406 716 läst · 1 355 svar
407k läst
1,4k svar
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Idag har det borrats för spottar i duschen i källaren och badrumsfläkt. Man får faktiskt ge lite cred till Biltema. Deras hålsåg för tegel orkade hela vägen igenom valvet (14cm betong). Jag blev lite slarvig på slutet därav ”kakan” i taket. Hade jag haft lite mer tålamod så hade nog hålet blivit bra
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Inga stora steg framåt men det har jobbats några timmar varje dag i påsk.
Har spacklat och målat taket i duschen i källaren. Blev mycket bättre än undertaksplattorna.
Har även sågat ut för där stolpen ska in för att bära upp avväxlingen som sedan limträt ska vila på. Ska flytta väggen vid kaminen lite så tar både hängslen och livrem. Innerväggarna består av liggande reglar med 15mm råspont på varje sida. Jag förstår inte hur det kan bära upp något. Men takstolarna är bara 120mm så väggarna måste bära upp det.
Nu börjar vi tömma matrummet och jobbar oss vidare
Har spacklat och målat taket i duschen i källaren. Blev mycket bättre än undertaksplattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även sågat ut för där stolpen ska in för att bära upp avväxlingen som sedan limträt ska vila på. Ska flytta väggen vid kaminen lite så tar både hängslen och livrem. Innerväggarna består av liggande reglar med 15mm råspont på varje sida. Jag förstår inte hur det kan bära upp något. Men takstolarna är bara 120mm så väggarna måste bära upp det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu börjar vi tömma matrummet och jobbar oss vidare
Logga in
Skapa konto
70x70 stolpar på plats. Tanken är då att lägga ett limträ mellan stolparna (på vinden) som sedan ska stödja ett limträ som jag hänger takstolarna i. Väggen tas bort och byggs en ny delvis bärande 1m till vänster. Då borde det vara safe att riva väggen. Kanske lite väl seriöst men man vill att det håller sig rakt
Inte så mycket hos oss men frugan utbildar sig till elektriker och hennes föräldrar renoverar sin lill-toa. Jag fick vara lite handledare när hon la sin första golvvärmeslinga. Inget direkt konstverk men helt okej (slingan är mindre pga envis svärfar i kombination med en gratis slinga från jobbet). Hälften av mina kollegor har aldrig lagt en slinga så det är ett steg framåt
Jag hade då inte velat vara utan i duschen.Ramnemark skrev:Inte så mycket hos oss men frugan utbildar sig till elektriker och hennes föräldrar renoverar sin lill-toa. Jag fick vara lite handledare när hon la sin första golvvärmeslinga. Inget direkt konstverk men helt okej (slingan är mindre pga envis svärfar i kombination med en gratis slinga från jobbet). Hälften av mina kollegor har aldrig lagt en slinga så det är ett steg framåt
Värt att tillägga, svärföräldrarna sover i drygt 16 grader och har inte ens elementet som är i badrummet på. Svärmor vill säkra att hon kan få lite värme när hon är ännu äldre och envisa svärfar inte finns längreJonatan79 skrev: