Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det här huset sökte jag upp själv (tyvärr skickar ingen bilder på arkitektritade hus till oss med hopp om gratis reklam, det hade i och för sig varit trevligt!). Jag tycker att det finns något att inspireras av och lära av de allra flesta husbyggen.

Det är inte alla som vill avslöja sitt medlemsnamn i det redaktionella.

Men jag inser att jag har varit otydlig. Nu har jag skrivit in tydligare i våra användarvillkor/diskussionsregler vad som gäller för artikelkommentarer, §4.6. [länk]
Jag uppskattar dessa artiklar som ett komplement till vad forumet i övrigt erbjuder. Allra bäst gillar jag artiklarna när ni pratat med beställaren och eller arkitekten, byggaren med flera.

• Gilla
Andreas_jti och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar det, särskilt invändigt. Småsaker, som att man inte kostat på sig en dusch uppe förvånar, men annars tycker jag att de lyckats väl. Lite parkett på golven, färg på väggarna samt maffiga lampor och tavlor så går det nog att bo där! :D

Sen är det förstås det där med det målande språket om anpassning till miljön. Klart det klappar folk mothårs när det så tydligt syns att man gör allt annat än anpassar sig till det befintliga.

Bland det finaste moderna hus som visats på BH. Balansen mellan trä och betong är smutt!

sen undrar jag om det blir hemtrevligt eller gör sig huset bäst på bild när det är rent, utan stök och folk.
Men så känner jag ofta för moderna hus att de kanske funkar bäst i bild :)

• Gilla
Kaiser_Franz och 1 till
  • Laddar…
Hade varit intressant att veta tillverkaren av betongkompositskivorna som sitter på insidan.

• Gilla
knightpete
  • Laddar…
Jag har alltid varit förjust i betong (vet inget om dess fördelar eller nackdelar för ett bostadshus) och skulle gärna ha ett hus med några av de drag man kan se i bilderna. Men jag ogillar skarpt detta med att ha glas ända ned till golvet, tycker det ser fuit ut och undrar om det blir någon värmeförlust med så enorma glasväggar.

Fario Fario skrev:
Jag har alltid varit förjust i betong (vet inget om dess fördelar eller nackdelar för ett bostadshus) och skulle gärna ha ett hus med några av de drag man kan se i bilderna. Men jag ogillar skarpt detta med att ha glas ända ned till golvet, tycker det ser fuit ut och undrar om det blir någon värmeförlust med så enorma glasväggar.
Det blir inte större värmeförlust för att fönstren går ner till golvet, beror på hur man bryter köldbryggorna och det har lite med placeringen att göra. Det finns idag fönster som har U-värden kring 0,6 (vanligast är 0,9-1,2) en vanlig isolerad vägg idag har typiskt mellan 0,09-0,15 (200mm tjock vid pir/pur och 400mm tjock vid stenull) så ju större yta med fönster ju tjockare isolering i väggar/golv/tak måste tillskapas för att kunna få energibalansen enligt kraven i BBR att uppfyllas. En tumregel är/har varit att 15-20% glas är enkelt att klara med normal tjocklekar. Väderstreck på fönster spelar en liten roll men inte så mycket i energiförlust men i exempelvis tillförd värme/ljus från solen. Detta är en del av arkitektens jobb att se till att designen uppfyller kraven vid bygglov. Det finns dock något som gör att man kan komma runt kraven i vissa kommuner och det är att i bygglovet bocka i rutan att man avser uppgöra ett fritidshus. Då har ibland kommuner enklare krav på energi och tillgänglighet etc.

• Gilla
Eraf och 1 till
  • Laddar…
Ombonat och mysigt är väl inte den första tanke som dyker upp. Ljust och luftigt – det har ju arkitekter talat om för oss att vi vill ha i över 30 år nu. Svårmöblerat, insyn och inga krypin är en annan beskrivning.
Dock har denna skapelse en del intressanta idéer; hur material möts och hur de bär upp vikter.
Bildmaterialet betonar dock mest arkitektoniska vinklar än funktioner.

Entréplanet är en stor hall som går över i något slags allrum. Här finns de huvudsakliga sovrummen. Blir till att nattsuddare tar det lite varligt, alltså.
Sovrummen är av bra storlekar och det numera obligatoriska "master bedroom" har en lika obligatorisk "walkincloset" med sminkbord och allt.. Givetvis finns här det största badrummet, oåtkomligt för alla andra. Jag har aldrig gillat den egotrippen.
Här finns även ett litet kök, åtkomligt från både allrummet och av någon anledning från "master bedroom".

Övervåningen har ett rejält kök med en rejäl matplats.Vardagsrummet verkar inte lika spatiöst, men tack vare en helvägg kan det funka för tv och musik.
Ett rymligt sovrum finns också. Rymlig toalett utan dusch. Flera utgångar till den allestädes närvarande terrassen, vilket är trevligt. Jag hade dock planerat utebordet närmare köket av rent praktiska skäl.
Var man sköter tvätt och förvaring har jag ingen aning om.

Jo, kom på en fördel med sovrummen i nedre planet. De blir inte så förbannat varma sommartid.

stylig och elegant, men skrytsam och malplacerad. denna hus kräver bra mycket mer yta runt om kring, inte att vara inklämd i ett villaområde. det skulle en bra arkitekt flaggat för redan från början.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
FG FG skrev:
Hade varit intressant att veta tillverkaren av betongkompositskivorna som sitter på insidan.
Viroc

• Gilla
FG
  • Laddar…
D Daos69 skrev:
stylig och elegant, men skrytsam och malplacerad. denna hus kräver bra mycket mer yta runt om kring, inte att vara inklämd i ett villaområde. det skulle en bra arkitekt flaggat för redan från början.
Läge, läge, läge

• Gilla
Ravitetes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.