2 332 läst · 63 svar
2k läst
63 svar
Villa med eternit fasad (asbest). Köp eller inte köpa?
Skillnaden mellan utomhus och inomhus är svår att överdriva. Det är typ helt ofarligt att utsättas för många luftburna problem utomhus, såsom asbest och Covid, då volymerna är på homeopatiska nivåer.L Liljeros skrev:Det var väl kanske lite väl att ta, Asbest är en högriskprodukt när det kommer till hälsa. Med det sagt så är det främst dom som arbetar med yrken där detta stöts på som det är relevant.
Som privatperson med endast enstaka exponeringar utöver det som redan finns i luften naturligt och dessutom utomhus är det en väldigt marginellt ökad risk.
Till @tkvn09 :
Jag är uppvuxen i ett trähus från 1932 som hade eternitfasad när mina föräldrar köpte det. På 90-talet rev vi fasaden själva, primärt jag och mina bröder. Även om en och annan fasadplatta gick sönder så var det såklart inte farligt, men sparar en väldans massa pengar. Det huset hade puts bakom plattorna, så jag är ganska säker på att vad som finns bakom i ert fall bara kan utrönas genom att faktiskt inspektera huset.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 048 inlägg
Köp! Klart ni ska ha ett eget eternitpalats!
Eternit är ett långlivat (måhända inte evigt) fasadmaterial som dessutom är underhållsfritt. Om det är snyggt eller inte är en smaksak, precis som med andra fasader.
För att plocka ner en eternitfasad krävs en halvmask med P3-filter för att skydda mot inandning av damm, samt engångsoverall och handskar. Men det är inte hälsofarligt där det sitter, då dammar det inte.
Eternit är ett långlivat (måhända inte evigt) fasadmaterial som dessutom är underhållsfritt. Om det är snyggt eller inte är en smaksak, precis som med andra fasader.
För att plocka ner en eternitfasad krävs en halvmask med P3-filter för att skydda mot inandning av damm, samt engångsoverall och handskar. Men det är inte hälsofarligt där det sitter, då dammar det inte.
Tycker faktiskt det är oansvarigt att generalisera som du gör, dina utspel saknar ju helt faktabaserad grund.jonmo skrev:Skillnaden mellan utomhus och inomhus är svår att överdriva. Det är typ helt ofarligt att utsättas för många luftburna problem utomhus, såsom asbest och Covid, då volymerna är på homeopatiska nivåer.
Till @tkvn09 :
Jag är uppvuxen i ett trähus från 1932 som hade eternitfasad när mina föräldrar köpte det. På 90-talet rev vi fasaden själva, primärt jag och mina bröder. Även om en och annan fasadplatta gick sönder så var det såklart inte farligt, men sparar en väldans massa pengar. Det huset hade puts bakom plattorna, så jag är ganska säker på att vad som finns bakom i ert fall bara kan utrönas genom att faktiskt inspektera huset.
Asbest är farligt/ohälsosamt, det är inget att diskutera. Däremot så är det inte en smittsam dödlig sjukdom vilket det ibland kan framstå som. Ungefär 100 personer får lungsäckscancer (som är den primära risken med asbest) per år, det är inte särskilt många men den stora majoriteten har varit exponerade för asbest primärt i sitt yrke. Dvs alla som jobbat med asbest får inte lungsäckscancer men av dom som får det så har den stora mängden fått det som en konsekvens av asbestexponering.
Därmed är uppgifter som att du och dina bröders insats med asbestrivning helt irrelevant, det faktum att ni inte blivit sjuka efter exponering är inte på något sätt ett bevis att det skulle vara ofarligt. Inte heller att det skulle vara ofarligt för att man är ute, det är den exponering man utsätts för som är det relevanta, är man ute kommer såklart den i dom flesta fall vara väldigt mycket lägre men inte på något sätt garanterat.
Man ska inte vara rädd för Asbest men man ska ha respekt.
Det skrev han ju inte heller, att han lever skulle vara bevis för att det är ofarligt. Noja.L Liljeros skrev:Tycker faktiskt det är oansvarigt att generalisera som du gör, dina utspel saknar ju helt faktabaserad grund.
Asbest är farligt/ohälsosamt, det är inget att diskutera. Däremot så är det inte en smittsam dödlig sjukdom vilket det ibland kan framstå som. Ungefär 100 personer får lungsäckscancer (som är den primära risken med asbest) per år, det är inte särskilt många men den stora majoriteten har varit exponerade för asbest primärt i sitt yrke. Dvs alla som jobbat med asbest får inte lungsäckscancer men av dom som får det så har den stora mängden fått det som en konsekvens av asbestexponering.
Därmed är uppgifter som att du och dina bröders insats med asbestrivning helt irrelevant, det faktum att ni inte blivit sjuka efter exponering är inte på något sätt ett bevis att det skulle vara ofarligt. Inte heller att det skulle vara ofarligt för att man är ute, det är den exponering man utsätts för som är det relevanta, är man ute kommer såklart den i dom flesta fall vara väldigt mycket lägre men inte på något sätt garanterat.
Man ska inte vara rädd för Asbest men man ska ha respekt.
Han skrev att utsättas för asbest utomhus är typ helt ofarligt. För att förstärka sitt påstående så lyftes en anekdot från det egna livet med begrepp som “att även om en och annan platta gick sönder var det inte farligt”J Jocke Best skrev:
ett så gammalt hus mår nog bra av en tilläggsisolering, och då blir det lite enklare att ta beslut om fasadbyte.
Jag tror du tolkar texten lite som du vill men den diskussionen lägger jag inte mig i mer än så. Att plocka ner sina egna plattor vid ett tillfälle försiktigt vidhåller dock även jag är försumbart riskmässigt med allt man utsätts för som privatperson.L Liljeros skrev:
Det är lite som att säga att det är helt ofarligt att åka utan bälte enstaka gånger, ja det är väldigt osannolikt att det händer just den gången man gör det men om det händer något så går det jäkligt illa.J Jocke Best skrev:
Jag tycker jag har tryckt på det ganska många gånger nu, det är farligt med Asbest men som privatperson ska man inte stressa upp sig. Nånstans behöver man vara saklig i vissa frågor och inte bara kasta ut sig vad man tycker.
Så länge du inte sågar i det finns ingen asbest annat än i fasaden vad jag förstår.T tkvn09 skrev:
Jag tror många hade valt eternit om det var tillåtet. Mitt intryck är att det var ett fantastiskt material att bygga med som höll väldigt bra. Det var ju inte därför man slutade....
Jo nu kan det mycket väl lossna asbestfiber när man lossar och hanterar en eternitskiva.Farstatjej90 skrev:
Därav skrivningen om vattenbegjutning samt skyddsutrustning. (inget märkvärdigt)
"Det innebär till exempel att eternitskivor på tak och fasader först ska vattenbegjutas och sedan tas ned så hela som möjligt, samt att halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp används."
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/