A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Undrar om jag fick med alla dosor :thinking:
Högtalare bakom på vägg eller i tak?
 
A Alfons3301 skrev:
Högtalare bakom på vägg eller i tak?
Högtalaruttag så kablaget är dolt men ett blygsamt Logitech Z906 surroundsystem sen som skruvas i taket. Blir exakt som vardagsrummet i gamla huset

Så här såg det ut i gamla huset:
 
  • Vardagsrum med inbyggd blå skåpvägg, TV och surroundhögtalare i taket, möblerat med växter och soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Högtalaruttag dolt i möbel med öppen lucka som visar ett subwoofer högtalare, i ett modernt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med högtalaruttag och vita paneler intill en mörk dörrkarm, bredvid ett runt vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Nästan alla slangar i väggen. Blir 5st till tror jag :crysmile:
 
  • Vägg med isolering och rörinstallationer för VVS, fem ytterligare rör planerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Du har inte lust o göra en förklaringskarta eller vad man ska kalla det? :rofl:
Snart dags o spåra in allt till våran tvvägg också, men har dålig koll på allt. Tänkt sätta uttag, data nertill, även bakom tvn. 50 tomslang för att ösa ner hdmi, o annat skit.
Vad är allt till, samma antar jag + högtalare o belysning? :D
 
Högtalare, data i alla skåp, ström i alla skåp, 32 rör till alla skåp för hdmi. Sen är det utebelysning, ett rör till givaren till Fjärrvärmen, ett rör för larm, ett rör för skymningsrelä, två dosor till belysning i vitrinskåpet.
 
  • Vägg med komplex installation av el och rör för multimedia och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Lite har man fått gjort. Ganska bökigt att få ut dosorna bra i plyfan. Åkte till min kompis och lånade ett par hole-in-one så nu har jag 7st, vilket egentligen är en kort. Fick även låna en gipsautomat på obestämd tid :)

Vägg under renovering med isoleringsmaterial, utskurna uttag för elinstallationer och synliga reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt: vägg med plyfa, eldosor, isolering och rörinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zlingo och 12 till
  • Laddar…
Såklart bra att du är noggrann, men är det verkligen nödvändigt att va så noggrann med håltagning för dosorna?
Jag brukar köra med sticksågen i plyfan eller osb och sen hole-in-one och hålsåg i gipsen.
 
maah maah skrev:
Såklart bra att du är noggrann, men är det verkligen nödvändigt att va så noggrann med håltagning för dosorna?
Jag brukar köra med sticksågen i plyfan eller osb och sen hole-in-one och hålsåg i gipsen.
Jag brukar köra med ett eller 2 knäpp större hålsåg i osb, sen hole in one i gipsen
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Såklart bra att du är noggrann, men är det verkligen nödvändigt att va så noggrann med håltagning för dosorna?
Jag brukar köra med sticksågen i plyfan eller osb och sen hole-in-one och hålsåg i gipsen.
Nej det är inte nödvändigt. De flesta snickarna jag stöter på i jobbet kör 80 fräs i plyfan. Men jag tycker allt blir lite mer stumt om man kör med rätt storlek. Det kan vara svårt att träffa centrumhålet i hålsökaren genom plyfan så jag brukar borra med ett 13mm borr där magneten tycker centrum är och sen kör hålsågen när centrumborret kan ligga och vila i centrumhålet i hålsökaren. Annars kan det hända att man är lite snett och borrar ett nytt hål genom magneten :crysmile:
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Bra tips (y)
Ja genom plyfa kan det vara lite lurigt att träffa exakt rätt.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nej det är inte nödvändigt. De flesta snickarna jag stöter på i jobbet kör 80 fräs i plyfan. Men jag tycker allt blir lite mer stumt om man kör med rätt storlek. Det kan vara svårt att träffa centrumhålet i hålsökaren genom plyfan så jag brukar borra med ett 13mm borr där magneten tycker centrum är och sen kör hålsågen när centrumborret kan ligga och vila i centrumhålet i hålsökaren. Annars kan det hända att man är lite snett och borrar ett nytt hål genom magneten :crysmile:
Så gör jag också. En av mina apparatmagneter har nog 3 hål off-center
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Idag har det inte hänt så mycket. Hjälpte en kompis i hans hus och sen varit ute och ätit med frugan. När jag kom hem skämdes jag lite över att jag inte gjort något på huset så jag började skruva ihop centralen. Saknas lite säkringar men annars börjar den ta sig :)

En öppen elcentral med flera rader av säkringar och jordfelsbrytare, delvis ihopskruvad med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och utebelysningen kommer styras från mediacentralen som även får husera transformatorn.

Inre delen av en elcentral med olika komponenter som Plejd-enheter, kabelstegar och transformator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frugan och svärmor har varit duktiga och grävt upp en rot på drygt 150kg. Nu är det tydligen mitt ansvar att frakta bort den :crysmile:

Uppgrävd stor trärot som väger ca 150 kg bredvid ett staket och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Klart att det är ditt ansvar :rofl: de har hjälpt dig att få loss den så du kan göra klart :cool:
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Det så kallade ROT-bidraget?

Härlig elinstallation, så vill man ju ha det runt tv:n!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Lite kul när frugan pluggar och läser Cad. Tyvärr är det nog en väldigt gammal version då det är mycket buggar, men vi har ritat upp huset och börjat rita elritningar som kan vara gött att ha sen :)
 
  • CAD-ritning av en husplan med rum, möbler och elritningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.