Helt klart att det var fel på betongen...leverantören måste ha fuskat för att slippa problem med pumpningen...?????
Vad var det för sättmått på den leverans du fick???????

ta prov och anmäl leverantören begär skadestånd kontakta thermomur och låt deras jurister stämma leverantören för så här enkelt får de inte förstöra en byggmetod de inte gillar
 
Låter helt sjukt! Lider med dig. :(
 
Fy fan vilken situation att sitta i. Mitt psyke hade nog inte klarat av det. Gör som byggarätt säger...
 
Jag får se hur jag går vidare. Antar att jag har ett krav på mig att kolla betongen vid leverans ? Kan man ringa dom och be dom skicka vilket recept dom hade? Kan man justera det efteråt för att "skydda" sig själva?
 
De gånger jag har kört betonglastbil så har jag haft med mig ett protokoll där all info står om vilken betong som är lastad. Detta protokoll är i tre kopior och ska undertecknas av mottagaren, oftast pumpoperatören som gör detta. En kopia behåller han, dom andra två går till fabriken och åkeriet. Det går ju alltså att kolla i efterhand hos tre olika källor, så även om t ex fabriken ljuger om vad dom levererat så stämmer det inte med åkeriet eller pumpen.

Vid nåt tillfälle har betongpumpen upptäckt att det är fel kvalité trots att protokollet säger att det är rätt, då har det bara varit att vända och hämta nytt på fabriken.

Vet inte vilka krav man har som kund, men i många fall är det ju svårt att avgöra (om man inte är expert) ifall det är rätt eller fel kvalité. Man förutsätter ju att det som står på protokollet stämmer.


Tillägg: Inte säkert att det funkar lika hos alla, överallt i landet, men jag berättar bara vad jag vet/känner till...
 
Redigerat:
Hej!

Vid beställningen så var jag väldigt tydlig med att vi aldrig arbetat med thermomur innan, och jag läste direkt från handlingen om vilken kvalité det skulle vara på betongen. Men skall ringa dom imorgon, får se vad dom säger, undrar vad som är rimligt få avdraget från priset? Jag menar, det är ett jäkla merjobb för mig nu när alla hörn har gett sig pga för högt formtryck.

Suck.

Jaja, imorgon kommer en monsterleverans, all gips, reglar, råspont, läkt, gles mm. Skall försöka placera ut det bra i huset, så det inte är vägen.

På tisdag så kommer takstolarna, har tagit ledig för att hjälpa till. Som det ser ut nu så kommer 3 snickare på tisdag, och det ryktas om 8 st på onsdag :wow: . Vi får se vad min far har kunnat få ihop till sin stackars utslitna son :rolleyes:
 
Har även ett problem, som jag borde upptäckt innan, men som slunkit förbi min egenkontroll. Limträet som skall bära upp de större öppningarna bygger 405 mm. Vilket ger mig endast 2000 mm i takhöjd vid övergångarna, inte bra. Skall ringa imorgon och se om det finns möjlighet att snabbt räkna ut om vilken stålbalk som kan ersätta, för att då minska höjden på balken.
 
vastkustkillen skrev:
...Skall ringa imorgon och se om det finns möjlighet att snabbt räkna ut om vilken stålbalk som kan ersätta, för att då minska höjden på balken.
Vad är spännvidden som limträbjälken/stålbalken skal klara?
 
Jag vet inte om jag skall skriva här mer, ingen kommer att tro på det jag skriver. För att sammanfatta det som vart problem med mitt hus "so far":

Bygglovet
Felaktigt leverans av thermomur (3 ggr).
Felaktig betong, resulterade i sneda hörn och att formen sprack.
Storm som blåste omkull väggarna.


Och idag, 1/3 av husets takstolar välte när dom var uppsatte, blev som domino. Jag orkar snart inte mer. Jag var medveten att det var jobbigt att bygga hus, men hade inte med i planerna att allt skulle krångla.

Fick laska på takstolarna med 220x45 c24 och skruvlimma, Det blir bra. Så nu får jag hyra kranbil imorgon igen.

Nu skall jag sova, har jag tur så står taket kvar imorgon!

:|
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fy fasen! Men nu måste allt i otursburken vara slut!
 
Vet du vad? Det hoppas jag också....Lite skämtsamt sa jag till snickarna att jag orkar inte mer, jag hänger mig, dock har jag inget att hänga mig i nu när allt ramlat. Svart humor kan verkligen liva upp stämningen 😀
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Konstruktion av trästomme till byggnad med arbetare och byggmaterial under grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Appendix
  • Laddar…
Fy fan alltså.... nu får oturen vända
 
Alltså usch! Hur mkt oflyt finns det? Jag lider verkligen när jag läser detta. Hoppas verkligen de närmaste dagarna kan rulla på som de ska utan några otäcka överraskningar!
 
:(

Fy fasen. Lider med dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.