Appendix Appendix skrev:
Såg programmet nu och det är så tragiskt. jag har varit intresserad av huset länge på grund av min fabless för förfallna platser men kunde inte ana att det bor folk där...

I programmet ser man att stora delar är ruttet. Väggar som rasar in mitt i natten där allt bärande material ruttnat bort ger ju en vink om hur mycket som behöver göras med huset. De måste i princip helt rivas ur för att sen byggas upp och restaureras. Och det är ändå en fastighet från 1900 talet så det är tyvärr inga pengar i det.

Vad folk glömmer med slott är att det sällan är inköpet som är det dyra. I Frankrike kan du få liknande slott relativt billigt (per kvm) då det kostar enormt mycket att varmhålla och ta hand om 24 rum plus mark. Uppvärmning, löpande reparationer, underhåll.
Från minnet (som kan vara fel) så går det få tag på ett slott i hyffsat skick för 20 miljoner. Som sen kostar 1-2 miljoner per år att driva om man ska använda hela.

Bara den där trädgården kommer ju ta x antal personer en hel säsong att rensa upp. Sträckan ner mot vattnet (som ingår i tomten) är 300 meter....

Sen de där utmaningarna med att ön är relativt isolerad, kommunen inte vill tillåta ytterligare byggrätter, grannarna är less på ägare med "grandiosa planer".

Gillar naiviteten hos de som bor där (de äger inte utan arrenderar):

"Vad gör vi om det rasar här...."
"Nej det rasar inte här... och om det rasar får vi stötta upp".

Hockeyproffs bliv vid din läst :D
Äger dom inte stället? Varför vill man bo där då? Och vad är skillnaden mellan att hyra och arrendera? Hade det varit en vanlig lägenhet hade ju den varit utdömd för länge sen?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Äger dom inte stället? Varför vill man bo där då? Och vad är skillnaden mellan att hyra och arrendera? Hade det varit en vanlig lägenhet hade ju den varit utdömd för länge sen?
Jag blev lika förvånad som du. Jag blir så nyfiken med sånna här program att jag måste kolla om det finns lagfarter som ändrats sen det spelades in och vilka som är skrivna på fastigheten.

Precis Som du undrar jag varför man bor i ett sånt slitet hus och försöker renovera efter bästa/sämsta förmåga (jag gillar hur han svetsar lyktstolpar medans det läcker in från taken) när man inte ens är ägare. Han köpte tydligen en del av huset tillsammans med en kompanjon men blev utlöst för 10 år sen lite drygt...
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nils Andersson

Huset är tydligen till salu för 14milj men det lär kosta ca 30milj att renovera enligt ägaren.
Någon som kan posta länken så man kan projektet som är till salu?
 
Stefan N Stefan N skrev:
På tal om slott. [länk]
Jag har gått förbi detta och det är verkligen nergånget, tomten är helt igenvuxen och allt ser ut att rasa när som helst. tyvärr.
Är det inte samma slott i Burger Kings senaste reklamfilm?
Hoppas isåfall att han fått betalt, så det kommer in lite renoveringspengar?
 
  • Gilla
Larsarve
  • Laddar…
Jo, det är samma. Och jag har sett det i "familjen Rysberg" (vampyr-barnprogram), samt i musikvideo med Dolly Style.
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Det dyker upp en till säsong i rutan till hösten.
Betalvägg...
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag tror tyvärr att det slutar med en grävskopa. Det är som dom säger bara drömmar, ofta utan nån verklighetsanknytning. Man ska ju komma ihåg att det är inte samma sak att renovera ett stort hus på fastlandet som på en ö, kostnader för all hantering blir ju skyhög.

Snart är Kassman i sin ursprungliga glans då min bror har köpt det. Vi är båda i fastighetsbranschen och har stor erfarenhet både av kommersiella fastigheter och byggnadsvård. Varmt välkommen att besöka när det är klart. Med vänlig hälsning, Annica Appelö
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Svenno 55 och 9 till
  • Laddar…
C
A Annica Appelö skrev:
Snart är Kassman i sin ursprungliga glans då min bror har köpt det.
Håller verkligen tummarna för att det går vägen!
 
A Annica Appelö skrev:
Snart är Kassman i sin ursprungliga glans då min bror har köpt det. Vi är båda i fastighetsbranschen och har stor erfarenhet både av kommersiella fastigheter och byggnadsvård. Varmt välkommen att besöka när det är klart. Med vänlig hälsning, Annica Appelö
Erfarenhet av byggnadsvård låter bra för ett sådant fint hus, Det skulle vara förfärligt om det renoverades sönder och samman.
 
A Annica Appelö skrev:
Varmt välkommen att besöka när det är klart.
Spännande, vad är det för tidsplan på detta?
 
Hade varit oerhört trevligt ned antingen en tråd om detta här inne alt ett tv program :D:D
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hade varit oerhört trevligt ned antingen en tråd om detta här inne alt ett tv program :D:D
ByggaHus TV får åka och göra besök.
 
  • Älska
Pappa1986
  • Laddar…
A Annica Appelö skrev:
Snart är Kassman i sin ursprungliga glans då min bror har köpt det. Vi är båda i fastighetsbranschen och har stor erfarenhet både av kommersiella fastigheter och byggnadsvård. Varmt välkommen att besöka när det är klart. Med vänlig hälsning, Annica Appelö
Låter jättebra @Annica Appelö ! Jag seglar till Storholmen då och då och det skulle vara oerhört kul att få göra ett besök på denna vackra fastighet som har så mycket historia!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.