882 362 läst · 3 246 svar
882k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vet som sagt inte vad som lärs ut, jag gör bara så som det känns bra. Jag har varken utbildning eller certifikat i ämnet, men det känns ju bra att göra så i alla fall. Tar ju inte mycket längre tid heller, och det ser snyggare ut enligt mig.
Jag är nyfiken vad som är standard och hur det ska vara. Firman är ju godkänd enligt GVK och ska följa deras regler. Nu är det skurit ett X och på vissa ställen är de X'et för stort. Men jag vet inte om de är färdiga än, ifall det går att göra nått mer......
Färgdifferansen är inte acceptabel i mina ögon, det betyder inte att de ser på saken på samma vis dock! Vår mattläggare beställde ju mattan själv "grovskuren" för att få från samma rulle..
Ang rörgenomföringar vet jag faktiskt inte. Har undrat samma sak själv! Hos oss gjorde de som nån annan nämnde - litet hål typ värme mattan och pressade den över röret (tight). Men inga manchetter el liknande.. Vilket vi senare fick "äta upp" när vi skulle sälja huset.. nya ägarna (då tilltänkta..) kommenterade det med sin besiktningsman (bakom handfatet, för rören som kom ut genom väggen till kommoden/ i kommoden).. Och vi fick fixa sådana..även om det var "tätt o fint"..
Ang rörgenomföringar vet jag faktiskt inte. Har undrat samma sak själv! Hos oss gjorde de som nån annan nämnde - litet hål typ värme mattan och pressade den över röret (tight). Men inga manchetter el liknande.. Vilket vi senare fick "äta upp" när vi skulle sälja huset.. nya ägarna (då tilltänkta..) kommenterade det med sin besiktningsman (bakom handfatet, för rören som kom ut genom väggen till kommoden/ i kommoden).. Och vi fick fixa sådana..även om det var "tätt o fint"..
Fördelen i hela soppan är att jag inte betalt en krona annars hade det vart tungrott. Chefen var och tittade på jobbet innan vi skrev kontrakt och redan då visste han att det behövde skarvas så jag undrar vad som hänt.
Och hade vi sett det när mattan var lagd hade vi sagt till då men de tejpade täckpapp över hela golvet så vi såg det först nu.
För varje hantverkare jag kommer i kontakt med som konsument så inser jag att man får nog göra det själv om man vill ha det bra. Jag hade aldrig lämnat ett jobb så tattigt.
Och hade vi sett det när mattan var lagd hade vi sagt till då men de tejpade täckpapp över hela golvet så vi såg det först nu.
För varje hantverkare jag kommer i kontakt med som konsument så inser jag att man får nog göra det själv om man vill ha det bra. Jag hade aldrig lämnat ett jobb så tattigt.
Jag undrar detsamma faktiskt, mattan då speciellt.. 1 de kan väl inte ha tagit från två så olika rullar... 2. Innan de la på pappen borde de själva ha sett att det var FÖR stor skillnad på färgerna för att ens tro att det skulle vara ok.. :x
Oavsett om du haft lite otur, det finns bra oxå!
Det är bara svårt att hitta rätt i djungeln...
Oavsett om du haft lite otur, det finns bra oxå!
Det är bara svårt att hitta rätt i djungeln...
Jo det är nog 2 rullar för de la halva ena dagen och den andra halva nästa dag. De kanske insåg att de beställt för lite? För det är skillnad på mattan, inte bara en synvilla. Och sedan tejpade han golvet och blev sjuk. Sen var det en annan som tog över vägg-tapeten.
Problemet med rören till duschrören är att tapeten är skuren mer än vad blandarfästet täcker. Så tätskiktet är ju brutet.....
Vad gäller hantverkare vet jag att det finns många bra. Jag är en av dem själv . Och jag har jobbat med många bra. Men just rörläggare och badrumskillar har jag inga kontakter jag kan använda. Sen finns det bra och dåliga på firmorna med så man vet ändå inte vad man får. Slutar väll med att hantverkarkostnaden för badrummet blir 0kr och jag får göra allt själv :/
Problemet med rören till duschrören är att tapeten är skuren mer än vad blandarfästet täcker. Så tätskiktet är ju brutet.....
Vad gäller hantverkare vet jag att det finns många bra. Jag är en av dem själv . Och jag har jobbat med många bra. Men just rörläggare och badrumskillar har jag inga kontakter jag kan använda. Sen finns det bra och dåliga på firmorna med så man vet ändå inte vad man får. Slutar väll med att hantverkarkostnaden för badrummet blir 0kr och jag får göra allt själv :/
Redigerat:
Sådär skulle jag aldrig ha gjort en genomföring, oavsett om det nu är godkänt eller ej. Ser förjävligt ut om inte annat.
Du som är elektriker vet ju hur och varför man gör runda hål (typ med stjärnmejseln) istället för raka hål (som med en rak mejsel) i genomföringar till t ex IP54-dosor m.m. Jag tänker att det bör vara samma princip på våtrumsmattor för bästa tätningsresultat.
Du som är elektriker vet ju hur och varför man gör runda hål (typ med stjärnmejseln) istället för raka hål (som med en rak mejsel) i genomföringar till t ex IP54-dosor m.m. Jag tänker att det bör vara samma princip på våtrumsmattor för bästa tätningsresultat.
Nu när jag tittar närmare så är faktiskt alla genomföringar utom de i duschen enligt tillverkarens anvisning. De är lite dåligt limmat men det kanske de kan lösa i efterhand. Men problemet är lika stort fortfarande. Det är i duschen det MÅSTE vara tätt. Och mattan är skuren mer än vad blandarfästet täcker så den är ju i princip förstörd.....
Vs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det står, i gvks branschregler, att rör över XX mm i diameter ska man halsa, men de flesta mattläggare jag känner gör lika med alla rör.
Jag undrar om mattläggaren som la golvet är firmans "riktiga" läggar och den som satt väggen är en som oftast sätter tätskiktsmatta för då brukar det se ut så där, det fixar plattsättaren...
Fördelen med att vara en liten firma är att jag beställer mattor från min leverantör för varje badrum, jag ligger inte med några rullar på lager, då blir det inte som det blev på ditt golv.
Hålen i väggmattan går att lösa, bara att svetsa mattan där det var skuret för långt, sen kommer blandaren så du kommer aldrig att se det, färgskillnaderna i golvet går det aldrig att trolla bort.
Allt måste rivas, bård vägg och golv, allt lär spacklas igen, på väggarna följer pappen med så där blir det mycket jobb med rivning / spackling.
En sån färgskillnad vore möjlig ok under lavarna i en bastu efter man kollat med kunden.
Jag undrar om mattläggaren som la golvet är firmans "riktiga" läggar och den som satt väggen är en som oftast sätter tätskiktsmatta för då brukar det se ut så där, det fixar plattsättaren...
Fördelen med att vara en liten firma är att jag beställer mattor från min leverantör för varje badrum, jag ligger inte med några rullar på lager, då blir det inte som det blev på ditt golv.
Hålen i väggmattan går att lösa, bara att svetsa mattan där det var skuret för långt, sen kommer blandaren så du kommer aldrig att se det, färgskillnaderna i golvet går det aldrig att trolla bort.
Allt måste rivas, bård vägg och golv, allt lär spacklas igen, på väggarna följer pappen med så där blir det mycket jobb med rivning / spackling.
En sån färgskillnad vore möjlig ok under lavarna i en bastu efter man kollat med kunden.