S sinuslinus skrev:
Det är väl därför hans fru utbildar sig till elektriker så att det blir ordentligt gjort hemma. 🤔
🤗
Hon är certifierad elektriker sen 2 veckor tillbaka nu. Tiden går snabbt :)
 
  • Gilla
  • Älska
Åsa Lund och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jo alla projekt har ju sina utmaningar, vi har kunnat ordna ny dragning på utsidan då vi bytte fasaden :)
Men förstår problemen med valv, lite samma problem i källaren vi också :)
Jag får ju dra med allt som ska ner i källaren samtidig som jag gör rummen uppe nu pga valvet så det gäller att ha koll på 230kvm med vatten, el, larm, data och framtida ev lösningar samtidigt. Det är därför det går så långsamt 😳
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hon är certifierad elektriker sen 2 veckor tillbaka nu. Tiden går snabbt :)
Så då är det snart hon som stökar ner och du som får städa efteråt då.
😉
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Så då är det snart hon som stökar ner och du som får städa efteråt då.
😉
Hon har fullt upp att städa efter sin man på kvällstid och kollegor på dagtid :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hon har fullt upp att städa efter sin man på kvällstid och kollegor på dagtid :)
Jag kanske misstolkar dig men det där var en riktig mansgris-kommentar. 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
jockeping och 2 till
  • Laddar…
Om någon är lite nyfiken så har jag precis lagt in alla kvitton och så här långt har alla renoveringar kostat 617 817kr i skrivande stund. Nästan ingen betald arbetskostnad så över 600 i material. Mycket pengar men samtidigt så har det gjorts rätt mycket :)

Idag är det Black Friday och då råkade jag beställa ett PS5. Lite nöje får man unna sig ;)
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 18 till
  • Laddar…
Kostar o ligga på topp.. men som sagt - inget är gratis och allt kostar! Man får ju bara hoppas att man i slutänden valt att investera pengarna rätt :)

Dvs att allt funkar, blir som man föreställt sig och man är nöjd där man bor! Sedan är det såklart plus i kanten att man ev får tillbaka investeringen OM man får för sig att sälja!

Vi sa alltid att vi inte bryr oss om vad vi pytsar in här på gården så länge vi trivs! Men det var så dags.. nu har man ju gått i blivit snål! haha.. (de andra husen vi haft har vi alltid tänkt på att man inte ska köpa vissa saker, lägga för mycket pengar osv.. för att vi skulle inte få tillbaka det om vi sålde)
 
Det har varit dåligt med uppdateringar här men det har inte hänt så mycket heller. Var väldigt peppad på att börja med sovrummet när julledigheten började. Hann med en del men sen som vanligt går det en massa sjukdomar på jobbet/släkten och på nyårsdagen fick jag både halsfluss och ögoninflammation. Så just nu försöker jag bara bli frisk så jag kan börja jobba igen och efter det fortsätta på sovrummet.
I mellandagarna hann jag iallafall riva alla skivor, öppna en vägg och fixa el och sen stänga den igen.
I fredags fick jag hjälp av min snickare att byta fönster och altandörr. Inte helt optimalt när man är jättesjuk men med familjeliv osv så var nog det den enda chansen att få det gjort innan påsk. Det är kallt att öppna ett så stort hål i -11 och det gjorde mig inte friskare, men det blev gjort.
Fick även sålt det gamla dagen efter så det löste sig rätt bra :). Det är en otrolig värmeskillnad på de nya SP 3-glas fönstren mot de gamla 2-glas PVC (med fogskum som drevning). Elementet har gått på max hela tiden men vi har bara haft typ 17 grader där nu när det varit så kallt. Med de nya och med vanligt drev så håller vi 21-22 utan problem :)

Rum med skogstapet, trägolv, dammsugare, möbler, växter och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med altandörr, fönster, trädgårdsutsikt, radiator, bordlampa, krukväxter, liten pall, oavslutad renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stort fönster och en vit dörr på en tegelvägg, grå himmel reflekteras, dämpat dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med träpaneler, ledningar och en elektrisk installation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med träpaneler och en demonterad vit dörr liggande på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg, tomrum, golv, verktyg, elektriska installationer, stege, skor, renoveringsprojekt pågår, inomhus, kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nya:

Trärumsinteriör med fönster, utsikt över snö, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelfasad husentré med vit dörr, fönster, snörester, och avlagda brädor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vi har flyttat in i klädkammaren under tiden 😂
 
  • Renovering pågår: oavslutade gipsskivor, exponerade kablar, verktyg på golvet, synlig dörr till sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson och 9 till
  • Laddar…
Fint! Så rummet är nygjort? Annars flyttades jag tillbaka till -74 med den fondtapeten 😁

Och jag gillar den, saknar bostadsrätten vi hade då. Vår första ”riktiga” lägenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Fint! Så rummet är nygjort? Annars flyttades jag tillbaka till -74 med den fondtapeten 😁

Och jag gillar den, saknar bostadsrätten vi hade då. Vår första ”riktiga” lägenhet.
Fondtapeten och golvet är nyare än resten iallafall. Där var en hemsk blå tapet bakom skogsmotivet. Motivet var väll ändå helt okej även om jag inte hade valt det i dagens läge. Frugan har valt någon blå-mönstrad tapet istället :)
 
  • Art deco-inspirerad tapet, blå och guld, webbsida, betygsstjärnor, produktbeskrivning, "Lägg i varukorg"-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Tjusig tapet, har spanat på den i annan färg själv 👌 blev bra med nya balkongdörren o fönstret med !

Den gamla trädtapeten där.. hade vi i sovrummet i källaren (fondvägg bakom sängen) på förra huset 👍😊 även om de är lite hm.. sjuttiotal.. så är de lite mysiga på nått skumt sätt haha 😊 (vi tog ner den, det sista vi gjorde innan visning..)

krya på dig!
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Ut med golvet idag. Snart är det äntligen dags för att börja sänka och rikta upp ett bjälklag igen 😂😳.

Ett rum under renovering med träväggar, verktyg och renoveringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum, oskyddat golv, verktyg och kablar synliga, oupplyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altandörr och fönster är plåtade med, skönt att hålla vädret på rätt sida :).

Husfasad med tegel, vit ytterdörr, fönster, trappsteg och reflekterande ytor under mulet väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även köpt provisoriska brandlarm på biltema tills mitt SPC blir inkopplat efter att farbrorns lantställe brann ner i veckan. Inte riktigt tänkt på det innan.

Inomhusrum, träbjälklag i taket, rökdetektor, taklampa, fönster med gardiner, konst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikväll/Natt fortsatte jag fundera på kaminen. Jag har velat fram och tillbaka om vi ska ha en fristående eller inbyggd insats. Men efter att ha läst manualen till kaminen jag tänkt (Jötul I520) så har jag väll kommit fram till att det inte är så svårt att installera den själv. Hela väggen ska ju muras med tegel även insatsen blir inbyggd. Det kändes svårt att få till installation och murning av olika killar/företag men nu när jag tänker göra det själv så blir det lite lättare att få till det ihop med muraren. Frågan är väll hur man går vidare? Jag tänkte följande:
1. Ringa in en besiktningsman/brandskyddskontroll som får titta på murstock och tak och förutsättningarna inne. Kanske få ett utlåtande av hen på att det går osv.
2. Skicka in bygganmälan till kommunen
3. Ta in offerter på kaminen
4. Ordna med insatsrör och Vermiculite (antar att det behövs eftersom man måste kunna sota hela vägen till kaminen.
5. Installera kaminen i samarbete med muraren så inget krockar eller är i vägen
6. Besiktiga när det är klart

Låter det som en idé?
 
  • Oavslutat byggprojekt med oslipade träplankor och en oputsad tegelvägg med en öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt: oavslutad tegelvägg, tomma hyllor, träplankor, öppen skorsten, rörande modern och rustik stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Låter som en bra plan du har. 👌

//AA
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Nackdelen är väl att vermeculiten isolerar mellan rör och murstock så den blir inte varm...
Finns en bra tråd om att putsa skorstenen invändigt, glidgjutning, men mer jobb kanske du inte vill ha 😄
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nackdelen är väl att vermeculiten isolerar mellan rör och murstock så den blir inte varm...
Finns en bra tråd om att putsa skorstenen invändigt, glidgjutning, men mer jobb kanske du inte vill ha 😄
Nej isolerad skorsten vill man ju inte ha. Man borde väll egentligen kunna fylla med sand runt om? Jag tänkte mura/gjuta igen hålet som insatsslangen svänger ut igenom nere vid kaminen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.