tänkte vafan! vi har möjlighet och vi vill inte spendera tid i en bostadsrätt så vi bara kör på. Än så länge stortrivs vi och ser med glädje framåt på våren och sommaren och en h*lvetes massa arbete på godset
Lång tid innan vi fick tillgång till huset har jag varit en otroligt ivrig läsare på detta forum, SÅ mycket kunskap! vad jag än undrar över eller blir intresserad av att lära mig mer om så finns det att hitta här! så tack alla ni som inte har en aning om att ni ökar mina kunskaper varje dag!!!
Och så var det de här med mitt första misslyckande....
Som första åtgärd håller vi på att fixa vardagsrummet, då vi tänker oss att vi kommer spendera mycket tid där. Det är ett stort rum som var uppdelat i två rum, så vi har slagit ner väggen. Där finns en stor eldstad mitt i rummet.
Vi har själva hyrt maskin och slipat golvet vilket gick superbra och vi var väldigt stolta. Efter vi fixat med väggar och tak var det nu dags att behandla golvet.... Det finns en miljon olika sätt att behandla på men vi landa på att ta en pigmenterad linolja. Vi läser på förpackning hur vi ska gå tillväga och följer den. Vi rollar ut oljan och sen ska vi använda polermaskinen vi hyrt..... och här sk*ter det sig...
Jag har tittat på cirka 2354 filmer på människor som använder en polermaskin och det ser ändå ganska lätt ut. Alla man pratar med säger att det kan vara lite konstigt i början men att man snabbt fattar hur polermaskinen manövreras. Även personalen i butiken var övertygad om att det ska gå hur bra som helst och vi som så bra klarat av slipmaskinerna har ganska gott självförtroende.... jag ställer mig i position.
Maskinen flyger åt vänster rakt in i väggen....okej detta var kanske lite mer finess än jag först trott. Ställer mig i position igen och gör mig redo för rycket. Jag klarar nu att få den relativt stadigt men får använde hela min styrka för att ens hålla den på plats. Att röra den känns extremt tungt men går lite. Någon kontroll ska vi inte prata om.
Varje gång jag startar den rycker den in i min hand som jag slår upp ett köttsår kring tummen och jag är nu så arg att jag kan slå sönder något. Mina kära sambo lugnar ner mig och ber att försöka. Hon klarar nu ha en viss kontroll på den och hon får fortsättningsvis handskas med denna maskinen. Jag blir sladdhållare.... också en viktig position försäkrar min sambo mig.
Resultatet? kasst! flammigt, väldigt pigmenterat på vissa ställen. Ställen vi inte kommer åt och försökt ta med trasa ser hemskt ut. Svarta märken från maskinen... Vi har försökt göra så gått vi kan med pensel och olja. Vi vet inte än om vi ska acceptera det och hoppas på att när möbler och matta är på plats så kommer man inte tänka på det, eller om vi ska göra om allt från början vilket känns väldigt tråkigt.
Bilden visar rummet efter behandling. Det ser nog bättre ut än vad det gör i person. Även bild på min tumme när den endast hålls kvar av en hudremsa.[bild][bild]
Så det var mitt första inlägg, många projekt nu de närmaste 20 åren så kommer skriva mer! tack igen och grattis till den som orkat läsa allt!
Mvh
Mathias
Okej!
Vi har haft en fackman på besök och han skulle ha 7000 för att olja om. Detta är inte aktuellt för oss då vi har massa annat vi kan lägga dom pengarna på och efter alla fina inlägg här känns det som att vi kan leva med detta några år för att sen kanske ta in någon att göra om det finare. Vi kommer ju nu också snart att flytta in möbler i vårat första renoverade rum någonsin, vilket i sig är en fin känsla!
Vi har igår satt lister runt om golvet... ingen vägg är rak, golvet är inte rakt så resultatet blev bra på vissa ställen och sämre på andra. Det känns dock som att det inte går att göra bättre om man inte gör något åt de sneda vinklarna.
Jag funderar nu på hur man kan dölja så mycket misstag som möjligt. på videos så verkar folk spackla över spikarna. Kan man göra något åt glipa mot golv eller vägg? blir det bra med fog?
på andra bilden (där det ser som värst ut) är glipan så stor då tidigare ägare har satt igen en dörr på den väggen och det gör att det finns nivåskillnader som i sin tur gör det omöjligt att få listerna att se bra ut. Vi har redan nu tvingat listen på sina ställen..... ett perfekt ställe att ha våran tv-möbel på tänker vi.
På sista bilden funderar vi på att ha någon kvartslist eller liknande. Tror inte det blir så fint med vanlig list mot delar av den öppna spisen.
Jag förstår att jag snart kommer gå till historien som den sämsta hantverkaren/renoveraren i historien, men vi är stolta över att vi gör det själva istället för att ta in folk till allt! (min bror har tagit in folk för att flytta plats på tavlor)
Tackar för titten! nu ska jag gå och se vad jag kan förstöra härnäst!
Trevlig helg
Mathias
Vi har haft en fackman på besök och han skulle ha 7000 för att olja om. Detta är inte aktuellt för oss då vi har massa annat vi kan lägga dom pengarna på och efter alla fina inlägg här känns det som att vi kan leva med detta några år för att sen kanske ta in någon att göra om det finare. Vi kommer ju nu också snart att flytta in möbler i vårat första renoverade rum någonsin, vilket i sig är en fin känsla!
Vi har igår satt lister runt om golvet... ingen vägg är rak, golvet är inte rakt så resultatet blev bra på vissa ställen och sämre på andra. Det känns dock som att det inte går att göra bättre om man inte gör något åt de sneda vinklarna.
Jag funderar nu på hur man kan dölja så mycket misstag som möjligt. på videos så verkar folk spackla över spikarna. Kan man göra något åt glipa mot golv eller vägg? blir det bra med fog?
på andra bilden (där det ser som värst ut) är glipan så stor då tidigare ägare har satt igen en dörr på den väggen och det gör att det finns nivåskillnader som i sin tur gör det omöjligt att få listerna att se bra ut. Vi har redan nu tvingat listen på sina ställen..... ett perfekt ställe att ha våran tv-möbel på tänker vi.
På sista bilden funderar vi på att ha någon kvartslist eller liknande. Tror inte det blir så fint med vanlig list mot delar av den öppna spisen.
Jag förstår att jag snart kommer gå till historien som den sämsta hantverkaren/renoveraren i historien, men vi är stolta över att vi gör det själva istället för att ta in folk till allt! (min bror har tagit in folk för att flytta plats på tavlor)
Tackar för titten! nu ska jag gå och se vad jag kan förstöra härnäst!
Trevlig helg
Mathias
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 034 inlägg
Inte då. De sämsta är de som inte vågar/gitter göra något! Bättre att få något 90%-igt än att inte våga försöka. Och vem vet, om fem–tio år kanske ni gått varvet runt och ger er på vardagsrumsgolvet igen och skrattar åt hur svårt det var första gången.M Mathiasheder skrev:
Det skulle nog också varit bra med en bild som visar något mer av hur det ser ut runt om, alltså inte så mycket inzoomad på just vägg-golvvinkeln.M Mathiasheder skrev:
För man måste nog väga in lite mer hur det kommer upplevas i sin omgivning.
Är den första "vinkeln" murstock och sen nästa "vinkel" sockel för spisen?
Försöker här visa lite mer utzoomat. Andra bilden kanske svarar på din fråga om vad som är spis (hård sten) och som jag tänker kanske skulle ha en kvartslist.Mikael_L skrev:
Antingen väljer du att lista med samma foder över murstock, fram till spisens sockel.
(Jag tror nästan att jag skulle välja det ... )
Eller så stannar du där du nu stannat och går över till en liten kvartsstav runt murstocken.
Jag vet inte om du behöver något alls runt spissockeln, sitter golvet emot så det inte är några springor så kanske man skippa det? Finns det någon minimal springa kanske det går att mjukfoga, bara så den inte syns.
Övergången till kvartslist kanske kan ske med en skurklots ..
Det är inte den normala och rätta användningen av skurklossar, men det skulle kanske se bra ut.
(Jag tror nästan att jag skulle välja det ... )
Eller så stannar du där du nu stannat och går över till en liten kvartsstav runt murstocken.
Jag vet inte om du behöver något alls runt spissockeln, sitter golvet emot så det inte är några springor så kanske man skippa det? Finns det någon minimal springa kanske det går att mjukfoga, bara så den inte syns.
Övergången till kvartslist kanske kan ske med en skurklots ..
Det är inte den normala och rätta användningen av skurklossar, men det skulle kanske se bra ut.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Foga Vägg/ list går bra men gör det inte mot golvet. Och om du senare ska ta bort listerna så kan det vara smart att vänta även mot väggen.
Springorna mellan list och vägg får du ta bort med latexfog. Försök pressa in och spika listen så mycket du kan. Jag platsmålar alltid lister för att få bort spikhål, skarvar etc. Målar över latexfogen.M Mathiasheder skrev:
Tapetserar ni är det tapeten som döljer springan genom att man skär av tapeten en bit in på den färdigmålade listen.
Redigerat: