Åsa Lund
Mitt i händelsernas centrum. Bästa platsen!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Framåt marsch.

Tror där är råspont på golvet med sen är mysfaktorn toppad :)
 
  • Rum under renovering med råspont på golvet och väggarna, dammsugare och ett par gröna skor vid dörröppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ramnemark Ramnemark skrev:
Framåt marsch.

Tror där är råspont på golvet med sen är mysfaktorn toppad :)
Furu-hell :rofl:
Fast gran egentligen...
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Visst var det så.
Har dragit upp alla dyckert med vilket tog längre tid än golvet. Men har inte lust att trampa på någon med mina foppatofflor :cool:.
Tänk hur många tusen dyckert det sitter i huset :crysmile:
 
  • Renoverat rum med nypolerat trägolv och väggar, synliga kablar och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Greatstomp och 8 till
  • Laddar…
"I det här rummet hade NN varit inlåst i 20 år."
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Visst var det så.
Har dragit upp alla dyckert med vilket tog längre tid än golvet. Men har inte lust att trampa på någon med mina foppatofflor :cool:.
Tänk hur många tusen dyckert det sitter i huset :crysmile:
Och tänk nuföärtiden när många snillen har spik/dyckertpistoler :D
Stackars den som ska renovera efter :D
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och tänk nuföärtiden när många snillen har spik/dyckertpistoler :D
Stackars den som ska renovera efter :D
Jag tog knappt 50% av dyckterten ur golvet och det var säkert runt 1000st. Det satt lika många i väggarna och taket. Kanske 6-7000 dyckert i bara köket? Spikat med 5cm mellanrum längs ytterkanterna och ett par rader med cc10. Som tur är är det enkelt att lossa :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Det går framåt. Tar loss golvplankorna utan att ta sönder sponten så kan jag ev återanvända det i väggen med tanke på nuvarande OSB-priser :)
 
  • Renoveringsrum med trägolv upptaget för att avslöja bjälkar och isolering, brukat trä staplat mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael.S och 14 till
  • Laddar…
Kli!

Nu börjar man se vart allt går. Verkar som avloppet till köket är inmurat i väggen till bastun. Vattenrören till badrummet i källaren är inmurade i väggen till duschen. Inte helt optimalt då vattnet ska dras om. Får se med rörläggaren om lösningar på det.

Vatten, avlopp, värme, vent och el ska bli nytt

Renoveringsprojekt som visar upprivet golv med exponerade vattenrör och avloppsrör, tomma reglar och träspänen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade även något som jag inte riktigt vet vad det är. Jag har sett getingar flyga in vid fönstret. Kan de vara dem som lämnat spår?

Rörledningar och isoleringsmaterial på ett grovt byggprojektsgolv, tecken på skadedjur nära träväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael.S och 4 till
  • Laddar…
Börjat plocka ner råsponten från innerväggarna som ska bort. Verkar som huset kom i moduler om man ser till innerväggarna. Det verkar vara liknande system i den väggen som jag trodde var bärande, men detta system kan väll inte bära något? Jag ska inte ta bort den bärande väggen ändå men som sagt det borde inte bära så mycket? :thinking:
 
  • Renoveringsarbete med avlägsnad råspont från vägg i modulhus, stege och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg i en byggnad delvis klädd med råspont, synliga modulkonstruktioner och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael.S och 6 till
  • Laddar…
Maler på. I duschen i källaren satt någon typ av innertak. Oklart varför då de inte täcker något och bara gjorde det fulare. Tanken är att spackla till det, få in några små spottar och dra om elen nu när golvet är uppe ovanför. Ska försöka få dit en badrumsfläkt med.

Renoveringsprojekt av ett duschrum med borttaget innertak och synliga spackelfläckar samt en igångsatt taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källardusch med borttaget innertak som exponerar släta spackelfläckar och befintlig belysningsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr går vattenrören inmurade i väggen ner och eftersom vi ska dra om vattnet så hade man velat ha ett bra ställe att skarva på. Får fundera vidare på det :sweat:.

Källardusch med kaklade väggar, handdukar på duschkabin och grön krukväxt över fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även rycka ut till mina föräldrar igår för deras billaddare inte fungerade. Visade sig att RKn i fasadskåpet brunnit av och inte ledde ström. Måste varit dålig kontakt mot åskskyddet.

Närbild på en skadad elkabel med brända trådar och isolering, hållen framför en stenlagd gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en elcentral med synliga elkablar och en RK (residual current device) där en kontakt visar tecken på brännskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Maler på. I duschen i källaren satt någon typ av innertak. Oklart varför då de inte täcker något och bara gjorde det fulare. Tanken är att spackla till det, få in några små spottar och dra om elen nu när golvet är uppe ovanför. Ska försöka få dit en badrumsfläkt med.

[bild] [bild]

Tyvärr går vattenrören inmurade i väggen ner och eftersom vi ska dra om vattnet så hade man velat ha ett bra ställe att skarva på. Får fundera vidare på det :sweat:.

[bild]

Fick även rycka ut till mina föräldrar igår för deras billaddare inte fungerade. Visade sig att RKn i fasadskåpet brunnit av och inte ledde ström. Måste varit dålig kontakt mot åskskyddet.

[bild] [bild]
Om du ska behålla det gamla badrummet hade jag lagt lite pengar på att dra utvändiga rör i det då kan du skarva på övervåningen korrekt uppe vid taket men det kanske inte är aktuellt
Annars får du behålla de gamla rören och förbereda för nytt som du kan koppla på senare
Härligt med gammalt (y):rofl:
 
Jag kan inte behålla de gamla rören eftersom jag ska dra nytt till köket, och badrummet och köket är skarvat i golvet. Jag hade tänkt att dra ner nya synliga i badrummet men problemet är att komma åt de gamla rören som är inmurade och påskarvade inuti väggen mellan dusch och badrum. Kopplar jag på mig från annat håll så trycksätts rören upp i golvet ändå
 
Åsa Lund
Den grå ledningen i din mammas laddare är det hål på. Vad gör man åt sånt?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Den grå ledningen i din mammas laddare är det hål på. Vad gör man åt sånt?
Ja den är med bytt. Den bruna var så varm så den har smält igenom till den grå, dock utan kortslutning så inga säkringar hade gått. Hade de inte märkt det på billaddaren så hade det kunnat gå lång tid innan de märktes då belysning, värmepump, kylskåp osv gick på de andra faserna och fungerade :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.