Nej men så kul att få följa det här! Vi bodde i Katslösa innan vi köpte vårt renoveringsobjekt och har tagit många promenader förbi huset med hunden innan du tog över det! Vi har många gånger pratat om vilket spännande projekt det varit. Vi köpte vårt renoveringsobjekt bara veckor innan det kom ut på marknaden men blev så glad när vi hörde att det inte skulle rivas utan få leva vidare - så himla kul och fint att du delar med dig av dina planer och processen!!
Kul projekt, grattis! 
Men det beror ju på hur många element man har, och hur bra isolerat huset är också.
Det kanske blir tillräckligt varmt ändå.
Precis, de elementen man ser på bilderna är väl inte optimala för den lägre framledningstemperatur som man oftast har i en värmepump.useless skrev:
Men det beror ju på hur många element man har, och hur bra isolerat huset är också.
Det kanske blir tillräckligt varmt ändå.
Ok. Spännande. Men är gången att få en vvs att provtrycka elementen och sen ta beslut. Jag har möjlighet att sätta in en vedmantlad vedspis. Pellets är lite mer tricky men måste mura upp skorstenen ca 1,5 m då den är sänkt under taket och troligen glidgjuta denG Grottulf skrev:
Så medför en rätt maffig kostnad men å andra sidan kan jag få tag i något begagnat så det enda spar in på det andra men blir nog samma kostnad i slutändan.
Jag gick från pellets till bergvärme för ca 10 år sen.A A.M SKÅNE skrev:Ok. Spännande. Men är gången att få en vvs att provtrycka elementen och sen ta beslut. Jag har möjlighet att sätta in en vedmantlad vedspis. Pellets är lite mer tricky men måste mura upp skorstenen ca 1,5 m då den är sänkt under taket och troligen glidgjuta den
Så medför en rätt maffig kostnad men å andra sidan kan jag få tag i något begagnat så det enda spar in på det andra men blir nog samma kostnad i slutändan.
Jag har kvar de gamla elementen (dock inte lika gammal modell som dina, se bild).
Efter att ha tilläggsisolerat och bytt fönster så räcker det gott, men innan det så kunde det vara lite svårt att hålla 20 grader när det var riktigt kallt ute ifall man önskade det.
Då valde jag ändå en värmepump som hade högre framledningstemperatur.
Men VVS:arna som säljer värmepumpar borde ju ha koll på detta kan man tycka, så de kanske bedömmer att dina element räcker...
Eller så räknar de med att komma tillbaka och få sälja en massa element till dig om ett par år när du har tröttnat på att frysa
Jag råder dig dock varken till det ena eller det andra.
Det beror så mycket på olika förutsättningar och prioriteringar, vilket som är bäst.
För min del så hade jag en väldigt gammal och ineffektiv värmeanlägggning för pellets, som dessutom krävde mycket jobb.
Så jag är glad att jag bytte till värmepump.
För mig blev det även billigare.
Redigerat:
Har du pengar köp en med elektrisk tipp för det underlättar mycket wid hämtning och tippningJ Johan Sahlin skrev:
Ställ in en begagnad Pulsonex panna så har du värme mm kräver bara ett 50mm hål som slangen kommer ut igen ingen sotning mmA A.M SKÅNE skrev:Ok. Spännande. Men är gången att få en vvs att provtrycka elementen och sen ta beslut. Jag har möjlighet att sätta in en vedmantlad vedspis. Pellets är lite mer tricky men måste mura upp skorstenen ca 1,5 m då den är sänkt under taket och troligen glidgjuta den
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
Tjänster
Populärt i forumet
-
Bo i tält året om
Socialt & Projekt -
Källaren från 1969 blir som ny: målning!
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt -
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Socialt & Projekt