Ramnemark Ramnemark skrev:
Nej isolerad skorsten vill man ju inte ha. Man borde väll egentligen kunna fylla med sand runt om? Jag tänkte mura/gjuta igen hålet som insatsslangen svänger ut igenom nere vid kaminen
Jo det går ju säkert, vermeculiten är ju lätt och fin att bära upp, det är inte sand 😄
Satt uppe på en skorsten och hällde i, var lite otäckt 😬
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det har varit dåligt med uppdateringar här men det har inte hänt så mycket heller. Var väldigt peppad på att börja med sovrummet när julledigheten började. Hann med en del men sen som vanligt går det en massa sjukdomar på jobbet/släkten och på nyårsdagen fick jag både halsfluss och ögoninflammation. Så just nu försöker jag bara bli frisk så jag kan börja jobba igen och efter det fortsätta på sovrummet.
I mellandagarna hann jag iallafall riva alla skivor, öppna en vägg och fixa el och sen stänga den igen.
I fredags fick jag hjälp av min snickare att byta fönster och altandörr. Inte helt optimalt när man är jättesjuk men med familjeliv osv så var nog det den enda chansen att få det gjort innan påsk. Det är kallt att öppna ett så stort hål i -11 och det gjorde mig inte friskare, men det blev gjort.
Fick även sålt det gamla dagen efter så det löste sig rätt bra :). Det är en otrolig värmeskillnad på de nya SP 3-glas fönstren mot de gamla 2-glas PVC (med fogskum som drevning). Elementet har gått på max hela tiden men vi har bara haft typ 17 grader där nu när det varit så kallt. Med de nya och med vanligt drev så håller vi 21-22 utan problem :)

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]

Det nya:

[bild][bild]

Och vi har flyttat in i klädkammaren under tiden 😂
Och så mycket vackrare med SP fönster istf PVC. Bra jobbat trots du inte var pigg
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ang vermaculiten så visst isolerar den men kan du få i max dim på röret så blir ju också mängden vermaculit minsta möjliga och du har åtminstone två nära anliggningar som sprider värme till murstenarna. Jag har installerat flera kaminer och den jag installerade i oktober fick jag verkligen kämpa när jag drog i röret i skorstenspipan för att nyttja maximalt möjliga diameter. Jag skulle inte tveka använda vermaculiten och det är en lösning som sotaren inte har några problem godkänna.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nej isolerad skorsten vill man ju inte ha. Man borde väll egentligen kunna fylla med sand runt om? Jag tänkte mura/gjuta igen hålet som insatsslangen svänger ut igenom nere vid kaminen
Kolla med din lokala sotare först, verkar vara lite olika bud i olika kommuner. Jag stoppade i ett rör i befintlig skorsten och allt var tätt vid provtryckning. Sotaren propsade ändå på att det skulle isoleras med vermikulit. Frågade om jag kunde fylla med cement men det gick inte heller. Lite tråkigt att isolera bort värmen från murstocken, men det var bara att följa rådet och få ombesiktning på just den biten.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
M Mr_Almer skrev:
Kolla med din lokala sotare först, verkar vara lite olika bud i olika kommuner. Jag stoppade i ett rör i befintlig skorsten och allt var tätt vid provtryckning. Sotaren propsade ändå på att det skulle isoleras med vermikulit. Frågade om jag kunde fylla med cement men det gick inte heller. Lite tråkigt att isolera bort värmen från murstocken, men det var bara att följa rådet och få ombesiktning på just den biten.
Sotardivor! Han som godkände min installation krävde galvad plåt under marmorbeläggningen framför kaminen.
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
S Senior skrev:
Sotardivor! Han som godkände min installation krävde galvad plåt under marmorbeläggningen framför kaminen.
Ja, marmor är ju erkänt eldfängt…
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Lite dåligt med uppdateringar här.
Jag har riktat upp golvet, dragit fram all el. Satt ångbroms och börjat regla upp för tilläggsisoleringen. Har även lagt in avlopp från ACn ner till brunnen i pannrummet så det funkar till sommaren. Lite kortlingar kvar och nästa helg blir det isolering och golvspån :)
 
  • Byggarbetsplats med isolering, träreglar, kabelrör och spridda verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under konstruktion, isolering uppsatt, verktyg på trägolv, utsikt mot snöig trädgård genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggisolering, elinstallationer, rör, trästomme, byggarbetsplats, verktyg, ISOVER-logotyp, konstruktion i progress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering, isolering på väggar, snö utanför fönstret, verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Utebelysning på plats.
Alla rör och slangar fästa
Golv uppreglat och alla kortlingar på plats.
Lagt första raden golvspån och imorgon läggs resten.

Ett tegelhus med svart tak, vit stege, altan, rutschkana och upphöjda odlingslådor i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tegelhus med vita fönster och taklampor tända i skymningen, renoveringsmaterial synligt, lekplatsdel i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tegelhus med tända ljus i fönstren under skymningen, gräsmatta i förgrunden, lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete pågår med isolering, träreglar, verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått lite nya uppgifter på jobbet med så eventuellt tar det lite mer tid än innan. Borde inte påverka sovrummet men grabbens rum som är näst på tur kanske får vänta lite.

Verkar som cirkeln blir sluten och jag ska iväg en sväng till Norge igen.
Började som elektriker i Halmstad, vidare som elektriker i Norge, vidare till On/Offshore jobb i Norge, tillbaka som elektriker i Halmstad och nu via firman i Halmstad jobba med modulbyggnader till offshore som ska slutmonteras i Norge/Scotland :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Va de gör mycket med lite belysning på en fasade ,, usch så drygt å behöva dra iväg så igen, kör du rotation då .?
 
R Rickard.lj skrev:
Va de gör mycket med lite belysning på en fasade ,, usch så drygt å behöva dra iväg så igen, kör du rotation då .?
Just upplägget i Norge är inte helt klart än. Vi jobbar åt Emtunga som precis flyttat till hamnen i Halmstad så detta är första projektet här. Modulen vi bygger är ställverket till den enorma vindkraftsparken som byggs utanför kusten i Skottland. Vi ska dra 46 ton kabel 😂. Jag ska leda 19 gubbar så lite mer ansvar än när jag jobbade i Norge sist.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Just upplägget i Norge är inte helt klart än. Vi jobbar åt Emtunga som precis flyttat till hamnen i Halmstad så detta är första projektet här. Modulen vi bygger är ställverket till den enorma vindkraftsparken som byggs utanför kusten i Skottland. Vi ska dra 46 ton kabel 😂. Jag ska leda 19 gubbar så lite mer ansvar än när jag jobbade i Norge sist.
Det blir ett spännande projekt och en bra huvudvärk ibland kan jag tänka mig 😅😂
 
Sen uppdatering men efter ett 7 timmars pass så är golvspånet på plats och allt isolerat. Man får mycket gjort när man är gräsänkling :)

Renovering av golv, isolering synlig, arbetsljus tänd, osäkra ledningar, obeboeligt utrymme, konstruktion pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, exponerad golvisolering, arbetslampa, delvis avlägsnat golv, byggstök, inomhusmiljö, öppen väggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett oinrett rum under renovering med isoleringsmaterial på väggarna och ett par gröna skor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omfattande byggarbetsplats inomhus, oupptäckta isolermaterial, arbetslampa, oavslutat projekt, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underkonstruktion av rum med isolering, ledningar, skivmaterial, verktyg och byggstädning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 21 till
  • Laddar…
Det tar sig, nu kan ni ju ta er en svängom därinne rent av :D
 
Snigla Snigla skrev:
Det tar sig, nu kan ni ju ta er en svängom därinne rent av :D
Osb och gips sen sist :)
 
  • Inomhus renoveringsprojekt, oavslutat rum, gipsskivor, verktyg på golvet, elektriska installationer synliga, och en stegpall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obyggd vind med gipsskivor, byggmaterial, verktyg, stege och nivelleringsinstrument. Renoveringsprojekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete inomhus, gipsskivor, verktyg, dammsugare, kablar, stegar, väggar, byggmaterial, elinstallation, dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Utebelysning på plats.
Alla rör och slangar fästa
Golv uppreglat och alla kortlingar på plats.
Lagt första raden golvspån och imorgon läggs resten.

[bild][bild][bild][bild]

Har fått lite nya uppgifter på jobbet med så eventuellt tar det lite mer tid än innan. Borde inte påverka sovrummet men grabbens rum som är näst på tur kanske får vänta lite.

Verkar som cirkeln blir sluten och jag ska iväg en sväng till Norge igen.
Började som elektriker i Halmstad, vidare som elektriker i Norge, vidare till On/Offshore jobb i Norge, tillbaka som elektriker i Halmstad och nu via firman i Halmstad jobba med modulbyggnader till offshore som ska slutmonteras i Norge/Scotland :)
Roligt att se någon annan belysning än dom klassiska "dubbelkvastarna" som svenskarna verkar ha förälskat sig i fullständigt. Snyggt!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.