A Anderscurl skrev:
Jag har en sådan stege som du har och fick ok på den vid senaste sotningen. Men ett önskemål om en platå att stå på uppe vid sotning. Min enda rekommendation är att ha en öppen dialog med sotaren.
Tror det kan bli riktigt snyggt så som du skissat. Men jag hade nog velat vinkla insatsen och tegelväggen lite mot hallen till för att inte ha känslan av att den står så nära walk-in-closet väggen.
Sen angående insatser eller inte har jag dålig koll. Men hade spontant försökt få till det med en lagom vinklad inmurningsstos till befintlig rökkanal och på så vis bättre kunna ta tillvara den murade skorstenen som värmelager.
Jag hade helst sluppit insatsrör men jag vet inte om eller hur man gör isåfall? Sen när det gäller vinkel på vägg så blir det svårt med rökkanalen då den går längst ut mot hallen, alltså vinklar du bort kaminen blir den ännu längre ifrån med skarpare böj på rökröret
 
S sinuslinus skrev:
[länk]

Här har du inspiration. 😉
Det känns onödigt. Jag är ganska säker på att skorstenen är i väldigt fint skick. Men hur ansluter man en insats så den går att sota hela vägen utan ett insatsrör? 🤔
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
Är väl bara att mura in en stos och stoppa in ett rökrör mellan stosen och insatsen? Och sen sota inifrån insatsen.
Insatsröret sätter man i kanalen när den är otät.
 
S sinuslinus skrev:
Är väl bara att mura in en stos och stoppa in ett rökrör mellan stosen och insatsen? Och sen sota inifrån insatsen.
Får kolla med besiktningsmannen. Jag har väldigt lite erfarenhet kring detta
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag hade helst sluppit insatsrör men jag vet inte om eller hur man gör isåfall? Sen när det gäller vinkel på vägg så blir det svårt med rökkanalen då den går längst ut mot hallen, alltså vinklar du bort kaminen blir den ännu längre ifrån med skarpare böj på rökröret
Jag tänker att man får ansluta röret högre upp i rökkanalen med en dubbel krök. Lite som när man förlägger utanpåliggande kabel i ett skarpt hörn. Inmurningsstosen hamnar då rakt upp i rökkanalen och inte i 90graders vinkel mot den.
Så anslöts vår insats i gamla öppna spisen. Då anslöts inmurningsstosen rakt underifrån i rökkanalen och gjöts in via ett hål som togs upp ovanför som sedan murades igen.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Får kolla med besiktningsmannen. Jag har väldigt lite erfarenhet kring detta
Vad är det för besiktningsman?

Butiken som säljer kan förklara hur du ska göra och visa vilja rör du behöver. Sen har de nog tips om en sotare som du kan använda och som kan ge råd.
Tipset är att täthetstesta kanalen innan du börjar bygga och då kan sotaren ge råd vid det tillfället.
 
S sinuslinus skrev:
Vad är det för besiktningsman?

Butiken som säljer kan förklara hur du ska göra och visa vilja rör du behöver. Sen har de nog tips om en sotare som du kan använda och som kan ge råd.
Tipset är att täthetstesta kanalen innan du börjar bygga och då kan sotaren ge råd vid det tillfället.
Det är en besiktning av den lokala sotaren. Mest för att gå igenom förutsättningarna, mina tankar och lösningar så jag inte står i slutet med något som inte är godkänt.
Jag vet inte vart jag ska köpa kaminen än. Vill få startbesked från kommunen innan jag sätter igång. Det finns ingen butik i Halmstad mer än Elda, vilka jag undviker av flera anledningar. Jag får eventuellt köpa den online eller i en annan stad.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är en besiktning av den lokala sotaren. Mest för att gå igenom förutsättningarna, mina tankar och lösningar så jag inte står i slutet med något som inte är godkänt.
Jag vet inte vart jag ska köpa kaminen än. Vill få startbesked från kommunen innan jag sätter igång. Det finns ingen butik i Halmstad mer än Elda, vilka jag undviker av flera anledningar. Jag får eventuellt köpa den online eller i en annan stad.
Okej, vad bra. Då kan du ju få svar på alla dina frågor. 👍
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag hade helst sluppit insatsrör men jag vet inte om eller hur man gör isåfall? Sen när det gäller vinkel på vägg så blir det svårt med rökkanalen då den går längst ut mot hallen, alltså vinklar du bort kaminen blir den ännu längre ifrån med skarpare böj på rökröret
Har du en panna eller är kanal 1 i murstocken ledig?
Är den ledig kan den väl passa bra om man vinklar muren/kaminen något. Då blir det typ rakt bak.
Som föregående talare hade jag nog också förespråkat en liten vinkling så att den inte känns så inpressad mot en vägg.

Varför du skulle behöva en insatskanal förstår jag inte?

Hos oss nöjer sig sotaren med de takstegen som sitter närmast murstocken att stå på vi sotning.
 
M Mardigan skrev:
Har du en panna eller är kanal 1 i murstocken ledig?
Är den ledig kan den väl passa bra om man vinklar muren/kaminen något. Då blir det typ rakt bak.
Som föregående talare hade jag nog också förespråkat en liten vinkling så att den inte känns så inpressad mot en vägg.

Varför du skulle behöva en insatskanal förstår jag inte?

Hos oss nöjer sig sotaren med de takstegen som sitter närmast murstocken att stå på vi sotning.
Kanal 1 är ju längst bort ifrån kaminen igenom en friskluftskanal.
Den har dessutom ett ingjutet 40 eller 50 rör så det räcker inte till en kamin. Det finns bara en stor rökkanal att använda tyvärr.
Jag vet inte hur man sotar igenom en 90 graders böj men det kanske inte är något problem? Men eftersom den blir inmurad kommer man inte åt det efteråt så därför bör det ju vara enkelt att sota lång tid framöver.
 
90 graders böj skulle jag också undvika. Men att med två 45 graders få till mjuk övergång. Eller andra vinklar som matchar bör den vinklade rökrörs utgångspunkten på kaminen kunna ge en fullt sotningsbar kanal.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Kanal 1 är ju längst bort ifrån kaminen igenom en friskluftskanal.
Den har dessutom ett ingjutet 40 eller 50 rör så det räcker inte till en kamin. Det finns bara en stor rökkanal att använda tyvärr.
Jag vet inte hur man sotar igenom en 90 graders böj men det kanske inte är något problem? Men eftersom den blir inmurad kommer man inte åt det efteråt så därför bör det ju vara enkelt att sota lång tid framöver.
Hm har nog misstolkat bilderna om du hade behövt gå igenom en kanal till andra sidan murstocken för att komma till 1an. Men ja 40-50 mm är för litet. Dock är jag ganska säker på att det räcker med en halvstenskanal till kaminen. Men används de andra kanalerna redan så blir det svårt.
Antar att de används för frånluft?
90 gradersböj i botten på rökkanalen ut mot kaminen är väl inga problem men 90 gradare horisontellt sen ska man nog passa sig för.

När vi satte in kamin så använde vi en gammal frånluftskanal i murstocken.
Vi fejkbreddade murstocken också för att få kaminen i centrum på murstocken.
 
M Mardigan skrev:
Hm har nog misstolkat bilderna om du hade behövt gå igenom en kanal till andra sidan murstocken för att komma till 1an. Men ja 40-50 mm är för litet. Dock är jag ganska säker på att det räcker med en halvstenskanal till kaminen. Men används de andra kanalerna redan så blir det svårt.
Antar att de används för frånluft?
90 gradersböj i botten på rökkanalen ut mot kaminen är väl inga problem men 90 gradare horisontellt sen ska man nog passa sig för.

När vi satte in kamin så använde vi en gammal frånluftskanal i murstocken.
Vi fejkbreddade murstocken också för att få kaminen i centrum på murstocken.
 
  • Handritad skiss av skorstenssektion med anmärkningar och mått angivna, skala 1:20.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en platt takyta med tre kvadratiska hål för plantering, sedd genom ett öppet fönster med skyddsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ligger golvvärmen och även golvgips på.
Målaren börjar på måndag och rörläggaren ska provtrycka golvvärmen senare i veckan.
Idag hämtades även vindstrapp som ska in i sovrummet. Det närmar sig :)
 
  • Installationsfas av golvvärme med reflekterande isolerplattor och rör före golvgipsläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvvärme under golvgips med synliga värmeslingor och verktyg på ett nyrenoverat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael.S och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.