Hej dagboken :p

Idag har det vart jobbigt, var på jobbet och allt kändes bara piss, takstolar som ramlade, sjukt barn hemma mm. Segt som tusan. Men så kom jag hem och snickarna har jobbat på bra idag. Så nu känns det ändå bra, jag har inga problem att lägga många timmar på huset, men när man stöter på problem efter problem så tär det på psyket.

Men idag skall jag vila, det behövs verkligen.
 
Två trähusstommar under konstruktion med synlig takstol och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Hus under konstruktion med trästomme och takstolar synliga samt byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ANTO2102 och 10 till
  • Laddar…
Det tar sig! :)
 
Måste rådfråga lite här inne. Som det ser ut nu så kommer det ta ett litet tag för mig att sätta spontan som är kvar, snickarna är uppbokade på annat. Jag är rädd att det kommer att komma en vinterstorm och taket lyfter. Kolla man min historik så är sannolikheten väldigt hög att detta inträffar. :confused:

Så vad är de bästa åtgärderna jag kan göra?

Mina förslag:

Gå runt och förankra hammarbandet nått så djä*ulskt så att det inte finns en enda chans att det lossar.
Beställa ut takpannor på de 2 sidorna som är läktade, så att det trycker ner taket.
Slå upp gavlarna och sätta vindpapp så att det inte blåser storm under taket.

Vad säger ni? Vilket skall göras? Mer tips?
 
Du kan inte lägga takpannor osymetriskt, då kan du knäcka taket. Lika belastning på båda sidor.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det bästa är väl att på nåt sätt täcka så att vinden inte får fäste i något, tänker jag rent spontant.
 
nu har jag beställt 100 st betongskruv, så det blir till att sätta fast hammarbandet ordentligt, sen skall jag limskruva reglar mot takstolarna (anslutningen mot hammarbandet) för att se till att det sitter ordentligt!

Men då får jag vänta på takstolarna! Men om någon vill hjälpa till nu under jul så är det bara att säga till, jag bjuder på mat och dryck :wow:
 
Under byggtiden så kommer man i kontakt med många företag, vissa har man arbetat med innan när man var verksam inom småhusbranschen, men mestadels är kontakter genom kontakter så det blir då nya kontakter för mig :p

Så då kan man skriva lite här om företagen så att man informerar lite, ifall någon stöter på denna tråden i framtiden.

Så för grunden och väggarna. Då använde jag mig utav Energijägarna och Dorocell (EoD), dom är då återförsäljare utav Jackon. Min erfarenhet är att jag har fått sjukt bra hjälp av EoD, då det verkligen har krånglat med leveranserna från Jackon så har EoD verkligen varit på hugget att fixa allt. Där får man ändå säga att ibland har jag ringt och varit jäkligt irriterad (med all rätt) men fortfarande blivit bra bemött.

Nibe, för dimensionering av värmesystem och lite frågor (även om man är röris så är det mycket man inte vet :wow:). Fått riktigt bra hjälp, det gäller att hitta rätt personer på supporten, vissa är inte gjorda för det, andra är så jäkla bra.

Takstolarna. Där har Perssons Träteknik konstruerat och levererat stolarna. Kanonservice, fick ringa och ändra lite med limträ och tassar och dom har löst alla mina problem. Vi hade lite olika tolkningar av leveransen, men det löste sig, och det är det jag gillar, är det krångel och företagen löser det så känns det så jäkla gott.

Plåt. Lundins plåt i GBG. Fått första leveransen av underbeslag, bra service, bra med information om vad som behövs mm. Bara gott att säga om dom.

Sen beställer jag mitt material från Derome, det är endast för företag så det kanske kvittar för de flesta här inne hur dom är :p
 
Idag är ändå ganska bra byggväder, vindstilla och soligt. Synd att jag ska resa bort under jul annars ;)
 
Ja, vad ska en säga ;)

Jag är ingen snickare, och jag var medveten innan att vårt hus var hyfsat stort till arean. Far min hade väl hintat lite om att taket kommer att bli jävligt stort, och jobbigt. Han kunde inte ha mer rätt, jag behöver nu köpa mer råspont (igen) och landar nu på lite över 600 m2 råspont. Det tar en jäkla tid att lägga taket, dels arean men även att det är 45 °.

Hållt på hela helgen men är fortfarande inte klara, och det går inte att täcka skiten heller, det tar halva dagen att bara få upp pressenningar. Så det kom ett litet regn igår, vilket gjorde att några få luckor hade slagit sig (inga större bekymmer) men natten skall vara regnfri och imorgon kommer snickarna, som då kanske blir klara? Jag tvivlar på det, men vi får hålla tummarna.

Usch, börjar få lite ångest över att taket aldrig tar slut.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Sonen ser fram emot att flytta in :D

Barn i barnvagn framför pågående byggnation av trähus med öppen takstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två personer arbetar på taket av en trästomme för ett hus under konstruktion, med barnvagn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Shit va stort det blir! :) blir det någon utsmyckning på gavlarna eller bara en stor vägg?
 
Johannes Carlsson skrev:
Shit va stort det blir! :) ...
Instämmer, det ser enormt ut!

Men jag tycker att det är synd att den stora "vinden" på vänstra bilden bara blir "skräpyta".
Där hade det ju kunnat bli massor med kvadratmeter förråd med en vettig takstolskonstruktion.

Sådan här menar jag alltså:
Ritning av en takstolskonstruktion som möjliggör extra förvaringsutrymme på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Ber till någon högre makt att takstolarna sitter kvar under natten.......
 
Jag gick i veckan och skruvade fast vinkelbeslag på alla stolar, samt 3 st betongskruv i hammarbandet mellan varje takstol. Snedsträvor sitter där, samt att allt är råspontat så mittenskeppet bör stabilisera så att inget rör sig sidledes....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.